Shettis med torrhost

F

frenja

Har en shettis som har börjat att torrhosta inte så farligt men det låter lite jobbigt. Har hört att det kan vara spolmask som hon har fått. Så jag kanske ska avmaska henne. Vad tror ni? Vad ska jag göra?
 
Det är väl ändå troligare med förkylning eller kanske bronkit. Den där spolmasken som kommer till lungorna är ovanlig och då skall din häst ha umgåtts med åsnor för att bli smittad.
 
ALLA spolmaskar vandrar genom lungorna....har alldeles nyligen haft ett aktuellt fall...och jag har då inte sett några åsnor nånstans :angel: :angel:
 
Du blandar ihop spolmasken med LUNGMASK som åsnor har.

Jag har också blivit av med hosta tack vare avmaskning på unghäst.

Träckprov skulle jag också rekommendera!
 
All hosta skall behandlas med respekt, inget man skall se genom fingrarna för. Titta på miljö, foder, avmaskning eventuella infektioner.
 
Kan hjälpa (om det nu inte visar sig vara mask) att byta hö mot hösilage (hjälpte för vår lilla welsh mountain ponny!) Fast det kanske kan va lite läskigt på en shettis ifall hon skulle ha lätt för att få fång...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 790
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 949
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp