Shivering/shivers

DGjumping

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två veterinärer samt röntgenplåtar på alla ben och jag har köpt honom via en svensk förmedlare med väldigt bra meriter och referenser.
Men nu misstänker vi shivering på honom, han har de klassiska kramperna i bakbenen när man lyfter dem men inte särskilt farligt och slappnar av snabbt, han stampar inte ner foten i golvet utan lägger benet fint i handen på en när han slappnar av, han har inga problem att backa eller vända, heller inte att hoppa eller klättra. Han är supermjuk i hela kroppen, var öm i länden när han kom men det har jag med hjälp av back on track och liniment fått bort och han är nu mjuk och fin i hela ryggpartiet.
Han är väldigt dåligt musklad och jag börjar undra om detta faktiskt kan vara ett rent styrkeproblem då han även är i dålig kondition.
spasmerna i bakdelen är dock ofrivilliga och i början ville han absolut inte lyfta bakbenen, nu har jag lärt honom att lyfta dem på kommando och när han krampat klart så lägger han dem i handen åt mig.
Jag får självklart reklamera honom om jag vill men det kommer jag absolut inte att göra, jag älskar honom och det sa verkligen bara "klick" i hjärtat och han har dessutom charmat alla som finns i stallet, inklusive hovslagaren som har sagt upp alla sina shivering-hästar men min häst blev han kär i.

när jag har läst om shivering så är det oftast de allra värsta fallen som det står något om, hästar som varken kan backa, svänga eller skos, i sverige finns det extremt lite vetenskap om sjukdomen men utomlands har de kommit längre och olika behandlingar har gett resultat.

orsaken till skadan verkar vara lite olika, vissa säger att det sitter en nerv i kläm i halskotpelaren och vissa säger att det kan uppkomma när man kastar hästarna när de ska kastreras, detta är dessutom en sjukdom som i de flesta fall drabbar vagnshästar och stora hästar, vilket är lustigt då jag har en holsteiner på 165 cm och väldigt ädel i typen.

Han blir bättre och bättre för varje dag som går, han får massage med liniment, stretching och back on track i 20-30 minuter efter varje pass (invänjningsperiod på B o T) jag ger honom groov 125 och E-vit som tillskott och hösilage så klart. Han är en otroligt lugn och klok häst, ingen nervositet eller oro alls,

Det jag undrar nu kära bukare är era erfarenheter? Finns det någon skala på shivering? Fungerar Thiamin som används som behandling för patellahästar även på shivering?

Ska tillägga att min veterinär kommer ut i kväll.
 
Nu har vet varit ute och han sa att det är dagsläget är jättesvårt att avgöra då hästen är tagen hårt utan grundmuskelatur så mitt jobb blir att bygga om och rätt och sen se om kramperna försvinner.
 
Jag hade inte köpt på mig problemet öht idag när jag har den erfarenhet av shivering som jag fått efter min förra häst. Det var lindrigt i början men blev snabbt akut och dramatiskt och hästen led i slutet innan den togs bort. Du vet aldrig vart det landar i ditt fall och hur hästen egentligen mår. En shiveringhäst behöver särskild mat (ej stärkelserika) energi i form av fett företrädesvis och mkt jobb, helst varje dag och hållas efter över rygg och länd m värme. Dessutom ÄR det en neurologisk skada/ tillstånd som forskare inte är ense kring- vare sig dess etologi eller bästa behandling och efter mitt enträgna efterforskande både inom och utom Sverige är prognosen dålig för drabbade hästar och kostsam både ekonomiskt och känslomässigt för hästägare. Gör inte dig själv en otjänst utan ta en frisk häst om du nu ges den möjligheten. Du kommer att älska även den. Lycka till!
 
Vår islänning fick något liknande, just ofrivilliga skakningar i bakbenen när man höll dem uppe ett tag.
Vår equiterapeut hittade massiva spänningar kring länd/SI-led och efter bara en behandling så försvann darrandet.
Så, jag tror nog att det bara är muskulöst. Fortsätt med massage/stretch och bygg upp honom hälsosamt och försiktigt så blir det nog bra ska du se.
 
Jag har en kbl-travare som gärna får skälvningar i bakbensmuskulaturen vid skoning och hovkratsning bak. Hästen har uppvisat detta i minst sex års tid och det har inte försämrats.
Några andra symtom eller problem har han inte.
Han tränar MSV dressyr, B-nivå western och hoppar 80-90 cm (alltså ingen hoppstjärna) obehindrat.
 
Idag är det en månad sedan min holländare kom till mig, jag vet att det kan tyckas helt galet att jag väljer att behålla en häst med misstänkt shivering när jag hade chansen att byta, men jag kan inte byta för det är han och ingen annan som ska vara hos mig, det är svårt att förklara men jag har haft och ridit många hästar genom åren och INGEN har någonsin betytt så mycket för mig som denna häst gör. Så ja jag kanske är galen som ger den här hästen en chans, och jag kanske är knäpp som tänker försöka även om det är ett tillstånd som det inte finns så mycket vetenskap om. Men tanken på vad som skulle hända min häst om jag bytte ut honom vill jag inte ens tänka på, för andra är han en i mängden, men för mig är han allt, så med det sagt så tänker jag försöka att förebygga och hjälpa honom så mycket som möjligt, just nu har jag inget större problem, i ridningen är han toppenfin, bygger muskler i jämn takt och än så länge har jag inte märkt någon svårighet.
Efter varje lite mer ansträngande arbetspass så får han massage och stretching och sen står han med back on track täcke med liniment under i ca 1 timme (under tiden jag tränar andra hästen). och sen får han stå med vanligt täcke under natten.
Något jag märkt är att de flesta säger att deras hästar skakar mindre när de är varma (typ efter ridpass) men med min verkar det snarare tvärtom, han blir mer skakig när han är trött i musklerna än innan ridpass.

Tänkte höra med er som har shiveringhästar hur ni lägger upp deras foderstater?
 
Jag hade en holländare med shivering hemma som jag tog hand om. Den mådde bra trots att den hade svårt att lägga sig och inte gick att sko. Den var inte så bra musklad rygg och bak. Fick foder med låg stärkelse och socker, täckades normalt (vad jag tycker är normalt, alltså fick aldrig bli kall eller blöt över ryggen) och den funkade bra i ridningen. Det är ett par år sen och den mår fortfarande bra. Jag skulle själv aldrig köpa en häst med det problemet men de kan fungera bra trots det skulle jag säga.
 
Jag har stött på några hästar med shivering. En del med mer problem och en del med mindre. Jag själv skulle inte ha några problem att köpa en häst med shivering, sålänge det inte skapade problem i ridningen.

2 av de hästar jag mött som var värst var ett rejält halvblod närmre 180, och den andra var lite mindre och nättare. Den ena hade det i alla fyra och var ganska jobbig att sko, den andra hade bara problem bak. Men ingen av dom hade problem med det i ridningen (mer än att de kanske va lite stela till en början och hade lite svårt att rygga). Den ena reds dressyr och den andra gick msv hoppning.

Så jag tycker absolut inte att du är "galen" eller nåt annat för att du behåller din häst. Och det här med att man "köper på sig problem" tycker jag verkligen inte. Vet man bara vad man ger sig in på så är det bara att tuta och köra! Men som sagt det är ju lite mer jobb, både för en själv och bla hovslagare. Att hålla hästen varm och bra musklad tror jag är A o O. Nu var det länge sedan jag hörade det men en av dom som hade en shiveringhäst hade fått tipset att ge dubbeldos glukosamin, och om jag inte minns fel så gav det resultat, inte mycket men lite iaf.

Så lycka till med din häst!
 
Ts du ska absolut inte använda liniment under backontracktäcke det kan bli riktigt fula brännskador av den kombinationen. Backontrack ska vänjas in sakta och sedan användas i minst 8 timmar per dygn för att ge effekt.
 
Hejsan! Det var ett tag sedan jag var inne på bukefalos och till min glädje hittade jag den här tråden som jag startade angående min femårings shivering, Idag har min femåring hunnit bli 9 år, den bästa häst jag någonsin ägt. Hur har det gått med hans shivering då? Idag är det inga problem alls, han är lätt att sko och fungerar till 100%, allt handlar om kommunikation och planering, till exempelt så är det viktigt att hålla honom varm över länden och att han får gå ute mycket. Förutom kommunikationen och planeringen så är tilliten också en viktig del, när hovslagaren är här så lyfter min häst på sina ben själv och lägger dom i rätt läge så att han inte ska skaka. Hovslagaren och min häst är goda vänner och känner varandra väldigt bra numera. I början så delade vi upp skoningarna så att han fick ta bak först och sedan in i boxen och vila medan en annan häst skoddes i mellan. Idag så är det inga problem att sko hela hästen, han behöver inte värmas längre innan skoningen heller men jag gör oftast det i alla fall då det blivit en del av rutinen.
När det kommer till foderstaten så äter han oftast bara hösilage, när han går i hård träning så får han lite extra proteinmusli men utöver det ingenting.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 189
Senast: Raja
·
Hästvård Min häst har en ledskada på sitt högra framben och igår använde jag ett liniment som jag fått av veterinären, penetrol (dmso), satte det...
Svar
17
· Visningar
3 237
Senast: Tora
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 895
Senast: frittan
·
Hästvård Någon som kanske har haft liknande symptomer på sin häst som vet vad som är fel? Började för ungefär 1 och en halv vecka sedan på...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Olympus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp