Sharialagar

Källkritik hallå, hallå.

"Opsal menar att förhållandena i samhället är viktigare än den religiösa uppfattningen när man ska förklara synen på polygami i Afrika.
Generellt menar Opsal att det är svårt att veta hur stor vikt man kan lägga vid en studie av den här typen när han inte känner till metodologin bakom den. Att veta hur frågorna formulerats och i vilken kontext intervjuerna gjorts skulle betyda mycket, konstaterar han."
 
1. Danmark har inga officiella sharia-domstolar, dvs dansk grundlag gäller fortfarande.
2. Artikeln är publicerad i en evangelistisk tidning.
3. Googlar man efter shariadomstolar i Danmark hamnar man på flera olika sidor, både e-tidningar och bloggar. Av någon anledning skriver de väldigt lika och har flera artiklar/blogginlägg med samma titel utan att man ser ett direkt samband mellan medierna.

Dvs jag ser bara något som kommer från mörka krafter i samhället. Givetvis finns det en risk att extrema muslimer försöker upprätta inofficiella shariadomstolar oavsett vilket land de befinner sig i men det går att motverka på ett demokratiskt sätt.

Källkritik is a wonderful thing :grin:
 
Okej, men frågan består. Vilken gren inom islam fäljer Sharialagarna?
Och en fråga till, följer alla som bär burka sharia, eller varför gör man det annars när islam inte kräver att kvinnan täcker sitt hår alls?

Jag vill veta mer om wahhabism och övriga grenar inom islam.
the-burqa-covering-the-whole-body-and-the-face-is-a-black-outer-worn-picture-id180209219
 
@Sporthorse: Sharia är inte unik för någon variant av islam. Däremot är det inte alla länder som har sharialagar. Sharia varierar dock mellan muslimska inriktningar och länder samt hur man tolkar Koranen och hadith.

En del av reglerna som tillämpas inom islam har sin grund i lokala traditioner, tex är kvinnlig omskärelse inget som stöds i Koranen. Detsamma gäller många av klädreglerna, de har ofta sitt ursprung i äldre traditioner än Koranen.
 
1. Danmark har inga officiella sharia-domstolar, dvs dansk grundlag gäller fortfarande.
2. Artikeln är publicerad i en evangelistisk tidning.
3. Googlar man efter shariadomstolar i Danmark hamnar man på flera olika sidor, både e-tidningar och bloggar. Av någon anledning skriver de väldigt lika och har flera artiklar/blogginlägg med samma titel utan att man ser ett direkt samband mellan medierna.

Dvs jag ser bara något som kommer från mörka krafter i samhället. Givetvis finns det en risk att extrema muslimer försöker upprätta inofficiella shariadomstolar oavsett vilket land de befinner sig i men det går att motverka på ett demokratiskt sätt.

Källkritik is a wonderful thing :grin:
Det stod i Jylland-Posten år 2013. Artikeln borta från nätet nu.
Domstolen är inofficiell, men den som nte följer domen blir straffad. Domstolen ska finnas/ha funnits i Århus.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/akkari-gellerup-har-sine-egne-sharia-domstole
 
@Sporthorse: Sharia är inte unik för någon variant av islam. Däremot är det inte alla länder som har sharialagar.

En del av reglerna som tillämpas inom islam har sin grund i lokala traditioner, tex är kvinnlig omskärelse inget som stöds i Koranen. Detsamma gäller många av klädreglerna, de har ofta sitt ursprung i äldre traditioner än Koranen.
Är du säker? Jag har nämligen hört att det finns olika grenar inom Islam som tex skiljer sig genom att den ena bara följer koranen, guds ord och den andra även guds lag, dvs Sharia. Bland annat görs det utav Wahabbister
 
Det stod i Jylland-Posten år 2013. Artikeln borta från nätet nu.
Domstolen är inofficiell, men den som nte följer domen blir straffad. Domstolen ska finnas/ha funnits i Århus.

Jamen det är fortfarande ingen officiell domstol och jag utgår ifrån att de som begick något brott blev straffade!

Man kan jämföra med ett kriminellt MC-gäng. De har sin uppförandekod och medlemmar som bryter mot den kan bli straffade. Allt olagligt de gör som polisen kan bevisa lagförs. Inte ser vi någon skrika om det stora spöket MC-gängs domstolar eller hur?! Däremot finns det nyanserade artiklar om MC-gängen och polisens arbete mot dem. Muslimsk extremism granskas också och givetvis håller SÄPO/polisen koll på sådana grupper också, och lagför dem om de begår brott.
 
Jag tror att det är värre när en religion styr eftersom det även drabbar oskyldiga barn och hela befolkningar, flera länder har lagar som liknar sharia där stening och piskning utav otrohetsbrott är lagligt. Kriminella gäng är en helt annan sak. Man väljer att gå med i ett MC gäng, men inte att födas in i en shariafamilj eller bli bortgift till en man som följer sharia.

Ingen som vet vilka fler grenar inom Islam som följer Sharialag?
 
Är du säker? Jag har nämligen hört att det finns olika grenar inom Islam som tex skiljer sig genom att den ena bara följer koranen, guds ord och den andra även guds lag, dvs Sharia. Bland annat görs det utav Wahabbister

Ja, jag är säker. Sharia är baserat på Koranen och hadith. Hur man tolkar reglerna varierar mellan olika länder och olika inriktningar inom islam. En del länder tillämpar sharia endast delvis.

Det heter dessutom wahhabiter.
 
Jag tror att det är värre när en religion styr eftersom det även drabbar oskyldiga barn och hela befolkningar, flera länder har lagar som liknar sharia där stening och piskning utav otrohetsbrott är lagligt. Kriminella gäng är en helt annan sak. Man väljer att gå med i ett MC gäng, men inte att födas in i en shariafamilj eller bli bortgift till en man som följer sharia.

Ingen som vet vilka fler grenar inom Islam som följer Sharialag?

Åter igen, sharia är inte unikt för någon inriktning av islam. Det är däremot tolkningen och tillämpningen av den.

Det är heller inte bara muslimer som tillämpar arrangerade äktenskap (det har gjorts inom de flesta religioner och traditioner historiskt sett).

Närstående till någon i ett MC-gäng kan råka rejält illa ut i en konflikt inom den gruppen utan att vara med i gänget.

Är du intresserad på allvar rekommenderar jag att du lånar några religionsböcker på biblioteket. Hadith, sharia och dess tillämpning är enormt komplicerat.
 
Okej, men frågan består. Vilken gren inom islam fäljer Sharialagarna?
Och en fråga till, följer alla som bär burka sharia, eller varför gör man det annars när islam inte kräver att kvinnan täcker sitt hår alls?

Jag vill veta mer om wahhabism och övriga grenar inom islam.
the-burqa-covering-the-whole-body-and-the-face-is-a-black-outer-worn-picture-id180209219
För att de tycker att det står olika såklart ;) Det finns debatter mellan muslimer* i frågan och vilken text man ska tolka hur och varför. De kanske är intressanta att läsa. Folk läser olika när det gäller bibeln också.
 
Åter igen, sharia är inte unikt för någon inriktning av islam. Det är däremot tolkningen och tillämpningen av den. Det är verkligen inte bara muslimer som tillämpar arrangerade äktenskap (det har gjorts inom de flesta religioner och traditioner historiskt sett).

Är du intresserad på allvar rekommenderar jag att du lånar några religionsböcker på biblioteket. Hadith, sharia och dess tillämpning är enormt komplicerat.
Jo men man vet ju med säkerhet att tex Wahhabiter är väldigt extrema i sin tolkning utav koranen och Sharialagarna. Bland annat är DAESH/ISIS ideologi att leva i en stat där man lever enligt Sharia. ISIS är Wahhabiter om jag fattat det rätt och även många andra "muslimska" terrorister.

Finns det alltså olika tolkningar även på Sharialagarna? Läste nu att Wahhabiter är emot alla som tolkar lagarna annorlunda än dom.
 
För att de tycker att det står olika såklart ;) Det finns debatter mellan muslimer i frågan och vilken text man ska tolka hur och varför. De kanske är intressanta att läsa. Folk läser olika när det gäller bibeln också.

Ja, och särskilt har jag hört att F-n är bra på att läsa bibeln...

Jag hoppas att TS är ute efter att lära sig mer och inte ute efter att sprida propaganda.
 
Jo men man vet ju med säkerhet att tex Wahhabiter är väldigt extrema i sin tolkning utav koranen och Sharialagarna. Bland annat är DAESH/ISIS ideologi att leva i en stat där man lever enligt Sharia. ISIS är Wahhabiter om jag fattat det rätt och även många andra "muslimska" terrorister.

Finns det alltså olika tolkningar även på Sharialagarna? Läste nu att Wahhabiter är emot alla som tolkar lagarna annorlunda än dom.

Sharia är tolkningen av Koranen och hadith. Tolkningarna varierar mellan olika inriktningar av islam.

Jag rekommenderar fortfarande att du läser på om islam, sharia och Koranen. Givetvis från en seriös och vetenskaplig källa tex en bok i religionsvetenskap. Du verkar ha en väldigt vag aning om hur islam fungerar.
 
*Då menar jag debatt mellan enskilda personer och mellan länder och mellan inriktningar och inom inriktningar osv osv. Dvs det finns inte A tycker så och B tycker si utan -en massa blandade åsikter som lutar åt olika håll från - Niqab (dölja ansiktet) är omuslimskt till Niqab är ok att välja själv om man är väldigt blygt lagd till Niqab måste man ha, till det är otillåtet enligt islam att tvinga en kvinna att bära Niqab. Samtliga åsikter som jag såg bara av att läsa ett litet inlägg om traditionell klädsel kontra Niqab på facebook, från kvinnoorganisation Turkiet tror jag det var. De flesta verkade överens om att det är otillåtet att tvinga en kvinna men att en kvinna kunde välja att bära Niqab.
 
Ja, och särskilt har jag hört att F-n är bra på att läsa bibeln...

Jag hoppas att TS är ute efter att lära sig mer och inte ute efter att sprida propaganda.
Ja, givetvis vill jag lära mig mer, jag har aldrig funderat över religion då jag anser det vara var och ens ensak, har även en troende muslimsk vän kvar i Sverige som jag ofta var ute med, hen dricker inte och röker inte, men har absolut inga påroblem med min klädsel, drickande eller rökande. Utöver det så har jag ingen kontakt med religion och religiösa förutom kyrkan och nunnorna man ser lite då och då (OBS JAG ÄR INTE TROENDE OCH BESÖKER ALDRIG KYRKAN). Jag har flyttat till tyskland vilket kan leda till att jag blir obefogat rädd för folk med tex bruka, därför vill jag lära mig mer. Speciellt med tanke på all media vi matas med gällande galna islamister osv.
 
Sharia är tolkningen av Koranen och hadith. Tolkningarna varierar mellan olika inriktningar av islam.

Jag rekommenderar fortfarande att du läser på om islam, sharia och Koranen. Givetvis från en seriös och vetenskaplig källa tex en bok i religionsvetenskap. Du verkar ha en väldigt vag aning om hur islam fungerar.
Jag har tyvärr inte tillgång till bibblan här, jag kan inte tyska. Finns det någon bra länk om främst sharialagar och dess följare?
 
Ja, givetvis vill jag lära mig mer, jag har aldrig funderat över religion då jag anser det vara var och ens ensak, har även en troende muslimsk vän kvar i Sverige som jag ofta var ute med, hen dricker inte och röker inte, men har absolut inga påroblem med min klädsel, drickande eller rökande. Utöver det så har jag ingen kontakt med religion och religiösa förutom kyrkan och nunnorna man ser lite då och då. Jag flyttat till tyskland vilket kan leda till att jag blir obefogat rädd för folk med tex bruka, därför vill jag lära mig mer. Speciellt med tanke på all media vi matas med gällande galna islamister osv.

Då är några böcker i religionsvetenskap dina vänner.

Edit: Såg att du är i Tyskland. Jag har ingen koll på var man kan hitta något vettigt på nätet faktiskt. Läser man Wikipedia måste man ha en viss kunskap sedan tidigare och en enorm källkritik när det gäller så kontroversiella ämnen.
 
Jo men man vet ju med säkerhet att tex Wahhabiter är väldigt extrema i sin tolkning utav koranen och Sharialagarna. Bland annat är DAESH/ISIS ideologi att leva i en stat där man lever enligt Sharia. ISIS är Wahhabiter om jag fattat det rätt och även många andra "muslimska" terrorister.

Finns det alltså olika tolkningar även på Sharialagarna? Läste nu att Wahhabiter är emot alla som tolkar lagarna annorlunda än dom.
Wahabiterna startade som en liten lokal sekt på 1700-talet. De hjälpte huset Saud att komma till makten.* Men helt ärligt tror jag du måste läsa en bok eller tre om intresserad. Vår hopskramlade information (från en slarvigt läst artikel här till lite facebookkommentarer där) räcker nog knappast för att fylla törst på kunskap.

(*Tänk liten extrem sekt som de flesta tycker är en extrem sekt. Men som råkar ha mycket, väldigt mycket, pengar för att finansiera sin spridning och bygga Moskéer i världen och stödja folk som reser runt och predikar i arabländer och i väst.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
656
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 303
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 510
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp