D

Dezz

Hej!!

vi har just köpt oss en liten shettis en kanonkille på 13 år som är inkörd och inriden.
När vi var o tittade på honom testade vi att köra honom och han gick själv o ställde sig framför vagnen. han tycker det är jätteroligt att dra.
Sedan fick lillflickan riden en liten sväng oxå och det gick oxå kanon..

Nu till mina frågor.. han är inte i någon bra kondis.. han har en regäl mage ;) iaf så funderar jag på hur mycket man kan jobba honom..
Bör man ta lite varje dag och varva körning och ridning eller bara satsa på att tex köra honom?
Eller ska man t ex börja med att köra honom varannan dag???

sedan har jag en fråga till.. hur mycket vikt kan en shettis bära på ryggen?? en del säger att man som vuxen kan rida en shettis o andra säger att det är djurplågeri? Om man är ca 1,50 lång och väger ca 35 kg kan man rida då?? (inte vuxen alltså)

Tolka nu inte detta som att jag tänkte slänga upp stora barn eller vuxna på honom utan jag ville bara veta vad ni tycker är en rimlig vikt för en shettis att bära.. jag vet ju att de kan dra enormt mycket..

tacksam för alla åsikter..
 
Sv: shettis..

vi har just köpt oss en liten shettis en kanonkille på 13 år som är inkörd och inriden.
När vi var o tittade på honom testade vi att köra honom och han gick själv o ställde sig framför vagnen. han tycker det är jätteroligt att dra.
Sedan fick lillflickan riden en liten sväng oxå och det gick oxå kanon..

Vilken trevlig liten kille ni verkar ha hittat, grattis till honom!

ang. vikt att bära så kan den ju lätt bära 35 kg. Man brukar generellt säga att hästar aldrig ska bära mer än 1/6 av sin egen vikt max. så du har en rätt stor marginal. det som oftas blir jobbigast för dem när vikten ökar är om längden på ryttaren samtidigt är väldigt drastisk, dvs det blir svårt för den att balansera upp en för lång/stor ryttare.

tycker ni ska ta det lugnt och bygga upp kondisen succesivt. Inte arbeta den varje dag, utan kanske börja med 4-5 dagar i veckan med mycket lugna rid och körpass. noga med att lägga in vilodagar emellan passen, behöver ju inte vara hel vila utan kanske bara ngn prommis vid hand eller liknande.
 
Sv: shettis..

Hej!

Också haft en shettis innan, helt underbar tjej som älskade allt som hade med arbete o göra, blev överlycklig så fort hon såg sadel eller sele!

När vi köpte henne hade hon helt OK kondis så de var lugnt men när syrran skaffade större ponny fanns det inte riktigt tid alla dagarna för shettisen... Hon var hur fin som helst i hull innan, aldrig sett en så smal shettis faktiskt, men hon började få en rejäl kulmage till slut.. Försökte varva körning och promenader, att gå ut o gå tar ju inte särskilt mycket på dom så länge man kanske inte börjar med den längsta rundan som finns!

Nu var det två år sen vi sålde vår lilla Mirra, hade gärna haft kvar den underabara krabaten men en 5åring som verkligen älskar att få göra något ska inte bara gå i en hage o komma därifrån ett par dagar i veckan... Hittade dock världens underbaraste familj som köpte henne!

Gled ifrån ämnet lite kankse men jag hoppas du fick ett litet svar ändå :)

Hoppas allt går bra med honom!!
 
Sv: shettis..

Börja med korta,lugna pass i början o successivt öka träningen.
35kg ska en shettis kunna bära utan problem.

Jag har satt en maxvikt på mina shettisar på 45kg, dock ganska stora bastanta killar. De har aldrig haft problem o bära den vikten
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 905
Senast: svea
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 921
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp