M

myspropp

Någon med erfarenhet från Shih tzu (eller annan liten hund)? Jag går i tankarna att skaffa mig en shih tzu, jag har tiden som behövs (kommer kunna vara hemma med valpen hela tiden första månaderna), sen i höst kommer jag endast vara hemifrån max 4 timmar/dag ca 3 dagar/vecka.

Nu undrar jag:
Vad, på ett ungefär (vet att det inte går att säga exakt osv) kostar en sån hund/månad i foder? Vad har ni för foder till era hundar? Vad kostar en säck, hur länge räcker den?
Vad mer behöver man införskaffa innan man tar hem hunden än foder, skålar, koppel. bädd, borstar etc?
 
Sv: Shih tzu

Jag tipsar om Lhasa Apso istället för Shih tzu, men det är nog en smaksak. Dock är inte Lhasan så vanlig, men en otroligt trevlig hund :)

Min Lhasa apso (som bör äta typ som en shih tzu) får Proplan, och där kostar en säck på 15 kg 600 kr. Den räcker länge, i många månader. Så foderkostnaderna är inte stora. Tänk på att försäkring osv kan tillkomma istället. Och leksaker och ben osv :)
 
Sv: Shih tzu

Jag har kikat länge på dom båda raserna och kommit fram till att shih tzu nog passar mig bäst :) Men lhasa apso verkar trevliga dom med! Har kollat försäkring och den ska kosta ca 2000kr/år. Det jag inte har så stor koll på är just fodret, eftersom jag aldrig haft en liten hund så vet jag inte hur mkt dom äter :P

Vad behöver man absolut införskaffa vid valpköp? Bädd, godis, leksaker, tuggben, koppel, halsband, skålar, bajspåsar.. Är det nåt mer? Ska man ha någon speciell "medicin-låda"? Det här kommer bli min första helt egna hund, men har haft hund i familjen tidigare så är inte helt ovan.

Vaccinationer.. hur många tillkommer och vad är ca pris?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shih tzu

Jag har kikat länge på dom båda raserna och kommit fram till att shih tzu nog passar mig bäst :) Men lhasa apso verkar trevliga dom med! Har kollat försäkring och den ska kosta ca 2000kr/år. Det jag inte har så stor koll på är just fodret, eftersom jag aldrig haft en liten hund så vet jag inte hur mkt dom äter :P

Vad behöver man absolut införskaffa vid valpköp? Bädd, godis, leksaker, tuggben, koppel, halsband, skålar, bajspåsar.. Är det nåt mer? Ska man ha någon speciell "medicin-låda"? Det här kommer bli min första helt egna hund, men har haft hund i familjen tidigare så är inte helt ovan.

Vaccinationer.. hur många tillkommer och vad är capris?

På vilket vis tycker du att Shih tzu passar dig bäst? Bara nyfiken såklart :)
Jag har själv ingen vidare koll på den rasen :)

Min hund äter ca 2,5 dl per dag av torrfodret, sen ökar det ju lite när han blir äldre. Men då förstår man att 15 kg räcker ganska länge :)

Något att ha hunden i när man åker bil tycker jag att kan vara bra. Sedan borstar för pälsvård är ju viktigt om du skaffar en sån ras, samt schampo och balsam :) Medicinlåda med diverse prylar är säkert bra att ha, men det har jag samlat på mig under tiden, även om det nog är bäst att vara förberedd :)

Jag är osäker på vaccinationerna eftersom vi köpte vår lilla kille när han var 4,5 månader gammal.
 
Sv: Shih tzu

Jag har läst på internet, och pratat med uppfödare för att få information och då har jag fått veta att Shih tzu är mer framåt än Lhasa, shih tzu "älskar alla" och vill "hälsa på alla" medan Lhasa är mer reserverad mot främlingar. Nu säger jag inte att detta stämmer, utan det är informationen jag fått :)

Då har dom inget högt matkonto i alla fall :P Några tips på vad du har i din medicinlåda? :) Någon typ av förband kanske man måste ha? Ifall dom trampar på något olämpligt (finns så mkt vasst ute i naturen)..
 
Sv: Shih tzu

Jag har läst på internet, och pratat med uppfödare för att få information och då har jag fått veta att Shih tzu är mer framåt än Lhasa, shih tzu "älskar alla" och vill "hälsa på alla" medan Lhasa är mer reserverad mot främlingar. Nu säger jag inte att detta stämmer, utan det är informationen jag fått :)

Då har dom inget högt matkonto i alla fall :P Några tips på vad du har i din medicinlåda? :) Någon typ av förband kanske man måste ha? Ifall dom trampar på något olämpligt (finns så mkt vasst ute i naturen)..

Ja så kanske det är, dock är inte Kompis så, inte än i alla fall :) Men han är ju inte så gammal än heller...

Jadu, vad kan vara bra att ha... Bomull, klisterlinda, någon steril kompress, koksaltlösning är väl några exempel :) Sedan klotång och eventuellt öronrengöring tycker jag kan vara bra att ha :)
 
Sv: Shih tzu

Hunden vaccineras av uppfödaren vid 8 veckors ålder, sedan av dig vid 12 veckor.
Sen en gång om året efter det, om jag förstått det hela rätt. Pris har jag ingen koll på tyvärr (får hem min första hund om några veckor).

Inköpt till min lille är bädd, skålar, leksaker, kammar till pälsvården, halsband och koppel. Klotång ska man ju också ha, hade jag sen innan.
Mat, godis, bajspåsar, lite tuggben etc ska också köpas in innan han kommer hem, såklart.

Så förutom försäkring, så verkar du tänkt på allt som är bra att ha från början :)
 
Sv: Shih tzu

Försäkringen hade jag tänkt på, därför glömde jag skriva den i mitt första inlägg eftersom jag ville ha lite koll på det jag inte hade koll på :)

Klotång har jag också sedan innan, tänkte använda samma som jag använder på min kanin (eftersom den egentligen är för hundar).. Vad är det för hund som du skaffat? :)
 
Sv: Shih tzu

Öronrengöring hade jag inte tänkt på, det ska jag komma ihåg, kan vara mycket bra att ha! :D
 
Sv: Shih tzu

Min farmor och farfar har en shih tzu på foder eller vad man kan säga, hon är gammal utställningshund men som kommit sig till åren så ägarna ville att hon ska få sina sista år som en sällskapshund :) Kan säga att hon är någon utav de trevligaste hundar jag träffat, väldigt lugn och klok, har aldrig sett denna hund bli arg. Men hon är även väldigt busig,, kommer men sin pipleksak när man kommer dit. Då är endå damen 9 år. Går bra ihop med hundar och katter. Dock är hon väldigt fin av sig, ska bli buren för trappor och upp i soffor och sängar :p Dom ger henne Royal Canines rasfoder, äter inte mycket av det.
 
Sv: Shih tzu

JÄTTEKUL att du är sugen på Shih-Tzu! :)

Min familj har fött upp Shih-Tzu i flera decennier, men tyvärr lades den aveln ner när min mormor dog 2005 då hon var nuvarande kennelinnehavare. Jag och min syster är precis i tagen att ta över namnet men kommer inte fortsätta med just Shih-Tzu, däremot är jag tämligen övertygad om att det alltid kommer att finnas en Shih-Tzu i huset hos mig. Det är svårt att "överge" en så härlig ras som funnits så länge i mitt liv!

Idag finns det 3 kvar av uppfödningen inom familjen. Min egen tik bor hos mamma/pappa tillsammans med min systers tik, och jag har en fd avels-/utställningshane hemma hos mig. Resten av avlivats på grund av hög ålder eller omplacerats till sällskap. Uppfödarvänner till oss tog även över en tik.

Shih-Tzu är som du säger, väldigt glada hundar och älskar sina människor och sin familj! De är gärna lite tuffa och envisa i temperamentet men ändå läraktiga med rätt motivation!

Du har fått jättebra tips och info om saker som kan vara bra att ha hemma och om vaccination, så det tänker jag inte ge mig in i :D. Men än en gång, superkul att du tycker om Shih-Tzu!

Angående maten så äter min hane 3,5 dl av Royal Canins rasfoder och fungerar utmärkt på det. Han är en ganska stor hane runt 8 kilo.

Vad ska du göra med din valp? Sällskap, utställning, annat? Hur ska du göra med pälsen? Ska du trimma ner den föreslår jag en bra rakmaskin, utvecklad för hundar, gärna lite nättare så att det är lätt att komma åt. Kom ihåg att vänja valpen långsamt med uppmuntran och lite godis för att minska risken för problem senare. :)
 
Sv: Shih tzu

Va kul att du är inne på en shih tzu ! De ja har träffat har varit supertrevliga! Ska jag någon gång skaffa en liten sällskaps hund så blir det def en sån!

Ett hundapotek är alltid bra att ha hemma med lite sårsalvor, des, temp m.m

De ja känner äter precis som apocalypsze hundar RC de är tikar och äter ca 3dl var/dag så de är inte speciellt dyra att utfodra!

Egen klippmaskin är bra att ha med!

Precis som apocalypsze säger om klippningen så är det bra att börja vänja valpen vid kloklippning.

Lycka till med valpis och lägg upp bilder!!!
 
Sv: Shih tzu

Jag har två shih tzus, och är jättenöjd :).


Min ena hane heter Elvis, 1,5 år och supergo! Otroligt trevligt temperament. Jag ställde ut honom förra sommaren, men nu har jag honom nerklippt. Har precis börjat med agility och han är otroligt lättlärd och tycker det är jättekul! Han älskar andra människor och hundar.

Douglas är 9 mån och en riktig liten tuffing. Han är lite "hårdare" än vad elvis var som liten, och tror ofta att det är han som bestämmer :p. Men han är en riktig going han också. Han är också väldigt lättlärd. Jag ska ställa ut honom i sommar.

Klart du ska ha Shih tzu och inte lhasa apso, Shih tzu är otroligt söta med sin platta näsa :D. Jag tycker det är en väldigt lätt hundras om man bortser från pälsvården, men man kan ju klippa ner dom. Dom är ju oftast trevliga mot alla. Dom är inte motionskrävande, men dom hänger gärna på allt.

Jag betalar ungefär 500 kr i månaden till försäkringen för båda, så det är ju inte så farligt.

Jag ville inte ha en liten, långhårig hund från början egentligen. Men min pojkväns styvmamma föder upp shih tzus, så jag råkade "få med mig" en hem. Och en blev till två :angel:..

Här får du lite bilder:
Douglas
25708007.jpg


Nybadade :D
25708028.jpg


Elvis
25968869.jpg
 
Sv: Shih tzu

Du glömde bort att Douglas ser ut som ett monster på det fotot :D.

Jag tycker att du ska visa din lilla kille också! Har nog bara sett en bild på din. Vill ju se mer! Hur gammal är din?
 
Sv: Shih tzu

Haha, jag är så van att se blöta långhåriga Shih-Tzu's, jag reagerar liksom inte över det :D!

Spiken blir 8 i år :). Ska se om jag kan hitta ett par bilder, vet inte vilken du sett innan!

Spiken ganska långhårig, ser ut som värsta sortens luffare med världens nöjdaste min :D:

IMG_1291.jpg


IMG_0237.jpg


Spiken korthårig:

img_1316_33587817.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shih tzu

Forts.

Spiken med min nya boxertik:

IMG_1386.jpg


Och så en video! Ignorera min sambos löjliga röst :angel:. Filmad med mobil, därav den rätt kassa kvalitén men man ser ju honom iaf!

Kanske bör tillägga att Spiken egentligen heter Yringhs Eminent.

Tikarna:

IMG_0369.jpg


Den svarta är min, Yringhs Day Dreams, eller Doris som hon kallas till vardags. Hon blir 9 i år. Den ljusa är min systers, Yringhs Gloria Gaynor aka Esther som blir 5 i år. :)
 
Sv: Shih tzu

Så söt. Jag har sett den bilden där han ligger på rygg och fläker ut sig .


Men jösses vad du rakar honom kort :eek:. Är det kortare än 3 mm? Har rakat ner elvis till 6 mm tror jag, men tänkte ta 3 nästa gång när det blivit varmare, så slipper jag klippa honom så ofta. Men ditt ser jättekort ut ju :p
 
Sv: Shih tzu

Eh, det råkade bli ända in på skinnet den där gången. :angel: :o
Men det är nog runt 2-3 mm tror jag. Eller 1... *eh*. Våran klippmaskin till hundarna är värdelös och blir varm hur snabbt som helst, dessutom orkade jag inte gå till mamma för att hämta den (:p) så då tog jag helt sonika karlns trimmer. Det gick faktiskt super, trots att det blev väldigt kort!

Är det denna bild du menar?
img_1218_32624049.jpg


:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 731
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 320
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp