Shettisavel & föl som är något värt

Re: Shettisavel & föl som är något värt

Vill du ha tips på en grymt snygg shettishingst så ska du titta närmare på Lufsen II. han är rödskimmel, obesegrad på ponnytravet, vunnit bla derbyt. Har dessutom inte varit skodd utan tävlat barfota. Finns i blädingeås. hat ett antal svenska rekord på sig.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Jo men det var ju det jag menade..
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Jag har ett sto som är registrerad som rödskimmel men är nu helvit. Vart ligger blädingeås? Men jag ska själv satsta stenhårt på körningen.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

fast shettisar ska ju vara grovbenta ju så jag hade aldrig gått in på att betäcka med gracilare ben utan rättställda och hingstarna går igenom både ögon koll och ben koll visas på hårt underlag med *S*
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Lufsen är såld från Blädingeås, finns numera i Stockholmstrakten, tror jag... (han var i alla fall på Solvalla och kördes på banan av sin nya ägare under tävlingarna i oktober, startades dock inte). Och "grymt snygg" kan jag OINTE hålla med om! han är av alldeles för lätt modell för att vara rastypisk shetland, har också fått 7a p typen. då han visats. Han godkändes på 39 p tack vare sina travmeriter.

Och till mian:
Tyvärr (för oss färgälskare) är det så att det är svarta och fuxfärgade shettisar som är mest värda och som är mest eftersökta åtminstone av avelsfolk. Och ett av skälen till detta är att alldeles för många "färgade" shettisar producerar föl bara för färgens skull, dvs man gör avkall på kvalitén för att få färg.
Mitt tips är att du ska börja med att ta reda på vad ditt sto har fått för poäng och kritik på utställningar och premieringar, för att se om hon alls är intressant att avla på! Sen söker du upp en hingst som passar henne härstamningsmässigt och exteriört - det finns MASSOR!.
Att en hingst har tävlingsmeriter i t.ex hoppning är i de allra flesta fall inget som höjer värdet på en avkomma, då väldigt få shettisar tävlas i hoppning.
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

De tre fölen hon haft har samma stuterinamn som hon själv så jag förutsätter att aveln bedrivits på stuteri? Hon kommer från Kolviks stuteri.

Hingsten jag fastnade för heter Kölsnäs Camillo. Jag gillar fuxar! :love:
 
Re: Shettisavel & föl som är något värt

Det är nog den dummaste fråga jag har hört och du är inte den första att ställa den ,tyvärr. Den frågan ska du ställa till uppfödare så kan du säkert få ett utförligt svar! :mad: :mad:
 

Liknande trådar

Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 317
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 399
Senast: Hippocampus
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 763
Senast: Habina
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp