Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hur mycket den kan dra beror på vad du har för vagn och hjul, vad du kör på för underlag, om det är plan mark eller backar, och hur vältränad och dragvillig ponnyn är.

En shettis, oavsett om den är mini eller inte, klarar normalt sett att dra de flesta vuxna människor i terräng som inte är allt för kuperad och där underlaget inte är för tungt. Många shettisar klarar bra mycket mer än så.

Hej!

Shettisar är ju starka och det sägs att de klarar att dra sin egen vikt. Men om man har en bra sele och en lätt vagn kan man ju lasta mycket utan att det blir tungt. Om man har en enaxlad kärra kanske man inte ska köra tungt då hästen får bära lite av vikten. Men två vuxna (70-80 kg) människor klarar ju en shettis att dra, både i en kärra och i en lätt vagn! Man ser på hästen när det går mycket tungt och då får man ju välja annat färdsätt eller byta vagn.
Att en vagn eller dylikt väger 200 kg betyder inte att den väger lika mycket att dra! Att dra kanske den väger 20 kg, det kan man räkna ut, men jag kommer inte på hur man gjorde, men iallafall.

M. v. h. Lisa

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6465 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Letar bra sadel till shettis, har hittat en Knights Robin Hood 14” men tror ni den blir för liten till barn på 7 år? Vill gärna att den...
Svar
17
· Visningar
573
Hästvård Hej, vår lilla shettis går konstigt med ena bakbenet. Typ som att benet "hoppar ur led".? Vad kan det bero på? Har tänkt att de kanske...
Svar
7
· Visningar
581
Hästhantering Jag har precis sålt en av mina hästar då hon tyvärr inte passar just mig, och håller på och ska köpa en ny häst istället (besiktas...
Svar
13
· Visningar
713
Trädgård&Växter Hur billig maskin kan man köpa? Gör den sitt jobb om man köper en billig maskin, typ max 2000? Hur installerar man? Jag har försökt läsa...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundyrken
  • Allmänna fodertråden

Hästrelaterat

• Veka kotor och x bent