Shagyasto med anglo, fullblod eller shagya?

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar.

Jag har ett 6-årigt shagyasto, e. Daru. Har haft föl tidigare och är inte jätteutbildad än så länge. Fint steg och bra inställning till arbete. Lugn och trevlig i hantering, bra hovar. Inte jätterastypisk vad jag förstår. Fick följande betyg på sommarpremiering:

Typ: Ordinär rastyp
Huvud hals bål och kors: Tungt huvud, högt ansatt hals med svag resning, markerad manke, stark rygg, kort kors
Extremiter och rörelsernas korrekthet: Välbenad från sidan, relativt korrekt

Gångarterna fick hon inga svallande betyg för pga dåligt visad häst men de är trevliga enligt min egen åsikt.

Jag har pga tidsbrist och svårighet att sälja annan häst lite oengagerat försökt sälja denna dam. Nu bara surfade jag runt lite och fick tanken att man kanske skulle betäcka henne istället. Men helt ärligt har jag ingen aning om hon passar bra i aveln, hon har fått ett föl sedan tidigare som är väldigt fint, det är så mycket jag vet.

Om jag betäcker så funderar jag i dessa banor:

1) Shagyahingsten Ebonit, presterat i MSV fälttävlan vilket är imponerande för en arab
2) Anglo/fullblod för att få fram en angloarab (som väl reggas i sektion c eller något liknande, men det känns inte helt hemskt) eller kanske tom ett halvblod om man väljer någon som är godkänd för det.
3) Göra en helomvändning och betäcka med ex Elcatero ox och förhoppningsvis få fram en avkomma som är lite större än medelaraben som jag kan träna och tävla distans med.

Vill isf få fram en avkomma att behålla själv och tävla hoppning/ft/dressyr med, ja eller distans då. Jag är ingen stjärnryttare men vill ju gärna det klokaste valet som går och få fram en så bra häst som möjligt.

Åsikter emottages med tacksamhet, helst snabba också:P Jag anar att jag låter alldeles förfärligt okunnig, säg det då åt mig. Jag har inga problem med att inse att jag kanske är helt ute och cyklar...
 
Sv: Shagyasto med anglo, fullblod eller shagya?

Varför inte en trakehner-hingst ? Shagaya är en godkänd inkorsningsras i Trakehner-aveln.
 
Sv: Shagyasto med anglo, fullblod eller shagya?

Ja grafenstolz vore ju en ide förstås. Hur mkt kostar han och tror du utefter min beskrivning att han skulle kunna passa? Ringer man en semstation och så skickas hans sperma dit? Är det försent att dra igång ett sådant projekt i år månntro?
 
Sv: Shagyasto med anglo, fullblod eller shagya?

Har skickat dig ett PM med olika länkar och annan info.
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 495
Senast: HMQ
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 452
Senast: Stereo
·
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
4 951
Senast: Devinshed
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 305
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp