Shettis, islandshäst och travare ihop

Sryoqwe

Trådstartare
Hur löser man fodringar? Det finns möjlighet att dela av så att de har varsin hage, men det undviker jag helst. Nu när det är bete är det inga problem, betet duger till alla. Men på vintern? Vi kommer ha svårt att fodra, och travaren fungerar bäst på fri tillgång. Tänkte bygga något som travaren når men inte shettisen, så får han äta från marken (i en ströad och ren lösdrift), men hur gör man med islandshästen? För islandshästar brukar väl vara ganska lättfödda (han är hingst nu men kommer kastreras snarast).

De kommer stå på box på natten, ca 8-20 beroende på vädret, så på natten kan man reglera.
Någon mer som har liknande hästar i samma hage?
 
Hur löser man fodringar? Det finns möjlighet att dela av så att de har varsin hage, men det undviker jag helst. Nu när det är bete är det inga problem, betet duger till alla. Men på vintern? Vi kommer ha svårt att fodra, och travaren fungerar bäst på fri tillgång. Tänkte bygga något som travaren når men inte shettisen, så får han äta från marken (i en ströad och ren lösdrift), men hur gör man med islandshästen? För islandshästar brukar väl vara ganska lättfödda (han är hingst nu men kommer kastreras snarast).

De kommer stå på box på natten, ca 8-20 beroende på vädret, så på natten kan man reglera.
Någon mer som har liknande hästar i samma hage?
Jag har en islandshäst och en travare tillsammans. Jag löser det med att fodra den mängd som islandshästen tål x 2 och jag lägger maten i en enda hög på marken för då passar travaren maten lite och föser undan islänningen så att hon inte kan äta mer än hälften. Hon äter fortare än han. Inne får han fri tillgång och om jag tar in och grejar med honom får han alltid en kasse i boxen så han kan äta medan jag fixar. Jag står alltid i boxen och sadlar och borstar så då får han extra ätitid också. Det har gått över förväntan faktiskt, hon har inte blivit för tjock och han har inte blivit mager. 👍
Tricksigare med en shettis med i spelet också. Om den är lägst i rang kanske en hög fortfarande funkar men om den är högre än någon så tar den ju för sig.
jag har hört om folk som byggt foderhäckar högt så den inte når eller hängt nät högt( låter inte bra för nacken med höga nät). Hög foderhäck skulle jag satsa på om inte en hög funkar.
kan du inte ha en inhyrs shettis och egen hage till dem? Eller en inhyrd travare och egen hage till dem och shettis island för sig?
 
Lite beroende på vilken av dem som har snabbast ättid och vem som flyttar på vem så kan det ju antingen fungera med frukostgivorna i hagen (dvs. om den som ska äta mest äter snabbast och flyttar på de andra), eller så får morgongivan ges före utsläpp. De flesta hästar hinner äta en giva på 5-6 kg på två timmar, så om travaren inte är alltför saktfärdig borde det fungera bra.
Lunchfodring med mindre givor på något kg kan lösas med fodergrind eller liknande om det inte är möjligt för någon att fodra då. Eventuellt kan man komplettera med en liten giva vid 16-17-tiden också för att förhindra att det går för lång tid mellan fodringarna. Har hästarna tillgång till vete-eller havrehalm av god hygienisk kvalitet i hagen (och gärna inne också) så klarar de sig bra och har i och med det ändå fri tillgång på grovfoder.
Individuella givor i boxen till natten och då fri tillgång till travaren.
Så skulle jag göra iaf. Jag skulle tycka att det var synd att dela upp dem i olika hagar pga. olika foderbehov om de annars fungerar bra ihop om det inte var som sista utväg förstås :) .
 
Svar till bägge er :)
Jag tror inte att en hög fungerar, för de har inga problem att äta vid samma. Hur det fungerar med islandshästen vet jag däremot inte.
Bara shettisen och travaren tror jag går, genom att bygga så att shettisen inte når. Jag vill inte ha hönät högt upp, och det har vi testat en stund men han nådde ändå. Shettisen är 105-107cm så inte jätteliten, och travaren strax under 170cm.

Att ta in någon inhyrd är ett alternativ, men jag vet inte hur lätt det är att få någon vettig. Vi bor inte i ett så hästtätt område. Även lite svårt med boxarna om en häst till.

Vill ju helst inte dela dem (förutsatt att islandshästen kan gå med ston då), mest för att det bara finns en lösdrift.

Enklast hade varit om man slapp fodra, typ att shettisen äter det de andra spiller. Vi bor ju inte där så att åka dit mer än tre gånger blir lite mycket
 
Svar till bägge er :)
Jag tror inte att en hög fungerar, för de har inga problem att äta vid samma. Hur det fungerar med islandshästen vet jag däremot inte.
Bara shettisen och travaren tror jag går, genom att bygga så att shettisen inte når. Jag vill inte ha hönät högt upp, och det har vi testat en stund men han nådde ändå. Shettisen är 105-107cm så inte jätteliten, och travaren strax under 170cm.

Att ta in någon inhyrd är ett alternativ, men jag vet inte hur lätt det är att få någon vettig. Vi bor inte i ett så hästtätt område. Även lite svårt med boxarna om en häst till.

Vill ju helst inte dela dem (förutsatt att islandshästen kan gå med ston då), mest för att det bara finns en lösdrift.

Enklast hade varit om man slapp fodra, typ att shettisen äter det de andra spiller. Vi bor ju inte där så att åka dit mer än tre gånger blir lite mycket
Jag förstår. Jag tror att det blir svårt att hitta en lösning där både isisen och travaren kan äta fritt, men inte shettisen.
Men det kan ju vara värt att se om det funkar med automatisk lunchgrind med varsin (helst några extra) högar och sedan individuella givor inne. När jag har gjort så har mina stora hästar tryfflat i sig 12-14 kg hö och hösilage under natten. Då har de haft en giva på golvet och en i småmaskigt hönät (Som de gillar att äta ur). De fick i sig mer så, än med givan endast på golvet, då trampade de mest runt höet i ströbädden. Endast i nät har jag inte testat pga ätställningen, men det verkar som om hästarna gillar omväxlingen av nät/golv och hö/hösilage.
Som sagt, har de halm ute går de ingen nöd på dem under dagen, bara den svårfödda får i sig tillräckligt under natten.
Dock ser jag ett problem om du ska ha blandning med ston och nykastrerad valack. Det är en flocksammansättning som jag skulle vara mycket tveksam till pga. skaderisken.
 
Jag hade nog inte ens testat. Bättre att ha dem isär från början så du inte riskerar skador i ett ihopsläpp som troligen ändå inte kommer funka.
Vad tänker du är problemet? De kommer ju gå isär några månader först, och han har inte varit något hingstig hittils
 
När jag haft hästar med olika foderbehov så har jag anpassat givorna under dagen efter den häst som behövde minst, dvs ej fri tillgång. Så får man reglera resten nattetid, den lättfödda fick halm och den svårfödda maxgiva foder.

Ännu lättare är om man har hästar i olika storlekar. Just nu har jag en storhäst och en shetlandsponny som går på lösdrift tillsammans. Vi byggde en halvvägg i ett hörn i ligghallen, och innanför väggen ställer vi en höbal. Storhästen når över så hon kan äta så mkt hon vill och ponnyn når inte över utan får äta det som spills samt hötuss morgon och kväll.
 
Vi hade ett PRE-sto i islandshästhagen och hon skulle ha mycket mera än de andra och hon var inte hög i rang så henne fick jag ställa i en egen mathage tills hon ätit klart. Hon visste ju det så hon sprang glatt in i den hagen när jag kom med maten.
 
Det är ju jättestor risk att han klättrar på stoet även om han inte är märkbart hingstig annars.
Nu är problemet löst, han hoppade på shettisen så nu får han gå själv. Tråkigt, men hellre det än skador. Men matproblemet blir mycket lättare nu :)
 
Hur löser man fodringar? Det finns möjlighet att dela av så att de har varsin hage, men det undviker jag helst. Nu när det är bete är det inga problem, betet duger till alla. Men på vintern? Vi kommer ha svårt att fodra, och travaren fungerar bäst på fri tillgång. Tänkte bygga något som travaren når men inte shettisen, så får han äta från marken (i en ströad och ren lösdrift), men hur gör man med islandshästen? För islandshästar brukar väl vara ganska lättfödda (han är hingst nu men kommer kastreras snarast).

De kommer stå på box på natten, ca 8-20 beroende på vädret, så på natten kan man reglera.
Någon mer som har liknande hästar i samma hage?
Även om de inte kommee gå tillsammans alla tre, ger jag ett svar på ursprungsfrågan.
Jag har haft shetlandsponnyer ihop med halvblod och fullblod i snart 30 år. Jag har under alla dessa år alltid gett ordentligt med hö i hagen på dagtid och i den mån det behövts har fodergivan inne justerats efter de olika behoven.
Sedan 2006 har jag haft hösilagebal utställd i hagen och de senaste åren har de gått på lösdrift med fei tillgång dygnet runt, oavsett ras.
Shetlandsponnyerna har alltid minskat i hull (tappat beteshullet) över vinterhalvåren, trots fri tillgång!

Jag tror att många glömmer att en liten mun äter långsammare än en stor mun...
 
Även om de inte kommee gå tillsammans alla tre, ger jag ett svar på ursprungsfrågan.
Jag har haft shetlandsponnyer ihop med halvblod och fullblod i snart 30 år. Jag har under alla dessa år alltid gett ordentligt med hö i hagen på dagtid och i den mån det behövts har fodergivan inne justerats efter de olika behoven.
Sedan 2006 har jag haft hösilagebal utställd i hagen och de senaste åren har de gått på lösdrift med fei tillgång dygnet runt, oavsett ras.
Shetlandsponnyerna har alltid minskat i hull (tappat beteshullet) över vinterhalvåren, trots fri tillgång!

Jag tror att många glömmer att en liten mun äter långsammare än en stor mun...
Min fetning. Så behöver det verkligen inte vara. Jag gjorde en test på 42 hästar i olika storlekar från b-ponny till storhästar på dryga 170 cm när jag gick på SLU och tog tiden på hur lång tid det tog för olika hästar att äta upp 1 kg hö. Storleken på häst sa mindre och de individuella skillnaderna sa mer. Ett russ åt precis lika snabbt som ett stort halvblod medans det skiljde en kvart på snabbaste och långsammaste d-ponnyerna och ungefär lika lång tid på snabbaste och långsammaste storhästarna. Ingen häst åt 1 kg hö på längre tid än 1 timme. De snabbaste åt 1 kg på 30 minuter. Man bör alltså se till individen istället för att utgå ifrån att en liten äter långsammare än en stor. Det är en vanlig fördom att små hästar äter långsammare än stora så det är nog snarare tvärtom. Det glöms inte bort utan många utgår ifrån att det är så utan att ha tagit tiden på sina hästar själva.
 
Min fetning. Så behöver det verkligen inte vara. Jag gjorde en test på 42 hästar i olika storlekar från b-ponny till storhästar på dryga 170 cm när jag gick på SLU och tog tiden på hur lång tid det tog för olika hästar att äta upp 1 kg hö. Storleken på häst sa mindre och de individuella skillnaderna sa mer. Ett russ åt precis lika snabbt som ett stort halvblod medans det skiljde en kvart på snabbaste och långsammaste d-ponnyerna och ungefär lika lång tid på snabbaste och långsammaste storhästarna. Ingen häst åt 1 kg hö på längre tid än 1 timme. De snabbaste åt 1 kg på 30 minuter. Man bör alltså se till individen istället för att utgå ifrån att en liten äter långsammare än en stor. Det är en vanlig fördom att små hästar äter långsammare än stora så det är nog snarare tvärtom. Det glöms inte bort utan många utgår ifrån att det är så utan att ha tagit tiden på sina hästar själva.
Spännande att ta tiden :)
Inser att jag nog har hästar som inhalerar sin mat, 30 minuter låter länge för ett kg i min värld.
 
Spännande att ta tiden :)
Inser att jag nog har hästar som inhalerar sin mat, 30 minuter låter länge för ett kg i min värld.
Jag tänkte precis detsamma. Jag håller med @TinyWiny i allt övrigt i inlägget, men mitt nuvarande halvblod äter ett kg hö på tio minuter. Jag har klockat. Ju större giva desto mer saktar ättiden ner efter hand, men givan måste vara på runt tre-fyra kg först, innan hon sänker ättakten 🙈.
 
Min fetning. Så behöver det verkligen inte vara. Jag gjorde en test på 42 hästar i olika storlekar från b-ponny till storhästar på dryga 170 cm när jag gick på SLU och tog tiden på hur lång tid det tog för olika hästar att äta upp 1 kg hö. Storleken på häst sa mindre och de individuella skillnaderna sa mer. Ett russ åt precis lika snabbt som ett stort halvblod medans det skiljde en kvart på snabbaste och långsammaste d-ponnyerna och ungefär lika lång tid på snabbaste och långsammaste storhästarna. Ingen häst åt 1 kg hö på längre tid än 1 timme. De snabbaste åt 1 kg på 30 minuter. Man bör alltså se till individen istället för att utgå ifrån att en liten äter långsammare än en stor. Det är en vanlig fördom att små hästar äter långsammare än stora så det är nog snarare tvärtom. Det glöms inte bort utan många utgår ifrån att det är så utan att ha tagit tiden på sina hästar själva.
Vi kan då kanske även tillägga att hungriga hästar tenderar att kasta i sig maten medan det är vanligare att hästar som alltid har tillgång till grovfoder äter lugnare.
Det är få shetlandsponnyer som sätter i sig 25 kg grovfoder/dag, som en stor häst kan göra utan större besvär.

Och självklart finns individuella skillnader.
 
Vi kan då kanske även tillägga att hungriga hästar tenderar att kasta i sig maten medan det är vanligare att hästar som alltid har tillgång till grovfoder äter lugnare.
Det är få shetlandsponnyer som sätter i sig 25 kg grovfoder/dag, som en stor häst kan göra utan större besvär.

Och självklart finns individuella skillnader.
Visst äter vissa hästar fortare när de är hungriga men det finns de som fortsätter inhalera i samma takt och därför omöjligt kan fortsätta hålla ett sunt hull och gå på fri tillgång.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 607
Senast: Angel
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 551
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp