Shettis, islandshäst och travare ihop

Visst äter vissa hästar fortare när de är hungriga men det finns de som fortsätter inhalera i samma takt och därför omöjligt kan fortsätta hålla ett sunt hull och gå på fri tillgång.
som sagt...
Och självklart finns individuella skillnader.
I en sån här tråd kan man dock tillåta sig att svara generellt.
Och på de bortåt 40 shetlandsponnyer jag haft har samtliga kunnat ha fri tillgång, därav mitt svar.

Sen ska jag göra ytterligare ett tillägg till ursprungsfrågan och det är att det beror på hurdant grovfoder man har också. Är det finstråigt kan de peta i sig betydligt mer än om det är lite grövre, som tar längre tid att tugga.
Den här vintern har mitt lite grövre grovfoder, i fri tillgång, bantat ponnyerna. Och den lite mer svårfödda swbtanten har fått en hel del tillskott som inte brukar behövas.
 
Hur löser man fodringar? Det finns möjlighet att dela av så att de har varsin hage, men det undviker jag helst. Nu när det är bete är det inga problem, betet duger till alla. Men på vintern? Vi kommer ha svårt att fodra, och travaren fungerar bäst på fri tillgång. Tänkte bygga något som travaren når men inte shettisen, så får han äta från marken (i en ströad och ren lösdrift), men hur gör man med islandshästen? För islandshästar brukar väl vara ganska lättfödda (han är hingst nu men kommer kastreras snarast).

De kommer stå på box på natten, ca 8-20 beroende på vädret, så på natten kan man reglera.
Någon mer som har liknande hästar i samma hage?

Från och med sommaren kommer min häst dela hage med två hästar varav en är insulinresistent. Den hästens behov "styr" fodringarna. Det vill säga, det kommer ges lågenergihö i små givor med hjälp av foderautomator dagtid. Min gamling som behöver ganska mycket extra (mash, lucern mm) får det på morgonen innan utsläpp, när jag är uppe på em och till natten. Han kommer fodras med annat hö nattetid med bättre värden än det de får ute.

(innan någon protesterar, med tanke på att jag också har postat tråd om äldre häst och utfodring - jag hade gärna vänt på det om det gick och sett till att de fick mycket mat ute, åtminstone vintertid, men man kan inte få allt man vill :))

Alltså, en variant är ju helt enkelt att utgå från hästen med "viktigast" behov och fodra därefter. Som sagt, det går ju att komplettera utanför hagen/på natten.

Tidigare gick han med en travare (med likvärdiga behov) och en shettis. Vi fodrade alltid bara i två högar, så fick shettisen gå imellan och norpa det hon kom åt. Oftast fick hon äta hos varje häst någon eller några minuter i taget innan hon blev bortkörd, och sen fick hon smyga sig på den andra högen. Det lite utdragna och oåtkomliga ätandet räckte alldeles utmärkt för henne, och det var inte fasligt upprört runt fodringarna heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 605
Senast: Angel
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp