Bukefalos 28 år!

Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Snobben

Trådstartare
Jag har redan fullt opp med min busiga hund :)
Men min syrra vill, om hon skaffar hund, ha en sheltie!
Vet att dom oftast blir bra agilityhundar vilket hon skulle vilja träna med den, men villl ha mer info!:)
Vilka färger finns, mkt uppfödare, pris ungefär, hur är rasen i övrigt?
Vore kul & veta lite om det skulle bli någon!
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Aha! Kan kika där då! Men om någon vill så får ni gärna berätta om era hundar :)
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Vi har en sheltie som är otroligt trevlig. Vi har alltid haft tollare men då min mormor blev sjuk fick vi ta över hennes sheltiehane Allan.

Han är, för det första, alldeles för stor ( 46 centimeter ), trots normalstora föräldrar och syskon. Man skall vara beredd på att storleken skiljer sig enormt, allt ifrån pytte-pytte-små och ända upp till large-hundar.

Han är reserverad mot folk han inte känner och han är ganska rädd för okända hundar, skulle aldrig drömma om att gå fram till någon okänd, har dock ingen som helst skärpa så utfall skulle han aldrig göra även om någon sprang fram till honom.
Är vanligt att rasen är reserverad mot människor och hundar de inte känner.

Han är dock väldigt social mot de han känner, och ganska svartsjuk. Han sitter gärna i knät, ska pussa på alla och om man försöker prata med de andra hundarna försöker han alltid trycka sig emellan.

Han kan leka i timmar! Föröker alltid få igång de andra och är rätt rolig när han gör det. ( fast det tycker inte alltid de andra hundarna ) Vill de inte så springer han fram och kastar leksakerna på dem, alternativt drar dem i svansen, slår på dem med tassarna, biter dem i öronen eller annat barnsligt han kan komma på. Detta leder ibland till att tollardamerna blir förbannade ( efter en haltimmes trakkasseri av omogen sheltie ) Då ser han helt oförstående ut och springer iväg och leker med sig själv iställer ( suck )
Sån här är han oavsett om han har tränat i några timmar, så man får rätt ofta säga åt honom att faktiskt gå och lägga sig.

Han är otroligt lätt att ha att göra med, är alltid lös ute, sticker aldrig och går aldrig fram till någon. Tycker om att träna, men blir det bara smårundor någon dag så är det helt ok.

Han är inte riktigt så snabblärd som vi är vana vid med tollarna, men när han väl lärt sig något sitter det som berg. Ibland är han liksom lite... borta, som ett litet barn som tänker på annat. Vet inte om detta är rastypiskt eller mer Allantypiskt faktiskt.

Vid agilityn så märker man att han har väldigt lätt för sig, mycket drag och tempo, och lätt för släpp.

Han är utöver det med på allt annat, eftersom vi har jakthundar så får han vara med och apportera fågel och det gör han faktiskt jättebra!
Inte riktigt så bra som tollarna på att använda näsan, dock.

Har lite viltintresse, men inte något överdrivet alls...

Många shelties är ganska bjäbbiga, men det är inte Allan, så det är nog olika.

Överlag är han en otroligt trevlig hund, som aldrig är till besvär, dessutom är han jätterolig och med på allt. Kan verkligen rekommendera sheltie!
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

jag, mamma och mammas vän har shelties. Eftersom det mesta är perfekt :angel: med dom så skriver jag bara det som kan vara negativt.

- I agilityn MÅSTE man träna på att hunden ska lämna en, min lilla loppa är som ett frimärke och har lyckats hoppa både rätt in i däcket och hinderstöd för att hon tittar på mig för mycket. Mammas/vännens har dock inga problem med detta eftersom dom är bättre tränade på just det.
- Kan vara skälliga, spec i flock, dock är det inget jag har märkt av på våra. De är ganska normalskälliga.
- Många tycker att sheltien är feg och reserverad men oooj vad detta beror på föraren! Det har dessutom förändrats enormt de senaste tio åren eller så. Min hund är fullkomligt orädd för det mesta (blev dock lite reserverad mot andra hundar när hon blev påhoppad, men det har löst sig nu) och går man på stan och vänder sig om en sekund sitter hon snart uppe i knät på ngn annan typ :p. Likadant med de andra, förutom att mammas hund snart tappar intresse.
- Svårt att veta storleken om man är intresserad av utställning. Det är så små marginaler. Å andra sidan kan ju det vara en fördel att storlekarna varierar, tex så ville jag ha en liten hund och mamma en stor. Båda fick vad vi ville men samma ras.
- Pälsvård. Absolut inte så mycket som man kan tro, men man måste ändå borsta igenom hunden varannan/var tredje vecka och klippa tassar etc.


Det är det jag kan komma på på rak arm. Annars är det fantastiska hundar. Lättsamma, gosiga, vänliga, otroligt lättlärda m.m. De finner sig liksom i allt! En till grej är väl att de KAN lätt gå upp i stress vid ex agility och bli skälliga. Min tjej har dock aldrig sagt ett ljud, tack och lov :bow:.


Så om din syster vill ha ett energiknippe som ändå har lätt att coola ner sig så är sheltien idealisk :).
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Tack för ditt långa svar :) Han låter som ett gulligt busfrö ;)
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Tack för svar! :)
Ja, låter ju som en mysig ras. Min hund är heldampig och skällig på agilitybanan, men ÄLSKAR det & börjar bli (är! =) ) jätteduktig :love: och syrran är ju van med & se honom, hihi.
 
Senast ändrad:
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Ville bara lägga till att du ska vara jättenoga med vilken kennel du väljer!!
Åk hem till dom o hälsa på.

Lägg märke till konditionen på hundarna.
Hundarna ska vara sociala o glada att det kommer människor.
Bry dig inte om om de skäller när du kommer. Det är en bagatell. De brukar trigga upp varandra.
Ingen ladu uppfödning, hellre köksuppf.
Gärna utställningsmeriter, o andra tävlingsmeriter.
Storleken har stor betydelse om du någon gång vill ställa ut. Om de inte faller inom normen, men det inte gör dig något, så betala inte fullt pris!

Underbara hundar, har haft flera stycken! Man kan ha med dem på det mesta.
Tyvärr inte när man rider, därför har jag nu valt en annan ras.
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Underbara hundar, har haft flera stycken! Man kan ha med dem på det mesta.
Tyvärr inte när man rider, därför har jag nu valt en annan ras.

Varför skulle man inte kunna ha med dem då man rider? :confused:
Nu har vi iofs ingen häst, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem att ta med vår sheltie på ridtur.

Han har inget viltintresse överhuvudtaget och vill gärna hålla sig i närheten av oss. Samtidigt som han älskar att vara ute i skog och mark hela dagarna långa.
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Antar att det är för att de ofta är små, oro om hästarna skulle trampa på dem.

Men får man då som oss - en muterad jättesheltie - så är det problemet löst :D

/

Susanne
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Jo det är sant, speciellt tikarna kan ju vara väldigt små!
Vår hane är också för stor, han är runt 43 cm.

Men trots att de är små hundar är de uthålliga, och jag tror inte att det är så mycket större risk att de skulle bli trampade än nån annan hund.
En kompis till mig har med sin papillon på ridturer och den är väldigt liten.
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Tack för tips :)
Får se om syrran gör slag i saken framöver ;)
Bra det du skrev om storlek och att det "ska" vara en viss storlek.
Min hund följer inte med på ridturer, inte för att han är liten, för han har mkt energi, men tyvärr så skäller han på hästarna när man travar och springer framför dom :mad: och vågar inte ha honom lös bland bilar och folk om han springer fram. Men han hade älskat & få följa med annars :)
(hästarna är vana att ha honom överallt, men skällandes framför benen är mer än vad dom och vi orkar med, svårt att korrigera med)

Min vovve skulle nog bli glad & få en valp & lära allt han kan på agilitybanan:D
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Alltså det om storlek och pris måste jag säga är bullshit. Har aldrig hört talas om någon seriös kennel som skulle sälja en valp för lägre pris pga detta. De som är kända och duktiga brukar aldrig ha några problem att sälja, exempelvis har "vår" uppfödare inte annonserat på över tio år och har till och med väntelista. Vill man ha en sheltie till utställning får man vackert vänta och spelar det ingen roll så får man finna sig i det ändå.
 
Sv: Sheltie, vill veta mer om rasen! =)

Våra brukar vara med på ridturer så länge det bara går i skritt och trav. Går hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 881
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 305
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 514
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp