Bukefalos 28 år!

Shettis utan pass, Hur skaffar jag det?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Jag ska köpa en shettis på 10 år.
Tyvärr saknar den pass. Jag vill gärna ha ponnyn trots detta. Så hur skaffar jag denna ponnyn ett pass? Har ALDRIG gjort det innan så kan någon berätta hur jag måste göra exakt.
Sen behöver jag veta om det är några speciella papper som jag måste kräva av köparen förutom kvittens och köpeavtal.
Tack på förhand.
 
Hej!
Jag ska köpa en shettis på 10 år.
Tyvärr saknar den pass. Jag vill gärna ha ponnyn trots detta. Så hur skaffar jag denna ponnyn ett pass? Har ALDRIG gjort det innan så kan någon berätta hur jag måste göra exakt.
Sen behöver jag veta om det är några speciella papper som jag måste kräva av köparen förutom kvittens och köpeavtal.
Tack på förhand.
 
Jag kan svara vad du ska göra för att skaffa pass. Ta ut en veterinär för åldersbestämning av shettisen. Om veterinären är ID-kontrollant så kan han/hon rita hästen och chippa den, annars får du ta ut en godkänd ID-kontrollant för att göra detta. Det finns listor över ID-kontrollanter på Svenska Hästavelsförbundets hemsida och där kan du även skriva ut en passansökan. Sedan ska idbeskrivningen och chiprapporten skickas till SH. .
 
Jag kan svara vad du ska göra för att skaffa pass. Ta ut en veterinär för åldersbestämning av shettisen. Om veterinären är ID-kontrollant så kan han/hon rita hästen och chippa den, annars får du ta ut en godkänd ID-kontrollant för att göra detta. Det finns listor över ID-kontrollanter på Svenska Hästavelsförbundets hemsida och där kan du även skriva ut en passansökan. Sedan ska idbeskrivningen och chiprapporten skickas till SH. .

Tack för svaret. Då har jag lite mer koll.
 
Juridiskt sett så är det säljaren som ska skaffa pass innan hästen säljs eftersom man inte får sälja hästar utan pass och att hästar inte får vara oregistrerade.
Så ts om du väljer att köpa utan detta måste du se till att göra det till ett mycket bra pris. Att fixa allt som behövs kommer att kosta en hel del. Har du otur och behöver ha både veterinär och ID-berskivare och bor lite "fel" kan det handla om flera tusen för få hästen laglig.
 
Nej inte vad jag vet. Ska få namn och adress till uppfödaren som ska veta stammen och allt. Kan jag be uppfödaren om något bevis för stammen?
Ifall papper saknas helt:
OM ponnyns föräldrar finns i SSS stambok och fortfarande finns i livet (och går att hitta), så går det att DNA-testa ponnyn mot sina föräldrar och på så sätt kunna registrera (som numera heter stambokföra) ponnyn som shetlandsponny hos SSS.
Ovanstående är enda sättet att få in ponnyn i SSS stambok. I alla övriga fall är det SH som gäller.

Sen för ordningens skull.
En a-ponny som saknar härstamning är ingen shettis. Shetlandsponny är en ras med en sluten stambok, det är inte en "typ av ponny".
Det kan vara en alldeles fantastisk ponny ändå, men det är bara fullstammade ponnyer som finns i SSS stambok (eller någon utländs erkänd stambok) som är (och får kallas!) shetlandsponnyer. Övriga kan kallas "shettisliknande a-ponny" eller korsningsponny.
 
Juridiskt sett så är det säljaren som ska skaffa pass innan hästen säljs eftersom man inte får sälja hästar utan pass och att hästar inte får vara oregistrerade.
Så ts om du väljer att köpa utan detta måste
du se till att göra det till ett mycket bra pris. Att fixa allt som behövs kommer att kosta en hel del. Har du otur och behöver ha både veterinär och ID-berskivare och bor lite "fel" kan det handla om flera tusen för få hästen laglig.

Jag får ponnyn billigt då pass ska fixas. Just av den anledningen.
Jag är fullt medveten om att det egentligen ligger på säljaren att skaffa det. Vi gjorde därför denna deal. Super fin ponny till rabatterat pris pga inget pass. Jag har veterinär i närheten som både chipar och id-kontrollerar.
 
Ifall papper saknas helt:
OM ponnyns föräldrar finns i SSS stambok och fortfarande finns i livet (och går att hitta), så går det att DNA-testa ponnyn mot sina föräldrar och på så sätt kunna registrera (som numera heter stambokföra) ponnyn som shetlandsponny hos SSS.
Ovanstående är enda sättet att få in ponnyn i SSS stambok. I alla övriga fall är det SH som gäller.

Sen för ordningens skull.
En a-ponny som saknar härstamning är ingen shettis. Shetlandsponny är en ras med en sluten stambok, det är inte en "typ av ponny".
Det kan vara en alldeles fantastisk ponny ändå, men det är bara fullstammade ponnyer som finns i SSS stambok (eller någon utländs erkänd stambok) som är (och får kallas!) shetlandsponnyer. Övriga kan kallas "shettisliknande a-ponny" eller korsningsponny.
Tack då har jag lite mer koll
 
Hör med uppfödaren. Jag köpte min som ettåring utan pass. Men ägaren/uppfödaren hade ju alla papper på själva betäckningen och sånt, så jag har för mig att vi skickade med det. Själva undersökningen gjorde distriktarna. Det var ingen som sa något till MIG om att ponnyn inte hade pass, det var ju ägaren/säljaren som inte kommit till skott. Ändå lite skillnad på en ponny som är ett år och en som är tio, dock.

När kravet kom skickade vi med de papper/registreringsbevis som redan fanns på hästarna i passansökan.

Min shettis är inte officiellt en shettis. Han står som korsning. Shettismamma och pappa okänd, men förmodligen är det en shettis som är pappa till honom också, dock en hoppsan skulle jag tro.
 
Jag skrev ju i tråden som blev låst här uppe. Vi tog ut veterinär för dna, chip och konturdiagram eller vad det heter (okänd ponnykorsning) och skickar in papperen imorgon. Ägaren är gammal till ponnyn, men jag känner att vi kan lika gärna köpa denna som vi vet har ett bra psyke och är i rätt ålder och storlek för barnen. Ägaren slipper ett problem till denna, ponnyn får kärlek och ett gott hem, vi får en ponny billigt (4000 inklusive pass). Winwin för alla. Oavsett vem som har det juridiska ansvaret eller inte hade det inte gjort någon inblandad lyckligare i vårt fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 044
Senast: Juli0a
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: Lisalei
·
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: Filmare UR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp