Bukefalos 28 år!

Shires vs Horseware

spinxx

Trådstartare
Eftersom det blev höst i kära Stockholm sådär plötsligt över en dag, så tänkte jag utöka frökens täckesgarderob med ett 100gr regntäcke.

Vi har i dagsläget enbart HW täcken som vi är nöjda med, dock tycker jag att utbudet av 100gr täcken rent av suger. Finns enbart två olika modeller om jag förstått allt rätt? Amigo som inte funkar med liners och det känns lite dumt, samt Rambo för 2000 kakor. ..

Jag har haft Shires tidigare. Är det samma som Weatherbeeta? och Stormcheetah?
Minns att det jag hade till förra stoet var underbart och i fantastisk kvalitet!
Där såg jag dessutom att utbudet var betydligt mycket bättre när det gäller just 100gr. Och priserna är ju snäppet bättre i mina ögon.

Hur är storlekarna om man jämför de mot varandra?
Hästen får lätt skav, HW funkar utmärkt. Vad tror ni om Shires?
 
Halvkapar din tråd, sorry, men är det någon som har bilder på shires på hästen? Har varit nyfiken på dem länge men aldrig sett hur de sitter förutom på produktbilder som varit både bra och mindre bra.
 
Men Amigo funkar ju med liners?

Jag har i princip bara Amigo, Rambo och Shires (Typhoon och Stormcheetah) till min häst och jag föredrar Horseware framför Shires. Alla sitter bra, hästen är ganska skavkänslig men varken Horseware eller Shires ger skav. Dock har Horseware hållt bättre och jag tycker de är smidigare att hantera så tror inte det blir fler från Shires.
 
Hur är deras foder i bogpartiet? Vad tror du om skavrisken?
Det är nylon i bogen. Mina hästar har täckena på sig 24/7 eftersom de går på lösdrift, inget skav.
Jag tjatar alldeles för mycket om detta, men jag har även ett Optimo som jag inte gillar. Det är det enda av mina täcken som glider på snedden.
 
Storleksmässigt lite rymligare. Men jag saknar 6´6, verkar inte finnas, eller iaf inte i vissa modeller (Typhoon använder jag)? Shires 6'3 är 145 hos dem o de funkar, om än snudd på korta i ryggen till mitt djur. Han har 6'6 i HW. Nästa steg i Shires är 155 cm o det är 6'9 enl förpackningen o SKITSTORT.

Halsen i 300 g är skitbra, rymlig o fin. Samma stl men köpt typ 1 år senare o 100 g är halsen kort o tajt. Typhoon m helhals båda två.
 
Storleksmässigt lite rymligare. Men jag saknar 6´6, verkar inte finnas, eller iaf inte i vissa modeller (Typhoon använder jag)? Shires 6'3 är 145 hos dem o de funkar, om än snudd på korta i ryggen till mitt djur. Han har 6'6 i HW. Nästa steg i Shires är 155 cm o det är 6'9 enl förpackningen o SKITSTORT.

Halsen i 300 g är skitbra, rymlig o fin. Samma stl men köpt typ 1 år senare o 100 g är halsen kort o tajt. Typhoon m helhals båda två.
Har inte du ponny?:D. Mina halvblod har för tusan 145 i Shire, 6,3 i HW:eek:
 
Så här sitter ett shires stormcheeta combo i stl 155 på min häst. De är ngt tunga men annars älskar jag passformen för du kan verkligen anpassa täcket otroligt mycket. Sen eftersom jag bor i blåsiga skåne så är den stora svanslappen guld värd.
IMG_7524.jpg
 
Jag har ett wetherbeeta innetäcke och ett Shires utetäcke, dom är båda två dom absolut bästa täckena jag någonsin haft!

Shires
0ecf98e37f4d6e25b6328c7ad7bf918f_zpsksleqv65.jpg

Weatherbeeta
c24ad1e9a800076555f89f0a885bffe3_zpsypn9lodd.jpg
 
@Bluefish
Här har du ett Shires typhoon på min Haflinger. Hann bara använda det en säsong (har tagit bort henne pga skada), men kände mig väldigt nöjd med det. Upplevde det lite stort i storleken. Hade det i 125cm, och hon hade alltid 135cm annars.

20141218_1457121_zps28c1c13c.jpg
 
Jag har ett Shires Typhoon 100 g-täcke som är inne på tredje säsongen. Jag är jättenöjd med kvalitén på täcket, har ett vintertäcke från dem också som jag haft i minst fem år. Det är väldigt prisvärda täcken tycker jag. Jämfört med Horseware tycker jag dock att de är klumpigare/tyngre att hantera. Lite stora i storlek tycker jag också att de är.
 
Wetherbeeta är ett eget märke, inte Shires. Stormcheetha är dock en av Shires modeller. Använde mycket Shires förr. Tåliga och bra, men passformen är inte helt optimal i bogen tycker jag. Flera av mina hästar har fått skav av dem. Rätt stora i storlek.

Wetherbeeta kan jag dock rekommendera. Hade tidigare ett 100g med halvhals (modell Landa) som var helt super! Satt som en smäck på hästen och inget skav. Numera kör vi dock mest på Horseware, men hade gärna haft ett Wetherbeeta igen. Det är synd att de inte finns på så många ställen.
 
Wetherbeeta kan jag dock rekommendera. Hade tidigare ett 100g med halvhals (modell Landa) som var helt super! Satt som en smäck på hästen och inget skav. Numera kör vi dock mest på Horseware, men hade gärna haft ett Wetherbeeta igen. Det är synd att de inte finns på så många ställen.

Beställ från England, bra pris och utbud:up:
 
@spinxx Det finns ju som någon annan skrev visst möjlighet att fästa liner i Amigo Bravo-täcket. Har ett sådant och är mycket nöjd. På min häst fungerar inte Shires, hon hamnar mellan storlekarna. Weatherbeeta Landa har jag bara provat och det satt bra, men vet ju inte hur det fungerar i rörelse (lånade av en kompis för att kolla strl). Om det inte måste var just 100 g kan jag även rekommendera Bucas Irish, finns i 50 g och sitter mycket bra på min "horseware"-häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 881
Senast: blayenka
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
884
Senast: Elo
·
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
2 909
Senast: Gabriol
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 461
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp