Shettis Traven

shettisenlillemor

Trådstartare
Hej! jag har ett problem. Jag rider på en shettis 9 år gammal som är min medryttarhäst och hon heter Lillemor. När jag ska trava så skumpar jag JÄTTE mycket och kan inte sitta ner. Dock har inte Lillemor ridits (stav) på ett år. Så jag och ägaren ska som ´´rida in´´ henne igen och har börjat trava men jag kan VERKLIGEN inte sitta ner. Vad ska jag göra?
 
Kan du ta hjälp av tränare/ rida lektion med ponnyn? Tränaren ser då både dig och ponnyn och kan hjälpa till, mycket mer exakt än vad vi på ett forum utan att känna till er kan.
Det som jag behöver tänka på när jag travar barbacka på vissa hästar är att slappna av i höfterna och benen och istället använda magmusklerna.
 
Om hon inte ridits så mycket den senaste tiden är det kanske bättre att rida lätt ett tag tills hon byggt upp mer styrka att bära sig själv och dig mer korrekt? Det är ju svårare att sitta ner i traven om hästen/ponnyn inte går i form och bär sig ordentligt än om det gör det.

Kan du rida för tränare nån gång? Då kan du få mer tips.
 
Det är viktigt att inte luta sig framåt och att kunna slappna av i rätt muskler. Man kan säga att din rumpa ska lyfta och sänka sig i takt med hästens rygg. Du får inte klämma med benen för att hålla dig kvar.
Det är svårt att lära sig och kräver mycket övning. Börja att ha ett handtag (en rem sorm är fäst i sadeln) att hålla i så att du kan dra dig nedåt. Sedan drar du dig mindre och mindre nedåt, till slut har du lärt dig hur du ska göra.
 
Om hon inte är så mycket riden på ett år och ska sättas igång nu hade jag till en början låtit henne trava i fältsits och sedan lättridning innan jag började med nedsittning när hon är starkare.
 
Asså med en rem
Är det en barbackasadel dvs inga stigläder så förstår jag att du inte kan rida lätt,
men en riktig bomlös sadel har stigläder, fram och bakvalv. och är bättre för dig som ryttare och trevligare för hästen då du sitter stabilare och inte skumpar i traven.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Cambrie
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 835
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp