Shetland sheepdog

Finns två sheltievalpar i mitt område. En 13 veckors som kompisen har och är en nyfiken glad skit och en som är en månad äldre som som ger mig ledset hjärta när jag träffar på/promenerar förbi - den verkar vara rädd för precis allt :(

Fruktansvärt... Jag var nyligen på utställning där en uppfödare ställde två av sina unghundar (från samma kull) och dem både såg ut att vilja fly mark (den ena mer än den andra). Tyvärr är detta ett problem, då domarna (om än inoff) tummar på mentaliteten för utseende. Givetvis vill man följa rasstandarden i utseende, rörelse osv. Men ofta känns det som att man struntar i om hunden gräver grop i underlaget i sina försök att ta sig bort från platsen... :(
 
Fruktansvärt... Jag var nyligen på utställning där en uppfödare ställde två av sina unghundar (från samma kull) och dem både såg ut att vilja fly mark (den ena mer än den andra). Tyvärr är detta ett problem, då domarna (om än inoff) tummar på mentaliteten för utseende. Givetvis vill man följa rasstandarden i utseende, rörelse osv. Men ofta känns det som att man struntar i om hunden gräver grop i underlaget i sina försök att ta sig bort från platsen... :(
Ja jag tycker så synd om dessa räddharar som börjar sitt liv med att vara rädda för allt :(
 
Jag kan inte så mycket om rasen, däremot kan jag säga att det är ett rent helvete att träna agility med shelties för de skäller konstant. Ägarna verkar ha blivit immuna mot skällandet och verkar inte höra det för de säger inte till sina hundar. Har tränat med ca 6 stycken och alla var lika skälliga. På tävlingar hör man dem också skälla konstant.
En annan kompis har tränat med ett annat gäng shelties och hon har tyvärr samma upplevelse.
Det går säkert att träna bort det men då gäller det som ägare att ta skällandet på allvar och inte bli immun mot det.

Jag tycker att agilityhundar generellt sett (oavsett ras) skäller väldigt mycket. Supertaggade och skäller hela tiden.
 
Jag har en sheltie som var jättestressad och rädd som ung, men det har vi miljötränat bort. Trots att jag när hunden var ung mötte flera "förståsigpåare" som sa att jag borde ta bort hunden, så blev han med träning en helt underbar och cool individ som har levt många glada och trygga år. Verkligen oerhört lättsam och lyhörd! Ingenting är nåt problem för honom. Går att ha med sig på ALLT - från långa skogspromenader i kuperad terräng och båtturer i skärgården, till marknader, tunnelbana, långa bilresor, hotell, restauranger och hundaktiviteter med främmande hundar (han tycker allt är lika kul bara han får vara med) - och går även att ligga hemma i lugn och ro utan problem om jag skulle vara sjuk eller nåt. Han var livrädd för främlingar tidigare, men i och med miljöträningen och att han fick kontroll över sin stress så har det vuxit bort. Det är inte så att han kastar sig över folk, men om han får så går han fram och nosar och "säger hej" ett par sekunder. Om han träffar främligar som är bra på att klia honom på huvudet så parkerar han sig däremot hos dem, och nåde dem om de slutar! :laugh:

När det gäller skall så har han lite vakt i sig, och han säger till när det kommer någon (eller om det går förbi en hund för nära bilen när han sitter i bilen :p ). Sen är han ju inte dum heller - när han får pysselgodis så blir han jätteuppspelt och hoppar jämfota, men om det är husse som ger honom godiset (husse tycker INTE om skällande) så är hunden tyst, men är det jag som ger godiset (jag gillar att prata lite :angel: ) så "pratar" han glatt med mig! :D

För ett tag sedan så fick jag möjlighet att prova på en rallylydnadsbana. Farbror 11-årig sheltie blev jätteuppspelt och fladdrade runt i total lycka och över-iver över att få göra nåt skoj, men inte ett ljud kom över hans läppar. :D Han skällde mer när han var ung, men vi har jobbat med att dämpa det och det har som sagt funkat bra. :)

Det är en underbar hund om du frågar mig, och jag skulle inte vilja ha något annat än en sheltie! :love:
 
Jag har tyvärr träffat många shelties som inte är bra mentalt. Reserverade, underlagskänsliga och ljudkänsliga samt lätt till stress. Precis som i min ras, de är för söta för sitt eget bästa... Många hävdar att shelties har mindre problem med skotträdsla än collies, men det tycker jag är svårt att se då ganska liten andel av shelties går MH/BPH. Hur hundägare beskriver sin hund och hur hunden faktiskt är är ibland helt olika saker tyvärr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla hundälskare! Jag har frågat er förut angående vilken ras vi eventuellt bör köpa in till vår familj, och nu har jag kokat ihop...
Svar
15
· Visningar
3 117
Senast: Stinaelin
·
M
Hundavel & Ras HejHopp!:laugh: Jag har inom en snar framtid tänkt mig att bli hundägare! Jag har haft hund tidigare eftersom jag provat på ett antal...
Svar
12
· Visningar
2 523
Senast: Zartok
·
Övr. Hund Funderar på att köpa en till hund nästa sommar och har siktat in mig på två raser jag tycker är intressanta! Welsh corgi cardigan (den...
Svar
18
· Visningar
13 019
Senast: Ilione
·
Övr. Hund Hej! Går lite i hundtankar och funderar på nästa hund, ska inte köpa hund just nu men det är ju alltid bra att börja kika runt och få...
2
Svar
22
· Visningar
2 060
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp