N

Natascha

Jag köpte en liten shettis kille för ca två år sedan som kompis till min häst. Jag har för närvarande en tjej som rider honom men hon är på väg att växa ur honom. vad ska jag göra med honom då?
han går inte att köra. Och det är sååå himla svårt att få nån duktig liten tjej som kan rida honom. Han är riktikt duktig o jag vill inte förstöra allt han kan genom att kasta upp någon okunnig????
Några tipps? :confused:
 
varför går han inte köra?
men om det nu är omöjligt så kan du ju alltid tömköra honom ta lektioner lr nått så du lär dig att jobba honom på det sättet .. så kanske du hittar en ny ryttare tillslut
sen går det ju alltid att longera, gå på promenader ..

lycka till
 
Han kan väl få följa med som handhäst när du rider din stora? :idea:

Annars så kan man som ovanstående skrev tömköra eller hitta på roliga "cirkusövningar" med den lille. Det behöver inte vara så avancerat, bara man tänker igenom det man gör.
 
Han har blivit allt för skrämd vid körning, Jag har haft honom på träning hos en gubbe men det blev bara värre. Men jag longerar o tömkör + att han är med som hand häst.
Kan jag longera med hals förlängare?
Jag har provat o det funkar bra men är det rätt eller fel? :crazy:
 
Halsförlängaren drar oftast bara in huvudet på hästen, bättre att använda en chambon istället. :)
 
Läste en artikel om det för någon vecka sedan.
Tror t o m det hölls tävlingar inom det.

Det är olika moment bland annat få ponnyn att gå på en utlagd presenning!
 
Shettisagility er veldig morsomt = roligt!!!
Min ettåring var med i en konkurranse i sommer. Blant annet så inngikk følgende: over 3-4 bommer, hoppe et lite hinder, gå over presenning, gå over en bro, gå over en vippe, gå gjennom plastremser som hang ned, gå slalåm, gå i vinkel mellom utlagte bommer og gå oppi et dekk med begge frambeina på en gang. Alt skulle gå så fort som mulig uten feil, gjerne i trav og galopp for den som klarer å henge med!
Dette var også konkurranse under den internasjonale shetlandsutstillingen i Norge 2002.
 
Jag tävlar i körning, tömkörning och shettisagility. Ska i år börja tävla den nya tävlingsgrenen precisionstömkörning.
Jag tycker absolut att du ska börja träna shettisagility, du kan ju börja med att leda hästen över en pressening, hoppa hinder, springa slalom, gå över lastpallar, backa igenom två bommar m.m, m.m.. Låt fantasin flöda. På min hemsida finns det lite bilder ifrån en tävling jag va med på, titta där och bli inspirerad... :)
 
På dom tävlingar jag varit med på är det treårsgräns på ponnyn.. Så du fick tävla med en åring?
 
Om du vill ha en ryttare till honom kan du kanske annonsera, titta runt, höra dig för?
Det finns små duktiga ryttare, de är bara inte så lätta att hitta. ;)
 
Åk till närmaste ridskola och titta på lektionerna för barn i lagom storlek, och se om du hittar någon duktig som skulle passa din häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 079
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 436
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 380
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 386
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp