Sv: Shiba

Shibaägare här. :)

Just nu är min hund ganska billig, tonåring ut i fingerspetsarna med alldeles för mycket energi och skvattig, döv, hysteriskt glad, virrig och pipig... Men för att ge en mer generell bild av hur jag upplever shiban (självklart med rosa glasögon då det är "min" ras):

* Tålmodig. Rantar inte runt inne och river upp lägenheten när matte är sjuk. Tjatar inte.
* En shiba gör det den tjänar på. Det innebär att hunden värderar hur kul det är att komma till matte jämfört med att fortsätta tugga på pinnen den har, och eftersom den har större hjärna än mage sliter man ibland sitt hår över hur man ska lyckas motivera hund:devil: ;)
* Frisk, överlag mycket frisk. Låg frekvens av HD, finns en del allergier men inte mycket.
* Finns tyvärr rädslor och annat mentalskräp inom rasen. En shiba får gärna vara obrydd och ha kroppszon men ska inte vara reserverad eller rädd.
* Glad och rolig att träna med. Man måste lära sig att motivera, övertala och lirka men de är lättlärda och är du glad, är din shiba glad.
* Inte alls omöjliga att träna som många vill påstå.

Väldigt, väldigt vackra och tilltalande.

2.jpg
 
Sv: Shiba

Jag har fått för mig att Shiban har en mer kattlik mentalitet och att det även finns en viss aggressivitet i rasen (?). Ingen hund för mig mao :D. Men de är väldigt fina!
 
Sv: Shiba

Har inte jätte stor erfarenhet utan bara träffat på 4 olika individer, dock med olika ägare. Dessa har inte alls varit trevilga. Inte fungerat med andra hundar, har inte ens varnat innan de flugit på utan bara kastat sig fram. 3 av dem går inte att ha lösa då de inte bryr sig ett dugg om vad matte och husse säger. Mycket självständiga och svåra att träna.

Nej, det är verkligen ingen ras som någonsin skulle komma innanför min dörr.
 
Sv: Shiba

Har ingen Shiba själv men har några Shiba frälsa vänner och god vän med 2 uppfödare.

Tråkigt att folk har träffat Shibor med så pass dålig mentalitet.
har träffat en den hängde i Ikis nacke bara hoppade på utan anl..tydligen hänt förr..


Annrs så har Dom jag har träffat &träffar är guda godingar goa mysiga lite gnälliga kanske men så vackra.
alla kommer från samma kennel ( stort sätt) tror att man ska va varsam när man väljer kennel(som så med många andra raser)
Oscars uppfödare har en kanon fin Shiba säkert den vackraste jag har sätt och så go oh mysig så.
de där med katt håller jag verkligen med om!
 
Sv: Shiba

Vad tråkigt att du har så dålig erfarenhet av rasen. Tvärtom möter jag många shibor med fantastiskt språk och som är väldigt signalsäkra. Min egen tös har bara goda intentioner med andra hundar och går så långt att hon försöker reda upp andra hundars bråk med att stå emellan och ge lugnande signaler. Överlag upplever jag inte shiban som en ras som "muckar" eller anfaller.

Gällande att de inte bryr sig om vad ägarna säger så säger jag att det är ett ägarproblem. Tror man att man inte kan få en lydig shiba så får man inte det heller. Det är en seglivad myt att shibor inte går att träna och ägarna späder på den genom att inte ens försöka.
 
Sv: Shiba

Jag har sett LadyFrosts shiba på kurs och blev imponerad - verkar vara jättehärliga hundar med rätt ägare. (Praktiserade hos Fritt Följ i somras)
 
Sv: Shiba

Min grannes shiba gillar att leka med andra hundar men går tyvärr inte att ha lös
då skiter hon i sina lekamrater och ge sig ut på egna äventyr, inte speciellt kelig och tyvärr panikslagen för åska nyårsmällare och skott, enligt skk ska vist alla avelsdjur H_D röntgas för att få ut stamtavlan. (inte helt säker på att jag mins rätt) Men visst är dom fina.
 
Sv: Shiba

Den enda shiba jag träffat var totalt ouppfostrad och knappt hanterbar. Gick inte klippa klorna på hunden utan att 3 fullvuxna karlar höll ner hunden med våld, därför gjorde inte ägaren det "för det var synd om den då", som om det inte va synd om den att gå med jättelånga klor... plus att ägarens som var väldigt harig och tyckte det var sååå otäckt om nån skulle råka klippa i pulpan. Säkerligen inget som är typiskt för rasen, utan mer som vilken hund som helst som bara fått vara.
 
Sv: Shiba

Absolut att det säkert kan vara ett ägarproblem att de är som de är och inte går att ha lösa. Och jag har ju som sagt var bara träffat 4 individer och det säger väl inte så mycket om rasen som helhet heller. Men efter att min högdräktiga tik blev påhoppad av en shiba helt oprovocerat och att den inte slutade trots att hon låg ner på rygg och skrek gör att jag (tyvärr) inte alls gillar rasen. Ja, det var bara en individ men eftre det litar jag aldrig mer på en shiba.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Fröken katt har, efter att ha fått en lillasyster, fått för sig att kattungemat är det enda som är gott nog att äta. Fröken katt är av...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: ameo
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 498
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp