aglaonema

Trådstartare
Försökte longera min shettis och i skritt och trav går det bra men den orkar inte hålla galoppen. Har shettisar svårt för sånt?
 
Jag har aldrig upplevt att shettisar skulle ha svårare än andra att galoppera. Har jobbat med ett trettiotal i ridskoleverksamhet och de kunde samtliga galoppera utan problem (den ena föredrog dock alltid vänster galopp).
 
Är den inte lärd då eller? För övrigt går det inte att longera den i grimma helller då springer den vart den vill.
 
Ja alltså den håller inte galoppen varken med hjälp av longeringsspö eller smackningar. Longerar på sandbana och så stor volt som longeringslinan tillåter.
 
Ja alltså den håller inte galoppen varken med hjälp av longeringsspö eller smackningar. Longerar på sandbana och så stor volt som longeringslinan tillåter.
Då är den väl trött. Sandbana kan vara tungt för en liten häst. Hur gammal är den och hur länge longerade du?
 
Ja alltså den håller inte galoppen varken med hjälp av longeringsspö eller smackningar. Longerar på sandbana och så stor volt som longeringslinan tillåter.
Det kan ju bero på hur mycket som helst..
Att den har ont, ex fång
Att den inte har kondition
Att underlaget är för tungt
Att den inte förstår dig

Hur gammal är den, utbildad?, kan den galoppera annars?
 
Den är 12 år och inriden har fina galoppsprång annars. Har väl inte direkt någon kondition. Vill nog helst inte bli longerad utan träns går det inte.
 
Den är nog inriden och kan galopphjälper, dock inte riden på det sättet i min ägo mer än av en och annan nybörjare.
 
Den är nog inriden och kan galopphjälper, dock inte riden på det sättet i min ägo mer än av en och annan nybörjare.

"Nog inriden"? Är den eller är den inte inriden? Låter som hästen har svårt med orken i underlaget och på volt. Om hästen inte tycker det är roligt att träna, känns det verkligen meningsfullt att tvinga den till något den varken kan eller vill?
 
Vore den trött borde den väl inte trava heller och det går ju.

Fast nja, det är ju lite som att jogga och springa. Det är lättare för en människa att jogga än att springa, detsamma för hästen. Jobbigare att springa i galopp än att jogga i trav = därav blir den trött av att galoppera. Det är också tyngre för en häst att gå på volter vs raksträcka (spåret).

Varför vill du longera den? Vad har du/använder du din shettis till? Kanske du kan få hjälp av någon med lite mer erfarenhet?
 
Hur får man då hästen att orka bära sig i galopp, skritt och trav går jättebra. Med t.ex ett halvblod skulle man inte ha problemet så nog är det lite rasrelaterat.
 
Hur får man då hästen att orka bära sig i galopp, skritt och trav går jättebra. Med t.ex ett halvblod skulle man inte ha problemet så nog är det lite rasrelaterat.
Vad menar du? Självklart finns det hästar av alla modeller, raser, storlekar och varianter som har problem med att galoppera på volt. Antingen förstår ponnyn inte vad du är ute efter, eller också är underlaget för tungt/styrkan finns inte på volt. Kan också vara öm eller halt.
Jag tycker också att du ska ta hjälp av någon som är mer erfaren. Förstår inte riktigt vad du är ute efter med longeringen?

Vill man hjälpa hästen att bygga upp muskler och bärighet i alla gångarter börjar man från skritt... och då föredrar jag personligen absolut tömkörning framför longering.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 643
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
905
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 755
Senast: Joro253
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp