Shetlandsparadoxen

Q

qrumelur

Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge.

Jag är jätteintresserad av avel och älskar shetlandsponnyer. Jag har följt aveln i ganska många år nu (ca 10) utan att själv delta aktivt.

Men sista året, sen jag själv blev med gård och har gjort upp med mig själv om jag också ska ge mig in i leken har jag upptäckt något av "en" paradox. Ja, "en" för det är flera..

För det första:

- Hur många ponnyer behövs det egentligen?
Sverige svämmar över av Shetlandsponnyer.
Man behöver inte lyfta blicken högt för att hitta stuterier där det står JÄTTEFINA avkommor som är till salu, och som varit till salu i flera år. Gärna flera stycken efter samma sto. ... och trots detta så fortsätter man avla på modern.
Varför gör man så?

Man har fått fram bra avkomma. Det finns inga köpare. Är det inte dags att inse att det man kanske ska sätta stopp på produktionen då?

De kostar ca 10-15 tusen kronor och säljaren/uppfödaren beklagar sig över att de egentligen är för billiga och det är bedrövligt att statusen på hästarna är så låg, är det konstigt det?

För det andra:

- Varför finns det så många outbildade ponnyer?
Shetlandsföl kostar nästan gratis. I Synnerhet om det är en svart hingst.
Varför ska man prompt sälja iväg sin unghingst? Varför inte behålla den i tre år, kastrera den och köra in den?

Ja, ja, jag vet. Det kostar ju pengar förståss och de hingstar som passerar nålsögat är inte många. Bättre att sälja... Men hur många av de som köper en svinbillig föl (hingst) utbildar sedan sin häst? Det måste finnas ett samband här någonstans. För det finns GOTT om outbildade ponnyer.

Självklart kostar det pengar. Visst finns det de som försörjer sig på hästavel men då rör det sig ju om människor som har hästar som kostar *mycket* pengar. Visserligen finns det ju shettisar som betingar ganska höga priser, men let's face it: Det är omöjlit att gå med vinst. Så varför ens tänka tanken?

Mina hästar är ren konsumtion. Ett år till har min (rid)häst kostat lika mycket i drift som hon kostade i inköp. Jag får med andra ord aldrig igen pengarna. Det brukar vara så med hobbys. Jag tror knappast att någon som plöjer ned en massa pengar på sin pelargonsamling räknar med att få pengarna tillbaka.

För det tredje:

- För vems skull avlar man?
Föra aveln framåt, göra en bättre ponny. Absolut. Jag köper det rakt av. Det är poängen med avel.
Men vad händer utanför utställningsringen och premieringen?
De går in i avel, och producerar fler hästar, bägaren fylls på. Fler och fler ponnyer.

Alla vi som någon gång har haft att göra med shetlandsponnyer vet att det sällan är några barnhästar. Jag vet också att det finns fler vuxna som jag, som har ett brinnande intresse för den här lilla hästen och dess förmåga som tex. körhäst. Men hur många såna vuxna går det på antalet ponnyer som behöver sysselsättas och få ett "värdigt" liv?

Självklart ska "bra" hästar användas i aveln, men bara för att en häst är BRA så betyder inte det att just den unika egenskapen som den här hästen har måste föras vidare. För det finns GOTT om BRA hästar.

Vad tänker ni om allt detta?
 
Sv: Shetlandsparadoxen

När jag letade shettis förra året hade jag svårt att hitta en ponny med stam och som inte var 20 år och äldre. Ville ha en ungponny.

Vid utställningen för några veckor sedan så tyckte jag inte att det haglade med shettisar direkt.

Gjorde en snabb koll på blocket och i hela landet är det ett 50-tal shettisar till salu. Tycker jag inte är några tecken på att Sverige håller på att dränkas i shettisar direkt.

Och prismässigt så ligger ju priset runt 10 000 kr för en inriden eller inkörd ponny - vilket jag tycker är rimligt. Ett föl ligger på cirka 5000 kr. Ungefär samma priser i hela landet.

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

När jag letade shettis förra året hade jag svårt att hitta en ponny med stam och som inte var 20 år och äldre. Ville ha en ungponny.

Ursäkta att jag säger det men då måste du ha letat dåligt eller varit ute efter någonting väldigt spetsigt och ovanligt. ;)

det ett 50-tal shettisar till salu.


50-tal "just nu", hur sökte du då? jag hittade 24 stycken på blocket.
Men alla dessa som inte finns på Blocket då?
På ett stuteri vars hemsida jag precis besökte fanns det 22 hästar till salu. Alla med mycket god stam.
På flera stuterier vet jag hästar som varit till salu i flera år ..

Så visst, om man jämför tex. med Islandshästar så säljs det BETYDLIGT fler på Blocket och jag vet vet flera salu-stall som har betydligt fler än ett femtiotal hästar till salu just nu.
Vilken brasklapp för min egen argumentation. :o
Men allvarligt talat: islandshästarna har en betydligt större publik. Det är väldigt begränsad efterfrågan på Shetlandsponnyer, så varför avlas det i så stor omfattning?
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Kan dessvärre inte svara på dina frågor då jag överhuvudtaget inte känner igen problemet.
Kanske är väldigt lokalt?
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Mkt av marknaden på shettis förstörs av alla dessa ostammade, billiga a-ponnyer av shetlandstyp. Många säljs som just shetlandsponny. Det vi borde göra är att stoppa buskaveln av dessa ostammade.

Arabia- shetlandsuppfödare i liten skala
 
Sv: Shetlandsparadoxen

När jag letade shettis förra året hade jag svårt att hitta en ponny med stam och som inte var 20 år och äldre. Ville ha en ungponny.

Ursäkta att jag säger det men då måste du ha letat dåligt eller varit ute efter någonting väldigt spetsigt och ovanligt. ;)

det ett 50-tal shettisar till salu.


50-tal "just nu", hur sökte du då? jag hittade 24 stycken på blocket.
Men alla dessa som inte finns på Blocket då?
På ett stuteri vars hemsida jag precis besökte fanns det 22 hästar till salu. Alla med mycket god stam.
På flera stuterier vet jag hästar som varit till salu i flera år ..

Så visst, om man jämför tex. med Islandshästar så säljs det BETYDLIGT fler på Blocket och jag vet vet flera salu-stall som har betydligt fler än ett femtiotal hästar till salu just nu.
Vilken brasklapp för min egen argumentation. :o
Men allvarligt talat: islandshästarna har en betydligt större publik. Det är väldigt begränsad efterfrågan på Shetlandsponnyer, så varför avlas det i så stor omfattning?

Förra sommaren fick jag avliva min förra ponny, var i behov av ett nytt sällskap till mitt halvblod. Mina krav var: shettis med STAM och godkänd i svenska shetlandssällskapet, ett STO och en ungponny. Hade dessutom inte tid att åka halva Sverige runt att leta, utan letade på en radie om 10 mil.

Fanns inte mycket att välja på och jag hade bara tur när jag hittade den fröken jag har nu.

På Blocket sökte jag bara på "shettis" och i hela landet. Kollade inte ifall det var en godkänd shettis eller "ponny av shettistyp".

Jag är inge vidare förtjust i Islandshästar, så den rasen har aldrig varit något alternativ för min del.

Vilka raser som är mer lättsålda än andra går väl lite upp och ner, precis som med hundar...

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Är det billigt att föda upp shettis?

Folk kanske föder upp för att man tycker det är roligt, och väljer då en liten billig ras för att inte förlora så mycket pengar om något skulle gå fel? Eller för att shettisar är så otroligt söta? :D

Nej, jag vet inte, men jag tror att jag håller med dig om att det finns för mycket shettisar ute till salu. Finns väl inte alltför många småbarn som rider kanske, och inte tillräckligt många vuxna som tycker det är kul med shetlandsponny.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Kan dessvärre inte svara på dina frågor då jag överhuvudtaget inte känner igen problemet.
Kanske är väldigt lokalt?

Eller också behöver älgen ta av sig sina mörkläggningsglasögon. :p
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Är det billigt att föda upp shettis?

Folk kanske föder upp för att man tycker det är roligt, och väljer då en liten billig ras för att inte förlora så mycket pengar om något skulle gå fel? Eller för att shettisar är så otroligt söta? :D

Nej, jag vet inte, men jag tror att jag håller med dig om att det finns för mycket shettisar ute till salu. Finns väl inte alltför många småbarn som rider kanske, och inte tillräckligt många vuxna som tycker det är kul med shetlandsponny.

Eller så tycker man att det är himla kul att köra ponny eller håller på med utställningar.

Jag tycker då inte att det vimlar med shettisar med full stam.

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Jag får nog hålla med övriga talare i tråden har inte sett sådär överdrivet många Shetlandsponnyer med ordentligt fin stam till salu. Men sen beror det ju lite på vad man tycker är fin stam oxå såklart.

Anledningen till att det finns många shetlands stuterier tror jag beror på att:
1. det är fantastiska hästar!
2. de är i ett smidigt format
3. de är förhållandevis billiga i inköp

steve:
Är det billigt att föda upp shettis?
Nä inte speciellt. Nu har inte jag någon jätte erfarenhet har haft en 6 månaders fölunge som nu är 4 år och betäckt för första gången. MEN nä speciellt billig att föda upp har hon inte varit, hovslagare och vaccin är samma pris som för andra raser, Iallafall min ponny krävde förvånansvärt mycket foder under de första 2 åren.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Eller så tycker man att det är himla kul att köra ponny eller håller på med utställningar.

Jag tycker då inte att det vimlar med shettisar med full stam.

/Lizzie

Majoriteten av de ponnyer som står på stuterierna i Sverige är INTE inkörda.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Visst.
Jag trodde iof det var en diskution och inte påhopps tråd, men,men..

Tog du det där som ett påhopp?
Jag tolkade din "det kanske är ganska lokalt" som en rätt syrlig kommentar så jag tänkte kontra med detsamma. ;)

Men jag tycker inte att problemet är lokalt utan ser ut att finnas över hela Sverige.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Det är möjligt att shettisar inte ligger ute för försäljning på de vanligaTill salu-sidorna men om man går in och kollar på div. olika stuterier och uppfödare så är det många som har till salu. Och det handlar rätt ofta om 10-talet avkommor i varierande ålder...

Tror att en av orsakerna är att shettisar:
1) klarar sig bra på relativt lite grovfoder av hyfsad kvalitet
2) är små så den yta som krävs för att hålla många är förhållandevis begränsad om man jämför med större raser
3) ofta får gå i flock vilket gör att de klarar sig bra med ligghall
4) aldrig behöver täckas
5) låga försäkringpremier för de är sällan skadade eller sjuka
6) kan gå barfota och är det bra underlag sköter dig deras hovar ofta väldigt bra med lite assistans av några rasptag då och då

Kort sagt det är billigt att hålla shettisar så det är inte så kinkigt om man har 2 eller 5...
Har själv haft shettis o jämfört med mina 2 stora halvblod så kunde jag ha eller mista den lille för han märktes inte i kostnaderna jag hade för de andra.

Sen har jag under åren konstaterat att den stora merparten av nyansökningar när det gäller stuterinamn är just för shettisar vilket borde innebära att det finns MÅNGA fler shettisar än övriga raser (SWB oräknat). Betäckningsstatistiken visar ju samma sak i alla fall då jag senast tittade.
 
Senast ändrad:
Sv: Shetlandsparadoxen

Påhopp och påhopp....
Men det jag skrev var faktiskt en ärllig fråga och ingenting annat

Lite statestik då om det ska vara en intressant diskution..
Använder hästnet som "källa" då det ofta annonseras diverse där.

Min ort=en gdg avelshingst
grannort1= en åring med stam samt ett ridet sto med 41 poäng
grannort 2= 3 unghingstar från stuteri samt 5 st blandade åldrar ponnytravare också stuteri
Närmsta stad=en riden och körd barnponny 12 år gammal.

att stuterierna har fler til lsalu tycker jag inte är så märkligt eftersom de har flera ston varje år.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Håller faktiskt inte med alls i dehär två påståendena.
4) aldrig behöver täckas
6) kan gå barfota och är det bra underlag sköter dig deras hovar ofta väldigt bra med lite assistans av några rasptag då och då
4) behov av täcken är högst individuellt och ska inte bedömmas efter ras. mina två små ponnyer en shettis och en a-ponny av shetlandstyp blir frusna om det är slaskigt och ruggigt på vintern och då får de gå täckta.

6) De shettisar jag kommit i kontakt med när jag reste runt med min hovslagare hade nästan uteslutande problem med att bakhovarna slets ojämnt och det krävdes en hel del rättande innan de blev jämna och fina.

Sen har jag under åren konstaterat att den stora merparten av nyansökningar när det gäller stuterinamn är just för shettisar vilket borde innebära att det finns MÅNGA fler shettisar än övriga raser (SWB oräknat)
Förhoppningsvis betyder detta att fler och fler ser värdet i denna fantastiska lilla ponny och faktiskt vill ta vara på rasen och jobba upp den ur det lite tråkiga facket som shettisen fastnat i.

Det är dessutom viktigt att hålla isär Shetlandsponnyn från just a-ponny av shettis typ. Det ska vara stam och pass i shetlandsförbundet för att det ska vara en shettis
 
Senast ändrad:
Sv: Shetlandsparadoxen

*KL*

Utan att påstå att någon har fel kontra rätt.

Så förra vintern (dec) när jag letade just shettis, så slogs även jag över hur det formligen svämmade över. Jag kunde ju sitta och vara EXTREMT selektiv med mina sökparametrar och ändå hitta många. HUR ofta kan man söka häst och börja nischa sina parametrar lika hårt liksom? Jag satte en radie på 15 mil, att den skulle kosta max en viss summa (låg...), den skulle helst vara inkörd och inriden, den skulle vara försäkrad samt ha pass/vacc/etc, inte haft fång utefter annonstexten och så skulle det helst ingå utrustning, och inte äldre än 10-12 år.

MÅNGA föll bort för de INTE hade pass - 2009 känns det bedrövligt - men det var MÅNGA kvar. Nu selekterade jag inte renras och 'a-ponny som kallas shettis' i och för sig, mer om det strax. Men det fanns ändå dussintals passande. I åldrar från 2 år och uppåt (dock naturligtvis ej inridna om vi talar 2-åringar, däremot inkörda). Och prismässigt från 1000 - 10 000 kr. Fina, välstämmade barnponnyer som var både inkörda och inridna fanns också representerade.

Nu köpte jag en ostammad tillslut, men INTE för det inte fanns stammade. Utan jag köpte min lilla E för han med ett undantag som dock det övriga uppvägde var PRECIS vad jag sökte (och hur ofta hittar man det annars..). Att jag inte verkligen bara sökte efter stammade var faktiskt för att jag inte kunde se fördelen med det. Där kan nog SSS göra MYCKET. Genom att nå ut mer med fördelen att ha en stammad. Hade jag då vetat att skillnaden stammad och ostammad valack är t ex att kunna delta i en rad roliga evenemang som bara är öppna för renras, så hade jag mest troligt kollat efter stammade. Men nu kändes det inte som det spelade ngn roll. Dels köpte jag en valack, och vad jag än köpt så jag ska INTE avla och så är det med det. Så spela roll om renras eller ej, individen var ju viktigast. Men som sagt, hade jag vetat om fördelen med stammad hade jag nog haft med det som krav också - även om jag fortfarande är SUPERNÖJD med min lilla E. Kunde inte hittat bättre :love:

Även jag reagerade dock över stuterier med 10 - 20 st till salu. Där de allra flesta var på sin höjd grundhanterade - oavsett ålder. Och just att marknaden formligen svämmade över. Även när jag kollade för ett tag sen, så 'i södern' så det fanns ju gott om stammade ungdjur från stuteri som således för under 3000 kr. Frågan är om det verkligen är de ostammade som dumpar priset, eller just det enorma överskott som verkar finnas?

En av de jag verkligen var intresserad av, men sen valde E, var för ett mycket välstammat sto. Inkörd och mycket välkörd, inriden och välriden och helt enkelt en kanontrevlig dam. 10 - 12 år (minns inte), och till det facila priset av 13 500 kr inkl ALL utrustning, inkl rockard och sele osv. Har för mig de ville ha 10 000 kr utan vagnen och selen. Den hade varit till salu länge, länge. Så det råder knappast brist på bra ponnyer, utan snarare bra köpare för de ponnyerna - som är villig att betala priset?
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Så det råder knappast brist på bra ponnyer, utan snarare bra köpare för de ponnyerna - som är villig att betala priset?
Ja det kan jag hålla med om. Det är svårt att få ut det egentliga värdet för sin shetlandsponny vet inte varför egentligen verkar betydligt lättare att få ut mer pengar för tex. en fallabella.
Men det kan ju ha mycket att göra med just buskaveln.
 
Senast ändrad:
Sv: Shetlandsparadoxen

Fast HAR det med buskaveln att göra egentligen? Det jag undrar..

För kollar man annonssidorna (inte kollat just idag, men både då förra året och nu här för ett tag sen när jag kollade), så det är en 'salig blandning' av stammade och ostammade, i precis samma prisklass. Och det verkar lika trögt att sälja oavsett?

Dvs den ostammade som 'inte gjort nåt' och kostar 3000 kr verkar lika svår att sälja som den stammade 'som inte gjort nåt' och kostar 1500 kr? På samma vis som den inkörda, inridna etc ostammade för 10 000 kr verkar lika svår att sälja som en dito stammad?

Så, jag kan inte riktigt köpa att det är buskavelns fel att det är som det är? Den är nog inte helt oskyldig, men det känns för mig som 'oinsatt' inte som att det är där problemet är. Utan snarare att det är ett extremt överflöd och finns många ggr mer än efterfrågan av a-ponnyer som 'inte gjort nåt' - oavsett varifrån deras pass kommer?

Så som ngn skrev tidigare - jag tror mer lösningen sitter i att sluta avla när det finns ett överskott OCH att se till att försöka få ponnyerna inkörda och inridna och sen sälja.

Ska man spetsa till det lite finns det väl eg 3 kategorier shetlandsponnyköpare. Obs då att det är tillspetsat.

1. De som söker en billig-i-drift sällskapsponny. De lär mest troligt skita komplett både i stam och om hästen är mer än grundhanterad eller ej. För den ska gå i hagen och vara sällskapstomte.

2. De som söker en ponny till sitt/sina barn. De lär mest troligt också skita i stam, men lägger däremot stort värde i att ponnyn är inriden, inkörd och 'okomplicerad'. Dvs de söker en 'barnponny'. Och struntar i allt som 'inte gjort nåt', oavsett stam.

3. De som brinner för shetlandsponnyn som ras och vill ha en ponny till körning/agility/utställning/etc. De bryr sig mest troligt om ras, stam osv, men inte nödvändigtvis i om den gjort något eller ej. Beroende på om de kan göra det själv eller ej sas.

Sen finns det naturligtvis andra med, och dessutom en 'blandning' av kategorierna. Som jag t ex, jag var ute efter en liten. lättfödd sällskapsponny till min fångponny, men anser inte friska hästar i sina bästa år bara ska gå och loda i en hage, och speciellt inte lättfödda små saker. Jag ville alltså ha en inkörd så jag kunde motionera den (jag kan ju inte rida shettis liksom). Sen ville jag HELST att den skulle vara inriden och 'bra med barn' så att brorsans töser, grannens barnbarn osv kan få rida lite. För både deras och ponnyns skull.

Men hårddraget så är väl det där de 3 stora kategorierna. Och så tittar vi på vad som finns - en uppsjö ponnyer i alla färger, storlekar och åldrar som - inte gjort speciellt mycket alls. Med stam och utan stam. Och där börjar man enligt min teori se var problemet ligger.

Om bara 10% av kunderna på ICA vill ha mjölk, hjälper det ju inte hur förstklassig alla tusen ton mjölk som produceras är - för den kommer inte säljas. Vilket inte beror på att folk köper 'fulmjölk' från grannen, utan helt enkelt på att de inte vill ha mjölk. De vill ha juice.

Tillspetsat då. Jag anser det är i grunden samma problem som med vbltravare, det finns helt enkelt en mättad marknad, och utbudet överskrider efterfrågan många ggr om? Och detta ÄVEN om man med ett trollspö skulle få bort alla ostammade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 608
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 720
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp