Shettis som rymmer

E

Elite

Behöver verkligen hjälp och råd. Har en shettis som bara rymmer från hagen hela dagarna. :mad:

Vi har ström men hon är så snabb så hon inte hinner få sig en stöt. Hö har hon i hagen likaså hästkompis men ändå är det roligare på andra sidan staketet. Hon brukar få stå inne ibland efter att hon har smitit men då blir både hon och hennes hästkompis helt galen. Hon försöker hoppa över boxen och kompisen springer som en tok i hagen.

Det är ju så farligt när hon smiter, det kan ju komma bilar/långtradare som inte hinner stanna om hon är på vägen.

Ni som har tips, berätta för mig!
 
Sv: Shettis som rymmer

Hur många trådar har du? Du får ha många trådar, och en nära marken också.

Om hon är enveten, och rymmer under dem genom att slå upp den med nacken och springa under, brukar många raka dem på ryggen för att de ska få en stöt när de försöker.

De mest envisa kan man behöva ta till hårdhandskarna med...

Det är sorgligt att behöva göra en sådan här grej, men det är den sista utvägen, och det är bättre än att de blir påkörda.
Järngrimma... vet du vad det är?... :crazy:
Går ofta att låna av någon som har kor. Det är en anordning av järn, du sätter på den som en grimma på huvudet, och när hästen försöker rymma får den sig en sådan otrolig stöt att den i nästan samtliga fall förlorar lusten att rymma för all framtid...
Detta förutsätter att hästen kommer åt stängslet med huvudet, annar får man "hjälpa till" och föra fram hästens huvud.
Vissa hästar behöver ett par stötar innan de fattar, mn de flesta kopplar fort.

Som sagt, denna utvägen är inte att rekommendera förrän som allra sista utväg om inget annat hjälper, men effektivt är det.
Det är ju som sagt för hästens bästa.
 
Sv: Shettis som rymmer

Hade oxå en shettis som stack mkt, slutade med att vi fick spika träplankor runt hagen, dessa kunde den inte spränga.Elstyrkan var på högsta läget, kontrollerade både med elmätare samt med försökskanin(min far;)
 
Sv: Shettis som rymmer

när min yngsta shettis va liten va hon hemsk på att rymma:crazy: jag gjorde en mindre hage med många rep tätt (5 st. den högsta runt 70 cm.) så tätt att hon inte kom under/i mellan. den hagen fick ett "eget" aggregat och 3 jordar som vi dessutom vattnade några ggr/dag. hon gick där ngn. vecka och hon har inte rymt efter det, går nu på 2 trådar (ca. 50 cm och 1 m.), men har fram till i höstas haft 3. ca. 30 cm, 60 cm och 120 cm (går även med halvblod)
 
Sv: Shettis som rymmer

Tack för era svar.

Vi har 4 trådar i hagen men hon lyfter en av dom med nacken sen hoppar hon över den understa tråden.

Kanske skulle testat en sån där järngrimma om det var så det hette. Farfar har kor så han kanske har en sån.

En mindre hage hade säkert fungerat men de är ju lite svårt nu när det är hårt i backen och en massa snö..
 
Sv: Shettis som rymmer

Många som har shettisar (små ponniesar) har fårstängsel med en eltråd överst.
 
Sv: Shettis som rymmer

Du kan ju testa att minska avståndet mellan trådarna och ev. sätta dit fler. Får den huvudet mellan trådarna är det förstort.
Se till att de sitter hårt också så att de inte kan flexa för mycket, då kan hon inte lyfta tråden så mycket.
Minishettishingsten vi hade, hade bara 1 - 1 1/2 dm mellan trådarna.
Samma sak med mitt ponny/paintföl för han var expert på att dra ut, han brydde sig inte om att han fick stötar av stängslet.
 
Sv: Shettis som rymmer

Ja, vi får nog sätta trådarna närmare varandra, det kan inte vara så mycket med stöm i trådarna eftersom hon inte får sig en stöt.

Tack för svaren!

Hon är inne nu, kanske hon lär sig att det inte är kul att smita för då får man gå in. Men hästar kanske inte tänker så?!
 
Sv: Shettis som rymmer

Hon kommer inte att förknippa det med rymningen alls.
Blir nog bara sur för att hon får stå inne.
Hästar kan inte förknippa sådana straff med en händelse som inträffat tidigare. 3-sekunders-regeln... straffet måste komma inom 3 sekunder, annars är det för sent.

Och straff och straff, hästar fungerar egentligen inte så att de kan förstå straff alls. Den enda bestraffningen en häst kan greppa är om den får sig en smäll om den klampar på en eller bits eller något sådant.
 
Sv: Shettis som rymmer

Hm, då får de bli fler trådar i hagen istället då..
 
Sv: Shettis som rymmer

Låter kanske lite konstig det här men fäst en liten "antenn" (typ radioantenn etc) på grimman vid nacken, så får hon garanterat en stöt...;)
 
Sv: Shettis som rymmer

Låter kanske lite konstig det här men fäst en liten "antenn" (typ radioantenn etc) på grimman vid nacken, så får hon garanterat en stöt...;)

Jag har satt fast en liten ståltråd upp till på grimman, vid nacken lixom men det måste vara nå knas med strömmen för hon verkar inte få sig nån stöt alls. Det finns ingen som vågar ta i trådarna heller och se om de är nå ström..
 
Sv: Shettis som rymmer

Det finns väl att köpa "antenn"?

Men det är inte antenn så som vi menar det...

Jag har fått beskrivet för mig att man använder ledande material och gör en grimma.

Sedan drar man hagtrådar från "grimman" längs hals, mage och kropp samt runt rumpan...för att de ska få en riktig känga om de går emot tråden.

Låter inte kul men jag skulle helt klart göra det om vår shettis började rymma!!!

// M

P.S Att testa strömmen är inte kul men man MÅSTE!!!! På vintern är det ju ofta dåligt med ström på grund av att det inte jordar ordentligt...man måste vattna vid jordspettet. Kolla om det knäpper i tråden åtminstone. D.S
 
Sv: Shettis som rymmer

Det finns väl att köpa "antenn"?

Men det är inte antenn så som vi menar det...

Jag har fått beskrivet för mig att man använder ledande material och gör en grimma.

Sedan drar man hagtrådar från "grimman" längs hals, mage och kropp samt runt rumpan...för att de ska få en riktig känga om de går emot tråden.

Låter inte kul men jag skulle helt klart göra det om vår shettis började rymma!!!

// M

P.S Att testa strömmen är inte kul men man MÅSTE!!!! På vintern är det ju ofta dåligt med ström på grund av att det inte jordar ordentligt...man måste vattna vid jordspettet. Kolla om det knäpper i tråden åtminstone. D.S


Tack för svaret!

Det där med att vattna vid jordspettet ska jag testa, har inte tänkt på det. Men det där andra du skrev låter inte alls kul.

Får testa om det är nå ström då..
 
Sv: Shettis som rymmer

Nä det verkar inte alls kul men kanske nödvändigt på en del... ;)

Och inte behövs det fler än ett par ggr. heller tror jag.

// M
 
Sv: Shettis som rymmer

Vadå ström i hagen ? Har du mätt styrkan ? Hur starkt aggregat har du ? Har du kollat din jord ? Alla faktorer måste ju stämma, annars får man ett dligt stängsel med dålig styrka.
 
Sv: Shettis som rymmer

.S Att testa strömmen är inte kul men man MÅSTE!!!! På vintern är det ju ofta dåligt med ström på grund av att det inte jordar ordentligt...man måste vattna vid jordspettet. Kolla om det knäpper i tråden åtminstone. D.S

Nej det måste man inte...vattna på jordspett mitt i vintern. På vintern gör man en vinterkoppling. Man drar ut jorden i stängslet. Att vattna har nada effekt någon längre stund. Tråd ska INTE knäppa, för då har man överslag i den och detta drar ner styrkan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 357
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Vinur
·
Hästhantering Behöver all hjälp jag kan få! Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid...
Svar
11
· Visningar
2 838
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp