Shettisavel & föl som är något värt

mian1

Trådstartare
Shettisavel & föl som är något värt

Bara en fundering eller önsketanke, men jag måste ändå fråga.
Vi har en shettis på foder som vi funderar på att köpa när fodertiden går ut. Ett sto med bra stam som tidigare haft föl. Jag kan inte så mycket om utställningar, men hon är väldigt näpen och har väldigt fina propotioner och framförallt har hon ett väldigt trevligt lynne. Inte envis och tjurig utan alltid positiv och framåt, smäcker i kroppen och inte nån hetsätare. Kort sagt en väldigt fin ponny!!!

OM vi skulle ta ett föl efter henne så vill jag att fölet ska ha en sån bra chans i livet som möjligt. Shettisar är ju redan nu lågt värderade och många blir antingen vandringpokaler då barnen växer ur eller tröttnar på sin ponny eller också blir de sällskap till en stor häst och stående i en hage dagarna i ända. Och förmodligen skulle vi sälja fölet och inte behålla det.

Vad för sorts hingst ska man välja? En shetlandshingst som stoet självt, en annorlunda färg på hingsten t.ex. en skäck eller ska man slå till och korsa med en British spotted? Vad, förutom att hästen ska vara välhanterad och utbildad, kan höja värdet på ponnyn så att den har som störst chans att få ett bra ponnyliv och bli använd, omtyckt och väl omhändertagen?
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Vill man få ett hägre värde på tex shittisar så är det bra att starta dem i ponnytrav. Shettisar är mycket duktiga å att trava och en häst som kommer i "ponnytravhänder" får det ofta väldigt bra.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Men om fölet säljs som unghäst?
Vet inte om min foderponny har travstam. Hon är mer av ridtyp och är duktig på att hoppa.

Om hon är av travstam, kan jag då välja en travponnyhingst och då kunna sälja fölet till ponnytravmänniskor? Och ändå veta att hästen har stora chanser att få det bra.
Hur sött det än varit med föl och hur gärna vi än skulle vilja ha en liten fölunge efter ponnyn så avstår jag hellre än att föda upp en ponny som riskerar att bli en sällskapsponny, en sådan som man inte behöver verka eller sköta om för den ska ändå bara vara sällskap. :(
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

behöver faktiskt inte vara travstam på ponnyn de ponnyer som tycker om att jobba och är pigga och glada brukar bli bra ponnytravare också, har en själv här hemma som absolut inte har travstam men travar som bara den *S*
Det du ska tänka på är att det som stoet har dåligt ska helst vara bra på hingsten i allfall
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Om du inte ska behålla avkomman, varför ta föl överhuvudtaget? Jag skulle försöka sälja fölet innan det är fött eller ha någon som beställde fölet. Då har du möjlighet att sålla bland köparna innan du står där med ett föl. Får du inget napp blir det inget föl.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Om du ska betäcka henne så betäck med en godkänd shetlandshingst, inte en British spotted. Alla färger utom tigrerad är tillåten på shetland och det finns hingstar som är godkända i alla möjliga skäckfärger, isabeller, skimlar osv om det är färg du är intresserad av.

Har du kollat i webstamboken? www.shetlandsponnystam.com Där kan du leta upp din ponny, hennes stam, avkommor och mycket mer. På www.shetlandsponny.com/sss finns uppfödare och där kan du hitta en del av alla shetlandshingstar. :)
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Jag vet inte om vi skulle vilja behålla fölet eller inte. Skulle vi inte det vill jag ha möjlighet att kunna sälja det och ändå vara trygg med att hästen får det bra.

Men detta är som sagt bara en fundering! Att ha en bra köpare redan innan betäckningen skulle ju ha varit det allra bästa, då helst någon man redan känner.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Betäck men en godkänd Shetlandsponny. Finns ju som sagt otroligt många fina, i många olika färger.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Jo, annat än godkänd hingst hade det inte varit tal om, men jag hade nån fundering över en spotted för att prickarna kanske skulle göra ponnyn så speciell att den därför värderades högre (jag är inte ute efter en hög köpesumma utan som sagt ett bra liv åt ponnyn). Stoet har betyg både från utställning och premering och föräldrar övriga förfäder har alla varit avelsponnys.
Men även om prickarna hade gjort en ponny mer annorlunda och mer värd så är ju chansen inte så stor att det verkligen blir prickar. Blir det inga prickar är ponnyn en korsning och då inte mycket värd alls :(
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Jag tror inte att ponnyn skulle bli värderad så mkt högre och det är ju inte säkert att den blir prickig som du säger.
Jag tycker att det är onödigt att ta den risken liksom, så då blir den nog värd mera som renrasig shettis än korningshetland/ british spottet utan prickar. Ser du till att hitta en hingst som passar ditt sto väldigt bra så kan du nog få ut en bra summa om avkomman blir bra.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Summan är som sagt inte så viktig, om vi nu skulle betäcka. Det viktiga är att ponnyn används och tas om hand.

Vad ska man tänka på när man väljer hingst? Förutom att hingsten ska vara godkänd för avel och ha bra meriter. Ska sto och hingst vara lika varann exteriört? Hur vet man att hingsten har ett trevligt psyke (pigg och glad)?
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Stoet och hingsten ska matcha varandra bra. Mitt ena sto har inte en sån bra gång, då skulle jag välja en hingst som har bra gång. Och det andra stoet är lite grovbent och då skulle jag välja en hingst som är lite gracil i benen. Så om din ponny har nåt som är mindre bra ska hingsten ha det bra.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

När jag var kennelflicka fick jag lära mig att en grov och en tunn hund fick antingen grova eller tunna valpar. Det fanns inget mittemellan. Är hästarna annoelunda? (Jag kan inget om hästavel så jag måste ju fråga)

Vad jag känner till så har min foderponny inga brister. Hon har ett väldigt trevligt psyke och hon har fina propotioner och fina gångarter.
Skulle jag välja helt själv hade jag valt en hingst som var smäcker som stoet, men det kanske hade varit fel?
Finns det ärftliga sjukdomar hos shettisarna eller något annat man bör ta hänsyn till? Och hur blir det med färgerna? Stoet är mörkbrunt och den ena sidan av hennes släkt är bruna och den andra svarta. Ska man ha en hingst av samma färg eller kan man ta en av vilken färg som helst? Något man bör undvika?
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Du kan välja vilken färg du vill. Det finns ju som sagt många olika färger på hingstarna. :)
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Och det andra stoet är lite grovbent och då skulle jag välja en hingst som är lite gracil i benen.
Här tänker du ju lite galet. Det blir inte mittemellan, det blir antingen eller. Så om stoet är lite grovbent ska man leta efter en hingst med så BRA KORREKTA ben som möjligt.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Finns det ärftliga sjukdomar hos shettisarna eller något annat man bör ta hänsyn till?

Kolla benställningarna! Bakbenen brukar vara shettisarnas svaga pungt. Men alla godkända hingstar har ju mer eller mindre korrekta benställningar, det undersöks på premieringarna. Kanske behöver ditt sto undersökas ang. detta innan du börjar avla på henne?

Jag tycker det är väldigt bra funderingar du har innan du sätter ditt sto till avel. Du verkar seriös som tänker till! Lycka till önskar Inelin. :)
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

"Min" ponny har använts i avel förut och är premerad så jag antar att hon är som hon ska. Jag har sett att många shettisar har väldigt raka bakben. Är det sånt jag ska undvika? Min foderponny har inga raka bakben i alla fall.

Hittade en shettishingst som finns knappa två mil härifrån och som har meriter från hopptävling! Han ser också lite smäckrare ut, mer ridmodell. De är ganska lika exteriört fast jag tror att hingsten har något längre rygg. I vilket fall är stoet duktig på att hoppa så det kanske hade varit en bra kombination? I tredje led har de förfäder från samma stuteri, men det är inte samma häst de härstammar från.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Hej! på SSS hemsida under "innehåll" kan du gå in på rasstandarden och läsa om korrekthet i fram och bakben samt övrig exteriör.

Bra att ponnyn är premierad! Då borde hon även vara riksstamboksförd och ha ett RS nummer!?
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Det spelar ingen roll vilken färg hingsten har, jag tycker att det är roligare med annorlunda färger. Dom flesta shettisar är ju svarta och fuxar. Nej det finns inga sjukdommar eller så som jag vet om. Vad heter din foderponny? Vill du ha en smäcker shettis så ska du ju absolut välja en hingst som också är smäcker.
 

Liknande trådar

Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 317
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 399
Senast: Hippocampus
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 763
Senast: Habina
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp