Shazam för fågelläten?

Stinaelin

Trådstartare
Jag hör, typ varje kväll, ett fågelläte jag inte kan placera.
För att identifiera fågeln hade det varit smidigt med en Shazam-app för fågelläten. Så slipper jag leta igenom alla tänkbara fågelläten som finns.
Men det finns ingen sån app va? :p
 
Jag har något som jag tror är en fågel här men jag har aldrig hört detta ljud förut.

Det låter nästan som en syrsa (cikada kanske hellre) men oavbrutet utan nya andetag, i hög frekvens. Vi har dammar och min första tanke var en groda men....bara en?

Det måste vara en fågel, men vilken?
 
Jag har något som jag tror är en fågel här men jag har aldrig hört detta ljud förut.

Det låter nästan som en syrsa (cikada kanske hellre) men oavbrutet utan nya andetag, i hög frekvens. Vi har dammar och min första tanke var en groda men....bara en?

Det måste vara en fågel, men vilken?
Vild gissning, men är nattskärra en möjlighet?
 
Vild gissning, men är nattskärra en möjlighet?

Gissningen var inte dum men verkar inte vara rätt ändå. Nattskärran har lite för djup röst och dippar lite till och från som ”paus”.

Denna har ett betydligt högre läte (ljusare röst som är så högt att hjärnan sorterar bort efter ett tag, skulle nog tro att man inte hör det alls om man inte hör syrsor) och Dippar inte alls i svängningar utan är konstant.
 
@Efwa Om det är på syrsornas ljudfrekvens så kanske vårtbitare? Känns lite tidigt på säsongen dock men de kanske dragit igång här och där redan. Kan ju också vara ätlig groda i och med dammen men det beror på var ni bor, och som du säger är de ofta fler till antalet och det bör inte vara en sådan frekvens heller.
 
@Efwa Om det är på syrsornas ljudfrekvens så kanske vårtbitare? Känns lite tidigt på säsongen dock men de kanske dragit igång här och där redan. Kan ju också vara ätlig groda i och med dammen men det beror på var ni bor, och som du säger är de ofta fler till antalet och det bör inte vara en sådan frekvens heller.

Frekvensen är ganska lik vårtbitaren men högre volym, inga pauser och börjar på kvällen och håller på hela natten. Det känns som en enda individ så kanske något ovanligt?

Jag blir så intresserad av vad det kan vara.
 
Frekvensen är ganska lik vårtbitaren men högre volym, inga pauser och börjar på kvällen och håller på hela natten. Det känns som en enda individ så kanske något ovanligt?

Jag blir så intresserad av vad det kan vara.
Du kan inte följa efter ljudet och se var djuret sitter?

Olika individer har ju också lite olika läten så det kan ju bara naturlig variation också. Samt olika vårtbitare har olika läten, här kan du läsa och lyssna: https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...syrsor/lyssnapavartbitareochsyrsor.17177.html
 
Jag har något som jag tror är en fågel här men jag har aldrig hört detta ljud förut.

Det låter nästan som en syrsa (cikada kanske hellre) men oavbrutet utan nya andetag, i hög frekvens. Vi har dammar och min första tanke var en groda men....bara en?

Det måste vara en fågel, men vilken?
Gräshoppsångare?
 
Du kan inte följa efter ljudet och se var djuret sitter?

Olika individer har ju också lite olika läten så det kan ju bara naturlig variation också. Samt olika vårtbitare har olika läten, här kan du läsa och lyssna: https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...syrsor/lyssnapavartbitareochsyrsor.17177.html

Nu var det ju tyvärr inte någon av dessa men jäklar vad kul att höra genom dessa och lära sig lite mer!
Den som var mest lik var den gröna vårtbitaren vilket var lite överraskande då man tänker att cikadabitaren skulle kunna varit rätt.

Tack för kul titt in i vårtbitarvärlden!
 
Nu var det ju tyvärr inte någon av dessa men jäklar vad kul att höra genom dessa och lära sig lite mer!
Den som var mest lik var den gröna vårtbitaren vilket var lite överraskande då man tänker att cikadabitaren skulle kunna varit rätt.

Tack för kul titt in i vårtbitarvärlden!
Kul att du hittade vad det var till slut. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Vet finns många här inne som bra hitta kläder. Så nu ber jag er om hjälp! Jag blev av med en favorit tröja tidigare idag, dock beställt...
Svar
10
· Visningar
827
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp