Shettisavel

Jamtland

Trådstartare
Om jag äger både hingst och sto, måste hingsten vara premirad för att jag ska få registrera avkomman?

Jenny
 
Registrera den kan du ALLTID göra, frågan är bara var...
Shetlandssällskapet registrerar enbart stamboksberättigade shettisar, så DÄR kan du inte registrera avkomman.

Det kan alltså aldrig bli en godkänd shettis om du använder en egen icke godkänd hingst, inte ens om han senare skulle råka bli godkänd...
Det enda är att det är LAGLIGT att använda en egen icke godkänd hingst till sina egna ston, men det har inget med rasföreningens krav på avelsvärdering och godkännande att göra...

Och du, OM du funderar på att göra detta, kom gärna ihåg att det redan nu finns ett överskott på FULLSTAMMADE stamboksberättigade shettisar i landet... ;)
 
:bow: :bow: *asg* Glömde ju bort det viktigaste! Det var en teoretisk fråga... :D

Lös då detta problem åt mej... :smirk: En karl betäcker på 70-talet sitt eget sto med sin egen hingst. Fölet "D", registreras aldrig. "D" får i sin tur en avkomma, "N", med en godkänd hingst, som registreras i shetlandsregistret. Detta föl "N" får i sin tur ett föl "C" som också registreras.

Så kommer vi då till problemet, när "C" ska starta på ponnytrav så "saknar" hon tredje ledet och får inte starta. Shetlands sällskapet vägrar att registrera in "D"s härstamning även fast jag kan styrka den, men jag kan heller inte registrera min häst någon annanstans eftersom hon redan är en registrerad shetlandsponny!?

Moment 22 tror jag det kallas... :crazy:

Jenny
 
Du akn visst registrera din shetis i shetlandssälskapet aven om den inte är stambokberättigad. Jag har en shetti utan stam och vet minst två till som bara har godkänd pappa och mamman är in regad i shetlanddälskapet.
 
NEJ!

Tidigare kunde man regga även ostammade shettisar hos SSS, men sedan passen infördes så är detta omöjligt! Shettisar och alla andra ponnyer utan full stam reggas i korsningsregistret hos ASRP (än så länge, de vill tydligen bli av med det registret...).
 
Ja, men vad händer med min pålla då, som rent krasst inte ÄR berättigad att registrerad i SSS, men som redan ÄR registrerad i SSS. Jag får inte registrera om henne i ASRP för hon är registrerad shettis, och jag får inte registrera om henne med fullstam i SSS. Snacka om att man kan få spader för mindre.

Jenny
 
Jag håller helt med dig om att din ponny hamnat i kläm mellan olika regler.
Vet dock inte hur du ska göra. Antar att de tändå är hos ASRP du ska ansöka om pass till henne, men du lär int ekunna regga om henne där.

Sorry, jag tror att det bara är att bita i det sura äpplet och inse att din ponny aldrig kommer kunna få sina tre leds kända härstamning... :crazy:
(men man kan ju alltid hoppas att jag har fel, att du hittar någon lösning!)
 
Jag tycker inte om äpplen :D, så jag tänker tjata vidare. Just nu håller vi på att söker dispens hos SPTF, hon HAR ju härstamningen och jag kan bevisa det...

Men för den skull tänker jag nog fortsätta bråka med SSS. Det är ju LÖJLIGT att min häst, som inte har tillräcklig härstamning för att överhuvudtaget vara införd i SSS register inte kan få ändra så att hon är berättigad när uppgifterna finns...

Jenny-som inte tänker ge sej...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 661
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 145
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp