Shettis - frost och fång?

fiona_gullet

Trådstartare
Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx till vinterhagen (3hektar). Obetad hage sedan i våras. Orolig inför frosten. Vad tror ni om betesreducerare under frostnätterna?
Eller ska jag släpp ut honom och hoppa på det bästa?
Liten hage är inget alternativ då han lyckas ta sig ut vad jag än gör. (6 trådar + el är inga problem för honom)
Han går med 1 storhäst.
587252B2-A3E3-439B-ACCC-4C0FCE8AF7AB.jpeg
 
Jag tycker absolut inte att du ska släppa ut och hoppas på det bästa. Har hästen väl fått fång en gång är det ett livslångt projekt att hålla det i schack och du kommer troligen aldrig kunna ha den på bete igen. Framtiden för många fånghästar är grushagar eller extremt magra hagar med mycket noggrant avvägd foderstat resten av livet. Tycker du han är svår att stängsla in redan nu så är det inget emot vad det kommer bli om han får fång.

Han är ordentligt överviktig redan nu så jag tycker du ska ta ett krafttag för att begränsa betet och banta ned honom. Har du kollat att du har ordentligt med ström i trådarna när du försöker stängsla in honom i en mindre hage? När det är torrt kan man behöva vattna jordspetten för att det ska bli bra jordning. Man kan också vara tvungen att sätta trästaket i lämplig höjd för hästen. Att varva planka, eltråd, planka, eltråd ganska tätt brukar funka rätt bra.
 
Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx till vinterhagen (3hektar). Obetad hage sedan i våras. Orolig inför frosten. Vad tror ni om betesreducerare under frostnätterna?
Eller ska jag släpp ut honom och hoppa på det bästa?
Liten hage är inget alternativ då han lyckas ta sig ut vad jag än gör. (6 trådar + el är inga problem för honom)
Han går med 1 storhäst.
Visa bifogad fil 101308
Håller med om att du inte ska släppa ut och "hoppas på det bästa" (oerhört märklig tanke). Det är dags att banta din shettis lite.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: imba
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp