Shetland sheepdog

copernica

Trådstartare
Vi funderar ju lite på så småningom skaffa en ny hund, som om ett år eller två kanske. Shetland sheepdog gillar jag, men har alltid ratat ort den för att jag hört och trott att det är en hund med mycket ljud hela tiden. Hos veterinären nu i veckan träffade jag assistentens gamla sheltie, och blev överraskad över hur trevlig hunden var. Assistenten sa att det aldri varit något ljud i hennes hund, utom att hon piper lite när hon måste stå i band.

Så, kan någon förtälla mig lite om rasen. Går det att hitta linjer med mindre ljud, eller var det en av tusen som jag mötte nu? :) Vi är barnfamilj, vill ha en hund som hänger med, gå på skogstur och i berget, vill lära tricks och göra agility. Vi vil kanske försöka utställning om det är en fin hund :)

Är det stor skillnad på hona och hane inom rasen?
 
Jag gillar sheltie och har träffat många trevliga,stabila o oskälliga sådana + haft en själv.
 
Jag har en sheltie. Hon skäller när hon blir uppspelt, typ när vi kommer till jobbet och hon ska runt och hälsa på alla första vändan. Hon är otroligt social och älskar verkligen alla. Hemma är hon alltid lugn och tyst.

Hon är med mig överallt, på jobbet, i stallet osv. Vi har gått lite kurser (vardagalydnad & agility) men har inte riktigt tid att träna regelbundet utan hon är i första hand till sällskap. Är väldigt nöjd med rasen och tycker den är perfekt efter mina kriterier :)
 
Mycket (inte allt!) handlar om uppfostran också. Sätt en aktiv hund från en kanske inte helt kunnig uppfödare i händerna på en okunnig valpköpare som mest vill ha en söt sällskapshund, och du kommer få en hund som uppvisar en rad mindre uppskattade beteenden. Sheltien är ju tyvärr för söt för sitt eget bästa.

Ta istället en lika aktiv hund från en seriös uppfödare som avlat noga på hundar med dokumenterat bra mentalitet och sätt den i händerna på en seriös köpare som tränar och är aktiv med sin hund, som vi behov går kurser och som jobbar på att ge hunden ett bra liv. Då kommer du få en helt annan hund än i första exemplet, en tusen gånger trevligare hund.

Med andra ord: var noggrann med uppfödare och be om tips och råd från personer som är mer kunniga (och lyssna på magkänslan! Många vill ge råd men inte alla råd är bra). Då kan det nog bli finfint :)
 
Jag kan inte så mycket om rasen, däremot kan jag säga att det är ett rent helvete att träna agility med shelties för de skäller konstant. Ägarna verkar ha blivit immuna mot skällandet och verkar inte höra det för de säger inte till sina hundar. Har tränat med ca 6 stycken och alla var lika skälliga. På tävlingar hör man dem också skälla konstant.
En annan kompis har tränat med ett annat gäng shelties och hon har tyvärr samma upplevelse.
Det går säkert att träna bort det men då gäller det som ägare att ta skällandet på allvar och inte bli immun mot det.
 
Sheltien jag hade tidigare var absolut inte skällig. Varken när man tränade eller hemma. De enda ljud han egentligen gjorde var när han blev glad när folk kom hem, det ringde på dörren eller om han tyckte någonting var läskigt. Nackdelen med honom var att han var väldigt reserverad för okända och rätt feg men det var nog en kombination av att vi var nybörjare och inte valde en optimal uppfödare och att vi inte var tillräckligt engagerade med social träning när han var valp.
 
Jag vet inte om jag haft otur men jag har aldrig träffat en bra sheltie.
Antingen har de skällt satan på allt och alla, varit fega, osäkra eller andra rädslor.
 
Jag kan inte så mycket om rasen, däremot kan jag säga att det är ett rent helvete att träna agility med shelties för de skäller konstant. Ägarna verkar ha blivit immuna mot skällandet och verkar inte höra det för de säger inte till sina hundar. Har tränat med ca 6 stycken och alla var lika skälliga. På tävlingar hör man dem också skälla konstant.
En annan kompis har tränat med ett annat gäng shelties och hon har tyvärr samma upplevelse.
Det går säkert att träna bort det men då gäller det som ägare att ta skällandet på allvar och inte bli immun mot det.
Det där tror jag mycket har att göra med hur man tränar, vad man tillåter och hur högt i stress man håller hunden. Jag som mest stöter på agility BCs upplever att de är likadana - det är PEST att öht vara i närheten! Men det går ju faktiskt att hjälpa dem att hantera förväntan på ett bättre sätt.
 
Jag älskar sheltisar. Vi hade en i familjen när jag var i tonåren. Hon skällde när man lekte ute, vallade allt med att skälla, och ylade av lycka när man kom hem, men annars väldigt lugn och trevlig.
Hon var reserverad mot främlingar och ville inte bli klappad av de hon inte kände.
Hon var väldigt snäll och lättlärd.
 
Jag vet inte om jag haft otur men jag har aldrig träffat en bra sheltie.
Antingen har de skällt satan på allt och alla, varit fega, osäkra eller andra rädslor.
Det verkar bero väldigt mycket på varifrån hundarna kommer. Den jag hade var från en exteriörkennel och som sagt feg. Men har idag två vänner med vardera två shelties från andra uppfödare med lite mer fokus på temperament och sport där alla hundarna är mycket modigare. Helt ointresserade av att söka kontakt med främlingar men inte rädda på annat sätt.
Sen är det nog ofta att folk inte inser att de kan behöva miljötränas såpass mycket som många behöver eftersom det ofta beskrivs som en relativt enkel ras.
 
Jag har två sheltisar och dom är väldigt olika till sättet, den ena är lite mera skällig, skäller när han leker och när stressen blir för stor( typ agility) så där kör v korta pass med fokus på att inte gå upp i stress för då är han tyst :) Men annars är han tyst han med, en väldigt rolig hund men med lite svårt att håll fokus längre stunder.

Den andra är nästan alltid tyst, kan komma något skall i lek men annars är han tyst. Han går inte heller lika lätt upp i stress.
 
Egenskaper jag ser i den shetland sheepdog som jag lever med som jag även uppfattar som rastypiska:

Mycket alert och uppmärksam, missar aldrig något som händer.

Väldigt sällskaplig och vill ofta vara nära.

Det man gör det vill han vara med på. Vill hjälpa till att bädda, att sortera sopor, att byta lister i tvättmaskinen, m.m. Det kan ju hända något spännande!

Han tycker om att få uppgifter och lösa problem och är rätt så uthållig med det.

Han är reserverad mot de han inte känner (fast ibland till och med rädd tyvärr).

Överförälskad i de han känner.


Han har nära till skall och är speciellt noga med att larma om han hör något oväntat eller att någon kommer.

Som t.ex. @Red_Chili skrev så visst har hur mycket skällande det blir till viss del att göra med uppfostran. Min hund hade kanske varit tystare hos en annan matte eller husse. Trots det är jag ändå av uppfattningen att man ska vara beredd på att det kommer att bli lite skällande till och från om man skaffar en sheltie. De har trots allt i sitt arv att vara larmare.
 
Tack för alla svar! Om någon känner till bra kennlar i Värmland, så får ni gärna skicka pm. Vill helst ha svart/tricolor eller ren gul färg 😊

Är det mycket vallande i rasen tycker ni? Hur trenar man bort, eller tränar så att den blir böjd om det finns? Är det liten skillnad på hona och hane? Att den är reserverad gör inte så mycket så länge den är trygg i övrigt. Vi har haft en översocial större hund, så det kan kännas skönt att hunden inte riktig älskar alla den får syn på 😅
 
Tack för alla svar! Om någon känner till bra kennlar i Värmland, så får ni gärna skicka pm. Vill helst ha svart/tricolor eller ren gul färg 😊

Är det mycket vallande i rasen tycker ni? Hur trenar man bort, eller tränar så att den blir böjd om det finns? Är det liten skillnad på hona och hane? Att den är reserverad gör inte så mycket så länge den är trygg i övrigt. Vi har haft en översocial större hund, så det kan kännas skönt att hunden inte riktig älskar alla den får syn på 😅

Sheltien har inte så stark könsprägel, så det är inte så stor skillnad mellan könen vad jag fått höra :)
 
Tack för alla svar! Om någon känner till bra kennlar i Värmland, så får ni gärna skicka pm. Vill helst ha svart/tricolor eller ren gul färg 😊

Är det mycket vallande i rasen tycker ni? Hur trenar man bort, eller tränar så att den blir böjd om det finns? Är det liten skillnad på hona och hane? Att den är reserverad gör inte så mycket så länge den är trygg i övrigt. Vi har haft en översocial större hund, så det kan kännas skönt att hunden inte riktig älskar alla den får syn på 😅
Vallning finns inte i sheltie på det sättet att de "behöver" träna vallning för att må bra. Det är ytterst få individer som öht har vallningsbeteende som ens är antydan till användbart.
 
Tack för alla svar! Om någon känner till bra kennlar i Värmland, så får ni gärna skicka pm. Vill helst ha svart/tricolor eller ren gul färg 😊

Är det mycket vallande i rasen tycker ni? Hur trenar man bort, eller tränar så att den blir böjd om det finns? Är det liten skillnad på hona och hane? Att den är reserverad gör inte så mycket så länge den är trygg i övrigt. Vi har haft en översocial större hund, så det kan kännas skönt att hunden inte riktig älskar alla den får syn på 😅

Jag skulle råda dig att bredda sökområdet för kennel och inte bara "ta en som finns i närheten". Angående färg vill du ha "rätt" färg, då trefärgade och soblar är det vanligaste, vilket gör det enklare för dig att få det du vill ha men från en vettig kennel :)

Precis som @Migo säger så finns inte vallning i rasen på det sättet. De flesta har inte beteendet och oftast går det inte att framkalla ett vallningslikt beteende. Vissa som man hör vallar bilar, och absolut finns chansen, men jag tror snarare att det handlar om stressbeteenden än vallbeteende. Angående könen så är det ingen ras med några könsbundna agressiviteter osv, därav är det ingen större skillnad mellan könen.

Jag har 3 shelties hemma just nu och har många i min närhet. Det finns skälliga individer och mindre skälliga individer. Jag är en av dem som tror det handlar mycket om uppfostran, men många ursäktar till att rasen "visst är skällig". Mina skäller inte i tid och otid, utan vid lek med andra hundar och agility (hehe). Annars är de förvånansvärt tysta brukar folk påpeka.

Även om man blir hatad när man säger att sheltien är uppdelad så finns det dem tendenserna. Tittar man hos vissa uppfödare avlar de på väldigt högintensiva hundar och att sätta en sån valp i "fel händer" är som att be om en stressig och högljudd individ. Mitt bästa råd är nog att åka och träffa uppfödare och lyssna på va de har att säga samt träffa hundarna. Gå på magkänslan :) Vänd dig till dem som gör BPH och röntgar (vilket tyvärr minskar antalet kennlar drastiskt), men dålig mentalitet och fula höfter är något som finns hos sheltien tyvärr.
 
Jag skulle råda dig att bredda sökområdet för kennel och inte bara "ta en som finns i närheten". Angående färg vill du ha "rätt" färg, då trefärgade och soblar är det vanligaste, vilket gör det enklare för dig att få det du vill ha men från en vettig kennel

[...]

Även om man blir hatad när man säger att sheltien är uppdelad så finns det dem tendenserna. Tittar man hos vissa uppfödare avlar de på väldigt högintensiva hundar och att sätta en sån valp i "fel händer" är som att be om en stressig och högljudd individ. Mitt bästa råd är nog att åka och träffa uppfödare och lyssna på va de har att säga samt träffa hundarna. Gå på magkänslan :) Vänd dig till dem som gör BPH och röntgar (vilket tyvärr minskar antalet kennlar drastiskt), men dålig mentalitet och fula höfter är något som finns hos sheltien tyvärr.

Jag bor i Norge, så Värmland är smidigast, men har ingen problem att åka längre. Min förra hund var från Södertälje, och två av mina katter från Stockholm. Dock är inte typ norr om Uppsala jätteaktuelt. Mot Skåne på Västkusten kan vara, då vi har släkt där nere.

Vi vill nog ha en medium, om det går att få. Pigg nog till att den gillar att gå i berget, göra lite rallylydnad och prova på agility, men lugn nog till att den går att ha inomhus en dag och vara med överalt.

Tack för bra tipps alla :)
 
Jag bor i Norge, så Värmland är smidigast, men har ingen problem att åka längre. Min förra hund var från Södertälje, och två av mina katter från Stockholm. Dock är inte typ norr om Uppsala jätteaktuelt. Mot Skåne på Västkusten kan vara, då vi har släkt där nere.

Vi vill nog ha en medium, om det går att få. Pigg nog till att den gillar att gå i berget, göra lite rallylydnad och prova på agility, men lugn nog till att den går att ha inomhus en dag och vara med överalt.

Tack för bra tipps alla :)

Rasen varierar storleksmässigt vilket gör det svårt att veta. En duktig uppfödare kan uppskatta på ett ungefär, men det går inte helt att säga. Finns kullar där en valp blivit nästan uppåt 50cm och ett syskon stannat på 30-33cm.

Gå i berget, köra rally och lite agility orkar alla sunda och friska hundar med. Mina är oerhört olika när det kommer till aktivering. Har en som "klättrar på väggen" (blir jävlig, biter sönder saker och hittar på hyss) utan mental aktivering medan den andra behöver få springa. Det mesta handlar om träning när det kommer till lugn inomhus. En bra av ocj på knapp är A och O i rasen. Med min 3åring (utställningsavlad, ganska nervöst lagd) har jag fått jobba aom sjutton med passivitet. De två andra har haft en suverän naturlig passivetet som grund. Med det sagt så får man i vissa fall jobba hårt med just den biten, att de ska va lugna inne vid vila, sjukdom osv. Har du kikat på uppfödare i Norge? Finns ett flertal vettiga och trevliga uppfödare även där :)
 
Ja, det har vi. Har kollat en bra radie från där vi bor, och hittatt några interessanta, men har inte så koll på vad som finns i Sverige :)
 
Finns två sheltievalpar i mitt område. En 13 veckors som kompisen har och är en nyfiken glad skit och en som är en månad äldre som som ger mig ledset hjärta när jag träffar på/promenerar förbi - den verkar vara rädd för precis allt :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla hundälskare! Jag har frågat er förut angående vilken ras vi eventuellt bör köpa in till vår familj, och nu har jag kokat ihop...
Svar
15
· Visningar
3 123
Senast: Stinaelin
·
M
Hundavel & Ras HejHopp!:laugh: Jag har inom en snar framtid tänkt mig att bli hundägare! Jag har haft hund tidigare eftersom jag provat på ett antal...
Svar
12
· Visningar
2 528
Senast: Zartok
·
Övr. Hund Funderar på att köpa en till hund nästa sommar och har siktat in mig på två raser jag tycker är intressanta! Welsh corgi cardigan (den...
Svar
18
· Visningar
13 045
Senast: Ilione
·
Övr. Hund Hej! Går lite i hundtankar och funderar på nästa hund, ska inte köpa hund just nu men det är ju alltid bra att börja kika runt och få...
2
Svar
22
· Visningar
2 068
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp