Shetland hingst

M

Millis22

letar efter en rätt smäcker,minst 100 cm i mankhöjd,mycket BRA trav på en svart shetlandshingst,självklart bra psyke!
Detta letar jag för att kunan betäcka shetlans stoet jag kör par med i vår,ja iaf förhoppningsvis att ägaren går med på att betäcka stoet.. Jag vill ha en avkomma efter henne å ha i paret sedan när den blivit tillräckligt stor för att bli körd :)
Dessutom letar jag efter ett stuteri som min mamma hade sett på Tv-Hippo,mamma tror att "tanten" som hade det hela hette Samuelsson i efternamn.Hon hade tydligen fina shettisar enligt mamma.
men men
Jag vill verkligen hitta den "perfekta" hingsten.Hon är så himla fin det här stoet vi har,så hinmla söt och väldigt vacker!
Hon har fått en shettis hingst innnan och han va verkligen vacker och vilket kanon steg han hade!!
Men jag vil inte ha samma pappa då jag vill ha "garanterat" en avkomma som är svart. :smirk:
Några tips???
 
furnäs fernando frunäs shaiti sen finn det en massa andra
 
skäpperöds orion

är stoet visad? med vilka poäng isåfall?
 
Tror att tidigare inlägget menade Furunäs Fernando och Furunäs Sahib. Sahibs pappa är Gletness Rockall som är fux och då kan du ju ha "oturen" att få en fux. Vad är det fös stam på ditt sto och vart bor/hur långt kan du tänka dig att åka?
 
Hamras fridolf lämnar bra trav på shetlandsponnyer har en hel del avkommor på travet. Finns ju jätte många bra svarta hingstar varför inte gå in på shetlands web stambok och kolla eller in på ponnysajten där kan du se alla hingstarna som är i avlen. Har själv ett sto efter Django vd romer som har en 9 på traven och då är mamman till detta sto efter Almnäs Baron så hon har ju då 2 bra och snygga hingstar i sin stam. Baron vinner ju mycke på utställning inget ovanligt att han är bis om man säger så ;)
 
Har stammen_ Nästes Jack och mor är Askö Tamara
Tamara bor ju här hemma oxå,vi har mamma och son och dotter hemma på gården (de är ju inte mina hästar men jag sköter dem osv hjälper till med dem och kör par med brorn och systern)
Iaf Askö Tamaras mamma, Askö Tintomara är skimmel...
Titiyo som vi pratar om att betäcka,har tidigare fått en svart hinsgt föl, med ett kanonsteg,men vi sålde honom,nu hoppas jag på att få en ny avkomma i sånna fall (och då ska jag köpa den har jag bestämt mig för, om jag får alltså..)
Tanken är ju att ha den i paret,vill ha en med bra steg,svart och rätyt smäcker vil jag ha den och endå rätt hög,runt 1 meter iaf. mamman är ju 106.så en papap på minst en meter villjag ju ha.
Jo jag har kollat runt lite grann, vi bor i stockholm-västerhaninge. Vet att ägaraen hade nån hinsgt i tanlkaran oxå,så vi får väl se hur det bli.. tacksam för alla svar iaf! Tack så mycket!
 
Titiyo själv är svart, men det kan mycket väl finnas fuxanlag i henne.
Näsets Jack är e. Kirkbride Golden Boy, som var fux. Och vad det finns för färganlag på mödernet vet man ju inte eftersom det är skimlar och inte angivet födelsefärg...

Hamras Fridolf hade jag nog rekommenderat, men något säjer mig att han inte är homozygot svart så det kan lika gärna bli ett fuxföl.. Och han bor ju numera i Skåne.
 
Aha tack så mycket för svaret,hon har gett svart hinst första fölet,och då va pappa fux, Gulle hette han tror jag nog att det va..alltså pappa till hennes avkomma.
Jo Titiyos Mamma är svart, och hennes mormor är skimmel.
Jo jag ska föröska ta och kolla in den där Fridolf.
Jo jag tänkte svara på ditt PM, men haha jag råkade istället radera ditt PM - KLANTIG som man är! :crazy:
 
Ja stoet är visad,hon har en gång fått 40 poäng och nån gån 38 tror jag att det va, men som mest 40. hon är så fin så! Man blir blir så glad jämt man ser henne hon är så söt och så himla fin! en mycket vacker häst! :love: :love: :love:
 
Jo Titiyos morfar är svart å mormors far är svart,så det kan vara en stor chans att få en svart avkomma :D
 
Att hon har flera hästar bakom sig som är svarta gör inte att hon själv har fler svarta anlag... Hon har TVÅ anlag för färg (grundfärgen pratar jag om nu), ett kommer från mamman och ett från pappan. OM hon har fått svart anlag från både mamman och pappan så är hon homozygot och kan med svart hingst enbart få svarta föl. MEN det kan också vara så att pappan har ett rött anlag (fux) som är dolt och hon kan mycket väl i så fall ha fått detta röda anlag därifrån. Fuxanlaget är recessivt, dvs det syns inte på henne om hon har det eller inte. Det svarta är dominant.
Det jag menar är att OM hon har ett fuxanlag och hingsten ifråga också har ett dolt sådant så kan avkomman få detta anlag från BÅDA sina föräldrar och därmed bli fux.
 
Jag har en avkomma efter Plutus van Dorpzicht som jag är helnöjd med. En fin hingst som haft höga poäng. Han är svart fyra generationer bakåt, men eftersom jag korsade med ett skäcksto så fick jag skäck.

Jenny
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 137
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 050
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 105
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp