Shettis till körning och sällskap

Ichigo

Trådstartare
Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan nu :angel:

Jag har haft häst innan jag flyttade hemifrån. Två pensionerade damer som mest gick och strosade, togs ut på en skogstur någon gång ibland typ men inte mer. De är nöjda med det och vi också. Men jag skulle vilja lära mig köra och skaffa mig någon ponny att köra med. Tänker mig då två valackar, gärna lite äldre, som kan sällskapa med varandra och kanske till och med köras i spann :love: Men då kommer ju det praktiska. Visst brukar de funka att ha ihop med får eller dylikt? Hur mycket plats behöver de egentligen? Tanken är lösdrift och jag funderar på shettisar, eller möjligen någon mindre ponny. Är rätt svag för russ... Hur stor hage och hur stort vindskydd krävs? Nej, jag har inte googlat på det för jag blir alltid lika förvirrade när jag ska tyda texter med div siffror så hoppas att någon kanske kan förklara lätt och smidigt...

Tror ni att de skulle riva allt som finns om de mestadels fick gå och strosa under vintern? Det är ju som känt (särskilt nu) rätt kallt ibland i lilla Sverige och det blir inte varmare av vinddraget. Mina pensionärer var ju inga större problem med, om man inte hade otur och gav sig på det när de brunstade. Utgår från att det är individuellt men det kan ju ändå vara överhängande åt ena eller andra hållet.
 
Hur mycket plats behöver de egentligen? Tanken är lösdrift och jag funderar på shettisar, eller möjligen någon mindre ponny. Är rätt svag för russ... Hur stor hage och hur stort vindskydd krävs? .

Jordbruksverket har tabeller för storlekar på ligghallar. Ytan behöver vara minst 80 % av minsta tillåtna boxstorlek, per häst, om det är en ligghall utan utfodringsplats.

Ska du ha två ponnyer på max 130 cm mankhöjd blir det då (2*5)*0,8 = 8 kvm (där kortaste sidan ska vara minst 1,9 m). Men gärna större, såklart.

Det finns inga minimimått för hagar i Sverige men det är lite samma där, större är ju bättre. Stängsla ordentligt så håller de sig på plats.
 
Jordbruksverket har tabeller för storlekar på ligghallar. Ytan behöver vara minst 80 % av minsta tillåtna boxstorlek, per häst, om det är en ligghall utan utfodringsplats.

Ska du ha två ponnyer på max 130 cm mankhöjd blir det då (2*5)*0,8 = 8 kvm (där kortaste sidan ska vara minst 1,9 m). Men gärna större, såklart.

Det finns inga minimimått för hagar i Sverige men det är lite samma där, större är ju bättre. Stängsla ordentligt så håller de sig på plats.
Större är ju alltid bättre, oavsett om det är fisk eller häst man håller på med :) Hur stort skulle du rekommendera som minimum? På ett ungefär då såklart, inte centimetermått :p

Blir det såpass mycket gödsel att man måste ha en platta eller kan man på något sätt få det att gå runt hemmavid, om du förstår? Typ använda den som gödning till gräs och blommor eller något. Säkert dummaste frågan någonsin men vafan, bättre att fråga en extra gång än att fortsätta undra!
 
Jag tror att du underskattar hur mycket en liten ponny bajsar. :DJag hade en liten ponny ca 90 cm i mankhöjd, som bajsade minst en full skottkärra om dagen. Ska man ha hästar måste man ha ordentlig gödselhantering, de mängder som blir får man inte slänga i trädgården hur som helst.

Jag skulle säga minst 1 hektar hage för två shettisar på lösdrift. De ska inte bara ha plats att springa, det blir också lerigt och långtråkigt i en mindre hage. För russ skulle jag säga minst 2 hektar.

Om de har en bra hage där de kan röra sig och aktivera sig själva kan de mycket väl nöja sig med att gå och skrota under vintern, men jag som haft fånghäst vill höja ett varningens finger att se till att hålla dem slanka. Många underskattar faran med extrakilon.

Jag hade inte velat ha ponnyer tillsammans med får, de behöver helt olika typer av stängsel.

Jag längtar efter att kunna ha ponny igen, shettisar är fantastiska och att köra är jättekul! Men man ska vara medveten om att det behövs lika mycket vård, pengar och faciliteter för en shettis som för vilken häst som helst. :)
 
Jag har min shettis med en till shettis och ett russ på lösdrift. De har väldigt stor hage men ändå står de halva dagarna och häckar i lösdriften. ;) Nu har vi dock haft extremt kallt! På sommaren ser man dem knappt istället.
Shettisar är oerhört matglada och det bör man vara medveten om!
Vår flock blir fodrade morgon, lunch, em och natt. De skulle förmodligen rulla fram om de hade fri tillgång.
Shettisar är små och behändiga men man ska inte underskatta dem! :)
 
Jag tror att du underskattar hur mycket en liten ponny bajsar. :DJag hade en liten ponny ca 90 cm i mankhöjd, som bajsade minst en full skottkärra om dagen. Ska man ha hästar måste man ha ordentlig gödselhantering, de mängder som blir får man inte slänga i trädgården hur som helst.

Jag skulle säga minst 1 hektar hage för två shettisar på lösdrift. De ska inte bara ha plats att springa, det blir också lerigt och långtråkigt i en mindre hage. För russ skulle jag säga minst 2 hektar.

Om de har en bra hage där de kan röra sig och aktivera sig själva kan de mycket väl nöja sig med att gå och skrota under vintern, men jag som haft fånghäst vill höja ett varningens finger att se till att hålla dem slanka. Många underskattar faran med extrakilon.

Jag hade inte velat ha ponnyer tillsammans med får, de behöver helt olika typer av stängsel.

Jag längtar efter att kunna ha ponny igen, shettisar är fantastiska och att köra är jättekul! Men man ska vara medveten om att det behövs lika mycket vård, pengar och faciliteter för en shettis som för vilken häst som helst. :)
Misstänkte det men vafan, man måste ju vara optimistisk ibland! :rofl:

Att det blir lerigt och tråkigt vet jag men att själv sätta sig och fundera på hur stort som krävs är ju svårt utan någon större erfarenhet på just det området liksom. Ju större desto bättre, så är det ju men bra att ha ett ungefärligt utgångsläge ;)

Självklart kostar de ju som en "riktig häst", storleken spelar ju inte in jättemycket på den punkten :) Även om många verkar tro det när man läser diverse annonser... :down:
 
Vi hade en tillfällig lösning under en period när vi inte hade någon bra gödselhantering vid det stallet. Då mockade vi i sopsäckar som vi fick köra till en bonde och lägga på hans gödselplatta.
Det funkade men ingenting jag skulle vilja ha som permanent lösning.
Det gick åt mycket sopsäckar även om de återanvändes tills de gick sönder och det är tungt med gödsel!
 
Vi hade en tillfällig lösning under en period när vi inte hade någon bra gödselhantering vid det stallet. Då mockade vi i sopsäckar som vi fick köra till en bonde och lägga på hans gödselplatta.
Det funkade men ingenting jag skulle vilja ha som permanent lösning.
Det gick åt mycket sopsäckar även om de återanvändes tills de gick sönder och det är tungt med gödsel!
Åh fy fan för det! Förstår att det inte är att rekommendera, absolut...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
3 873
Senast: bellabus
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Flaekja
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp