Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Alexandra_W

Trådstartare
Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott.

(Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna. Unghästen tycks må bättre än nånsin med ledning av hur hon tokröjer i hagen, och valacken var som jag nämnt i annan tråd helt underbar i skritt igår och i förrgår, märktes en hel del skillnad.

Så idag var det då dags för lite försiktig trav, lite försiktig galop samt några småskutt över hinder (eftersom han ska..skulle.. tävla hoppning imorgon).

Gör klart herrn och börjar skritta fram, rätt SPÄND men det kaaaan ju ha något att göra med att jag provade maskeradutstyrseln inför hopptävlingen med :angel: Iaf, han slappnade av, och kändes fin i skritt men tjafsade med bettet en hel del och dök i formen.

Började värma i trav som vanligt och han var/kändes ren men jag reflekterade över att jag 'förväntat' mig större skillnad även i traven med tanke på hur han kändes i skritten. Nåväl, jag värmde vidare och travade sedan lite mer 'ordnat' men fortfarande utan höga krav (jag värmer i lång och låg på i princip långa tyglar) och hästeländet är rejält tjafsig, orolig i munnen, springig och allmänt 'fladdrig' i formen. varierat med stunder av trevlig trav i trevlig form och med rejäl ryggverksamhet. Det genomgående var dock att han var springig, la sig på handen och mest bara just sprang. Nu har det dock slagit till och blivit kallt hux flux och det brukar innebära att han blir halvknäpp och överladdad ett tag så jag tänkte att det är väl det, iom att det var fina bitar emellan tjafset.

Galoppfattningarna är rena och rätt men han kastar sig in i galoppen och ligger på rejält och är väldigt springig, går dock utan jättestora problem få honom att sansa sig och runda sig, han ligger dock på en del, något han inte brukar göra. Inga problem att hålla galoppen varken på rakt eller böjt spår och bägge galopperna av samma kvalitet.

Nåja, jag skrittar lite och ska sen trava lite igen. Då känns han HALT på ett framben i trav, men medan jag försöker komma underfund med VILKET framben så 'försvinner' det. Jag kliar mig i huvudet men börjar undra om springigheten och tjafset kanske inte är köldrelaterad 'knäpphet' när allt kommer kring. Beslutar mig för att en liten stund prova be om lite mer i traven, och möts av en häst som dyyyyyker i formen, lägger sig på min hand och 'rinner iväg'. Känns dock INTE halt, men tjafsig och vill inte jobba, och lite 'överladdad'.

Jag tar två skutt över typ 30 cm hinder, för att se om det kan ge mer svar, och han bjuder mot hindren, men hoppar utan rygg och drar iväg efter hindren. Ser iofs glad och sprallig ut när han drar iväg, och han HAR en tendens att tycka 'det här fjantet? Äh, sånt skit behöver man inte ens hoppa över, man kan typ snubbla över'.

Med andra ord, jag blir inte klok på VAD jag egentligen har - en ofräsch häst, eller en häst som fått oönskat mycket turbo och drabbas av den traditionella köldknäppheten?

Sadlar av etc, känner igenom. Ingen svullnad, värme, ömhet etc någonstans. Tar ut på lina på hårt underlag och tycker mig ev kanske möjligen att han är halt HF eller VB i trav i vänster varv. Men jag är hopplöst dålig på att se små hältor (under 1½ grad ungefär), och vi känner ju alla till fenomenet att 'stirra dit en hälta bara man tittar tillräckligt länge'.

Jag har nu försökt komma fram till något i typ 30 minuter, och inte så mycket klokare, herrn blir lite uppspelt av unghästens 'fullt ös medvetslös'-härjningar i hagen bredvid och fattar självmant galopp på lina. Där jag började fundera på allvar. Under ryttare var ju galoppen okej men han sökte för mycket stöd på handen och kastade sig i fattningen, på lina är bägge galopperna rent ut sagt skit :eek:

jag låter honom gå ut i hagen igen efter att ha promenerat lite vid hand och handbetat lite. 1½ h senare släpar jag ut min arma mor ur hennes TV-soffa för lite lördagsmotion och hobbyböjer herrn och låter mamma springa med henne. Han reagerar för högt hobbyböjprov på VB och reagerar med aningens aningens ömhet för böjning. Ev reagerar han lite efter böjprov på VF med, men där vill jag inte uttala mig tvärsäkert.

Sen VAD han reagerar på vid böjningen är ju en bra fråga, kan ju lika gärna vara muskulärt som leden. Sms:ar iaf equiatrikern (kan inte gärna ringa och störa en lördagskväll) och undrar om han har någon fin förklaring, vet ju att när förra equiatrikern släppte en synnerligen otrevlig muskellåsning kring bogleden så var herrn halt tre dagar senare och två dagar efter det konstaterade vet armbågsledsinflammation. När muskellåsningen släpptes så försvann 'skyddet' för leden, de krampande musklerna hade ju 'skonat' leden, men när de inte höll emot längre uppträdde en hälta i trav på det benet. Tänkte om det är något liknande eller om det finns någon annan förklaring. Equiatrikern ringer upp sekunden efter (impad), och tycker att normalt ska de inte reagera sådär, men iom att hästen kan ha varit sned läääänge och har sin defekt i hasleden så kan det ju endera vara att han reagerar lite på att låsningen är släppt, är lite muskelöm etc, eller så kan det vara enligt min teori, att man fick upp en ledinflammation 'till ytan'. Tycker att hästen borde om det är muskulärt vara betydligt bättre imorgon och vara hältefri måndag - tisdag. Kommer överens om att jag ska motionera honom försiktigt och kravlöst tills dess, och sen höra av mig må eller tis kväll så får vi försöka ta det från där.

Min mage försöker slå knut på sig själv och jag är ju milt sagt livrädd att det är så illa som i mina värsta scenarion (dvs att hasen tackar för sig igen). Det finns ju massor av felkällor i övrigt liksom, han har gått hårdare än övht tidigare nu i sommar, och ju hoppat etc. Så det kan mycket väl vara så att hasleden säger ifrån (trots att hästen känts och sett ut som hälsan själv!). Eller så är det 'bara' en reaktion på behandlingen, eller varför inte att han snillat till sig något helt fristående i hagen? Möjligheterna är ju eg oändliga.. men..

Men, erfarenheter och synpunkter? Någon som varit med om samma sak och där det 'bara' varit behandlingen?

Det som oroar mig mest är ju att den där herrn i princip aldrig visat initialhälta hur illa det än varit med leder etc, enda gången han visat initialhälta var då i samband med armbågsledsinflammationen, och då märktes den bara i trav i högervarv... Så det bekymrar mig lite att jag ser en initialhälta i trav i vänster varv, och inte bara känner den..
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Hej!
Förra sommaren när min vet. rättade till min hästs bäcken (Si-leden låst) så sa han "och blir hon nu halt så tycker jag du åker till klinik för hältutredning"(själv skulle han på semester) Jag tänkte inte så mycket på det DÅ, att han sa så. En vecka senare var hon halt vf. In till klinik och det visade sig vara knäledsinflammation. Samband eller bara en slump?
Har glömt att fråga honom efter det hur/om det hängde ihop egentligen, men det kankse är vanligt att manipulationer utlöser hältor, annars skulle han väl inte ha sagt så?? :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Nu fick jag ett nervsammanbrott på riktigt här.. Nyss varit ut och morgonfodrat och longerat lite. Ser ingen hälta, båda galopperna fungerar fint på lina och utan omslag. ????

Så nu funderar jag ju på hur jag ska göra med tävlingen. Det absolut säkraste är som alltid att stryka sig och strunta i den. Samtidigt funderar jag på att åka dit och värma i alla fall, mest för att få känna på honom på 'ordentligt ridbaneunderlag'. Det här är liksom lite för skumt.

Jag tror inte manipulationer UTLÖSER ledinflammationer faktiskt, däremot tror jag (och har ju sett då med armbågsleden) att de inte allför sällan kan 'ta upp' en ledinflammation till ytan. Dvs hästen har klarat av att 'skydda' leden genom låsningar osv, de har fått ta upp en del av stötarna leden skulle tagit, eller låst en leds rörlighet lite så steget inte tas ut mer än vad leden 'fixar' utan att göra ont och så, och så släpper man på det och så finns inget 'skydd' mer och inflammationen märks. Men den fanns där redan INNAN manipulationen liksom.. Känns logiskt för mig i alla fall =)

Sen kan nog säkert en manipulation ge viss ledpåfrestning när hästen ska använda sin led fullt ut och är ovan med det ochd et 'nya' sättet att röra sig etc, alla ändringar i rörelsemönster/träning/etc kan ju ge ledreaktioner. Fast jag tror inte de kommer på några dagar - en vecka då?

/Alexandra - milt sagt rådvill
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Alexandra_W skrev:
Med andra ord, jag blir inte klok på VAD jag egentligen har

Du har en häst som är utdömd!

I mina ögon är det inte försvarbart att på en utdömd häst varken träna inför eller tävla i hoppning eller någon annan gren.
Hästen är ju förhoppningsvis utdömd efter grundlig utredning och det innebär ju att den inte bedöms kunna klara ett sådant arbete. Du har accepterat det i och med att du skickade in pappren och kvitterade ut försäkringspengarna.

Att då sen komma och undra över varför hästen är oren, halt eller annat tycker jag är konstigt.

En utdömd häst ska ju inte göra annat än att i bästa fall fungera som promenadhäst. Absolut inte tävla!
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Louelle skrev:
Du har en häst som är utdömd!

I mina ögon är det inte försvarbart att på en utdömd häst varken träna inför eller tävla i hoppning eller någon annan gren.
Hästen är ju förhoppningsvis utdömd efter grundlig utredning och det innebär ju att den inte bedöms kunna klara ett sådant arbete. Du har accepterat det i och med att du skickade in pappren och kvitterade ut försäkringspengarna.

Att då sen komma och undra över varför hästen är oren, halt eller annat tycker jag är konstigt.

En utdömd häst ska ju inte göra annat än att i bästa fall fungera som promenadhäst. Absolut inte tävla!

Skojar du? Är hästen utdömd? :crazy:
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Ja, han är utdömd och triangelmärkt, men det betyder inte att han inte kan tränas eller vara med på blåbärshoppningar! En häst kan dömas ut av flera orsaker och innebär inte per automatik att den bara håller för att skrittas i skogen eller gå och skrota i en hage. Jag är 100% övertygad om att Alexandra tar hand om honom bättre än vad många gör med sina hästar som inte är triangelmärkta. Jag känner hästar som efter en lång konvalecens och triangelmärkning fått ett nytt och fullvärdigt liv hos ny ägare, där de kunna ridas som vilken annan häst som helst med ny inriktning än hos den förra.
En utdömd häst ska ju inte göra annat än att i bästa fall fungera som promenadhäst.
Vision är prommenadhäst! Jag tycker att Louelle ska ha lite bättre koll på omvärlden innan hon gapar om vad triangelmärkta hästar håller för eller inte. :mad: Vision står under både veterinär kontroll med jämna och ojämna mellanrum, får massage och även besök av equiatriker. Alexandra har kört med helt öppna kort och de är väl insatta i hans problem, skulle de misstycka är jag övertygad om att hon rättar sig efter dem och inte vad folk som aldrig sett honom har att tycka. :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Okej då förstår jag bättre. Det är väl inga problem att rida på en triangelmärkt häst om den håller för det men man får väl inte tävla med en sådan?
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Nej, inte officiella iaf vad jag vet. Sen är det väl frågan om vad det är för "tävling", en blåbärshoppning i maskeraddräkt räknas nog inte som tävling. Vet faktiskt inte vad det är för tävling som är planerad.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Nä inte jag heller. Såg bara framför mig någon sådan där katastrof som i Insider programmet på tv för ett par år sedan.

Till Alexandra - hoppas att din häst blir bra igen!
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Mia_R skrev:
Vision är prommenadhäst! Jag tycker att Louelle ska ha lite bättre koll på omvärlden innan hon gapar om vad triangelmärkta hästar håller för eller inte

Jag har bra koll på omvärlden!
OCH i den världen så Är det inte ok att tävla med triangelmärkta hästar!

Dessutom så anser jag att om man med sin triangelmärkta häst tränar och tävlar(om än blåbärsmodeller) och den då blir ofräsch igen, så borde det ju tyda på att hästen de facto inte håller för dylika övningar.

Triangelmärkningen är ju just till för att man inte ska kunna tävla med en häst som inte klarar av det!

Jag tycker du MiaR borde tänka över om du verkligen anser att man ska kunna triangelmärka sin häst och sedan trots det träna och tävla den.

JAG anser det är fel, tycker även att det är beklämmande att det anses vara rätt av en del!

En triangelmärkt häst är utdömd punkt! Ska inte tävlas!

Hur skulle det bli om alla plötsligt började döma ut sina hästar, ta ut försäkringspengarna på dom och sedan fortsätta tävla.?
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Zlatan skrev:
Det är väl inga problem att rida på en triangelmärkt häst om den håller för det

Så tycker jag också. Fungerar det med promenadridning så ska man ju absolut göra det.

Dock är jag bestämd på punkten att man inte ska tävla en utdömd häst.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Jag ska bara inflika om en sak jag hörde igår.

Detta är en mkt rutinerad avelsmänniska som fött upp minst 150 hästar och hennes avelssto (det första) köptes som utdömd för att hon var så otroligt fin. Veterinären hade dömt ut den för hovbensfrakturer eller något sådant, utan att röntga, han var bestämd i sin åsikt att detta var hästens skada och dömde ut den då den var halt.
Hon köpte hästen ändå och efter ett tag var den inte halt alls och då röntgade hon hästen som inte hade några tecken på fraktur alls.
Troligtvis var det en kotledsinflammation eller något, men hästen var ju helt bra igen.
Kunde ridas, tävlas och fick många fina föl efter det.

Allt beror ju på omständigheter.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Mia_R skrev:
Nej, inte officiella iaf vad jag vet. Sen är det väl frågan om vad det är för "tävling", en blåbärshoppning i maskeraddräkt räknas nog inte som tävling. Vet faktiskt inte vad det är för tävling som är planerad.

Så du menar att en start i en klass skulle vara mindre jobbig för att man rider med maskeradkläder?
Det tror ju inte jag. Snarare är det väl så att man i en sådan spex-klass rider mera bus/tok svängar just för att det är en showklass, vilket borde vara ännu mer påfrestande för hästen.

Sedan kanske det inte räknas som en tävling där du får poäng i Rsf dock så anser jag att tävling är tävling och utdömd häst ska inte delta.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Mitrolle skrev:
Jag ska bara inflika om en sak jag hörde igår.

Detta är en mkt rutinerad avelsmänniska som fött upp minst 150 hästar och hennes avelssto (det första) köptes som utdömd för att hon var så otroligt fin. Veterinären hade dömt ut den för hovbensfrakturer eller något sådant, utan att röntga, han var bestämd i sin åsikt att detta var hästens skada och dömde ut den då den var halt.
Hon köpte hästen ändå och efter ett tag var den inte halt alls och då röntgade hon hästen som inte hade några tecken på fraktur alls.
Troligtvis var det en kotledsinflammation eller något, men hästen var ju helt bra igen.
Kunde ridas, tävlas och fick många fina föl efter det.

Allt beror ju på omständigheter.

Visst är allt för många snabba på att döma ut hästar, det håller jag med om. I fallet med denna häst så är den vad jag kan förstå grundligt undersökt och behandlad efter konstens alla regler och trots det utdömd.

Nyfiken på hur det blev i ditt nämnda fall. Hur blev det med försäkringsbolaget?
Betalades pengar tillbaka till bolaget? Hävdes utdömningen? Eller hur gick det till?
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Jag har ingen aning, jag gissar att det är ganska många år sedan det hände. Jag pratade med denna uppfödare igår och känner inte dem egentligen (var på samma tillställning).
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Zlatan skrev:
Okej då förstår jag bättre. Det är väl inga problem att rida på en triangelmärkt häst om den håller för det men man får väl inte tävla med en sådan?

Saxat från Agrias hemsida:

"En triangelmärkt häst får inte tävla, även om den i framtiden skulle tillfriskna från sin skada".

"Den som har haft ett försäkringsfall och erhållit ersättning har däremot förbundit sig att triangelmärka hästen och inte använda den i strid mot försäkringsvillkoren".

"Gör han ändå detta begår han ett avtalsbrott och Agria Djurförsäkring kan då överväga att kräva skadestånd motsvarande lämnad ersättning".

www.agria.se
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Det var det jag hade för mig. Tackar för infomationen. ;)
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

En häst kan dömmas ut för att den inte håller för vad den är avsedd för! Om man köper en häst som är tänkt att tävlas internationellt i dressyr eller hoppning och den sen inte håller för det, innebär det inte att den inte håller för att ridas och tränas på lägre nivå även om den inte får tävlas, nu är det inte så i det här fallet med Alexandra och hennes häst! Många triangelmärkta hästar mår bättre av att ridas regelbundet och håller sig fräscha tack vare en stöttande muskelatur än om de blir avställda eller "bara" promenadrids.

VAR någonstans, i vilken värld, står det att en triangelmärkt häst inte får tränas? Vad tror du gäller för de hästar som försäkringsbolagen köper ut, rehabliliterar och säljer vidare när det är aktuellt med utdömning? "Visst får du köpa den här väldigt fina hästen, men du får absolut inte träna med den utan bara halka runt i skogen i dålig form för annars går den sönder."

Inte för att jag vet hur du rider, men jag är övertygad om att Alexandra inte flängrider oavsett tillfälle, varken för sin egen eller hästens skull.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

VAR någonstans, i vilken värld, står det att en triangelmärkt häst inte får tränas? Vad tror du gäller för de hästar som försäkringsbolagen köper ut, rehabliliterar och säljer vidare när det är aktuellt med utdömning? "Visst får du köpa den här väldigt fina hästen, men du får absolut inte träna med den utan bara halka runt i skogen i dålig form för annars går den sönder."

Inte för att jag vet hur du rider, men jag är övertygad om att Alexandra inte flängrider oavsett tillfälle, varken för sin egen eller hästens skull.[/QUOTE]


En triangelmärkt häst får inte tävlas eller ens tränas för tävling. Att promenadrida en triangelmärkt häst är däremot helt OK ur försäkringsvillkorens synpunkt (om veterinären har gett klartecken rent medicinskt).

Jag tror inte att någon menar att Alexandra flängrider på sina hästar! Efter att ha läst hennes trådar på Buke anser jag att hon har mycket goda kunskaper samt även månar om sina djur. Det är ändå viktigt att skilja på det medicinska och det juridiska!
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Var går gränsen att tränas eller "tränas för tävling" när hästen inte får tävlas? :D

Jag tror Alexandra vet vad som gäller även juridiskt eftersom det är hon som ägde honom även innan triangelmärkningen, men vi vet inte vad hon menade med att "tävla maskeradhoppning" eftersom hon inte är inloggad och kan förklara sig. Tack för inlägget. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 435
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp