ellabostrom

Trådstartare
Hej. Jag funderar på att skaffa en häst. Dock har den mild shivering på ett bakben som enligt försäljaren inte ska påverka ridningen och det finns också veterinär intyg på det. Det är en stor häst på 180 cirka.
Hur hade ni gjort? Hade ni köpt denna häst ändå?
 
Hej. Jag funderar på att skaffa en häst. Dock har den mild shivering på ett bakben som enligt försäljaren inte ska påverka ridningen och det finns också veterinär intyg på det. Det är en stor häst på 180 cirka.
Hur hade ni gjort? Hade ni köpt denna häst ändå?
Genom att du köper hästen så har du också accepterat defekten och vad är det som garanterar att du inte får några problem med det i framtiden? Om du får problem senare, hur ställer sig ditt försäkringsbolag till detta? Förmodligen så får du en reservation i din försäkring och om problemet kan härleda till detta så får du nog ingen ersättning. Så helt krasst... Varför betala för problem när man kan få dom gratis?
Hej. Jag funderar på att skaffa en häst. Dock har den mild shivering på ett bakben som enligt försäljaren inte ska påverka ridningen och det finns också veterinär intyg på det. Det är en stor häst på 180 cirka.
Hur hade ni gjort? Hade ni köpt denna häst ändå?
 
Jag kan personligen väldigt lite om åkomman men den blir aldrig bättre och risken är ju stor att den blir sämre. Detta kan komma med åldern, vad jag förstått.
 
Hej. Jag funderar på att skaffa en häst. Dock har den mild shivering på ett bakben som enligt försäljaren inte ska påverka ridningen och det finns också veterinär intyg på det. Det är en stor häst på 180 cirka.
Hur hade ni gjort? Hade ni köpt denna häst ändå?

veterinären i stallet säger att man kan göra det lite bättre genom akupunktur och rätt träning. Att hästens symptom försvinner till stor del (sällan helt) om lägger upp det rätt med rätt personer.
 
Hej. Jag funderar på att skaffa en häst. Dock har den mild shivering på ett bakben som enligt försäljaren inte ska påverka ridningen och det finns också veterinär intyg på det. Det är en stor häst på 180 cirka.
Hur hade ni gjort? Hade ni köpt denna häst ändå?
Nej jag hade inte köpt. Skador och sjukdomar kommer ändå, man behöver inte få med dem medvetet på köpet.

Shivering kan såklart vara olika illa men bara en sådan sak som hovslagaren kan vara svårt och det krävs att hästen ständigt får rätt träning, underhåll (massage, akupunktur eller liknande behövs ofta) och hålls igång (att ställa av hästen en vecka för att man själv är sjuk kan ge tråkiga följder) för att hästen ska fortsätta vara i vettigt skick. Hen kan trots det fort bli sämre och hästen kan bli riktigt dålig, så dålig att det inte blir förenligt med djurskyddslagen att ha hen kvar i livet.

Att en veterinär jag inte känner till och som inte känner mig och vilken ridning jag utför skrivit ett intyg om att det inte ska påverka ger jag inget för. Dels, hur ska hen kunna veta det? Hen kan sia och spå utifrån sin kunskap men veta kan hen aldrig.
 
Hej. Jag funderar på att skaffa en häst. Dock har den mild shivering på ett bakben som enligt försäljaren inte ska påverka ridningen och det finns också veterinär intyg på det. Det är en stor häst på 180 cirka.
Hur hade ni gjort? Hade ni köpt denna häst ändå?
Prata med vet som utfärdade intyget. Gäller försäkringen om den skulle få problem. Kan du låna hästen ett tag och prova?
 
Ni som har hästar med shivering. Vad har ni för erfarenhet? Det här är en häst som jag vill kunna tävla upp till kanske 120 med och ha roligt med. Den har gått 120 innan och hoppar det i nulåget med
 
Jag har erfarenhet av körhäst med shivering. (tung nordsvensk)

Man fick ha lite teknik när man lyfte bakben för att kratsa hovar eller så. Annars lyfte han max och "shivrade" nån minut. Han kunde backa på plan mark men inte nerför/uppför (kunde inte lastas ur bakåt). Fungerade i körningen och ridningen normalt, men hoppades inte (pga det inte var aktuellt).

Funkade med ungefär samma grad av shivering tills han blev 25
 
Jag känner två som köpt shivering-hästar, den ena visste om det vid köpet. Det gick dåligt för bägge, de avlivades till slut.
 
Är inne på häst nr 2 med shivering . Beroende på hur det märks av, ålder på hästen och prisnivå så skulle köp inte vara uteslutet för mig :)
 
Jag har själv en shivering häst (178) dock egenuppfödd av oss. Han har inga probelm än och han är iår 14. Men jag tror inte att jag själv skulle köpt en då man faktiskt inte vet hur det urartar sig ? nu har jag inte läst på de senaste åren om det kommit fram mer om just den åkomman. Det är väl just det att man inte vet hur dom kommer hålla. Min har än så länge inga problem och han går piff och puff klasser i dressyr. hoppning gör han bara ibland på gymnastik höjd. Tror det är väldigt individuellt och vilken grad de har.
 
veterinären i stallet säger att man kan göra det lite bättre genom akupunktur och rätt träning. Att hästens symptom försvinner till stor del (sällan helt) om lägger upp det rätt med rätt personer.
Jag har mycket god ekomoni, ändå kan jag ibland dra mig för att gå till massör, akupunktören, sjukgymnastik, yoga till mig själv, etc för stt det är en stor utgift. Är du säker på att du vill köpa dig dessa kostnader? Tänk efter noga innan du gör valet. Att köpa ett objekt med massa framtida kostnader utöver de ordinära skulle jag backa på. Dina utgifter kan bli väldigt mycket högre. Tänk på att du ska äga hästen under många år.
 
Haft häst med shivering. Han vägrade hoppa över 110cm och hade innan han kom sålt vidare av i ett par omgångar just för att han vägrade hoppa högt. Jag har sedan stött på flera shiveringhästar som fungerat dåligt som hopphästar. Jag ångrar att jag försökte hoppa med min alls de första åren. Han mådde bättre när jag han fick gå enbart dressyr och i skogen. Men det största problemet är hovslagaren. Jag kunde lyfta hoven, men han blev väldigt stressad när hovslagare eller veterinär skulle göra det. De sista tio åren i livet fick han gå oskodd bak och de allra sista åren fick jag verka själv efter bästa förmåga.

Så nej, jag skulle inte köpa en häst med shivering igen. De blir ofta sämre över tid och är svårsålda.
 
Jag har mycket god ekomoni, ändå kan jag ibland dra mig för att gå till massör, akupunktören, sjukgymnastik, yoga till mig själv, etc för stt det är en stor utgift. Är du säker på att du vill köpa dig dessa kostnader? Tänk efter noga innan du gör valet. Att köpa ett objekt med massa framtida kostnader utöver de ordinära skulle jag backa på. Dina utgifter kan bli väldigt mycket högre. Tänk på att du ska äga hästen under många år.
Oftast är det skillnad på att lägga pengarna på sig själv. Jag har en väldigt bra inkomst men går aldrig till sjukgymnast, massör (trots problem med stela muskler i nacke) och klipper mej otroligt sällan. Ändå får hästen nya skor var 8e vecka, veterinär var 6månad (blodprov pga PPID), snordyr medicin, akupunktur en gång i månaden osv.

Nu är det inte jag som ska köpa en häst med shivering-problematik. Önskar att förtydliga det 😉
 
Bortsett från ev kostnader så är väl största risken att få sitt hjärta krossat "i onödan" genom att köpa en häst med dålig eller oklar prognos. :(
 
Oftast är det skillnad på att lägga pengarna på sig själv. Jag har en väldigt bra inkomst men går aldrig till sjukgymnast, massör (trots problem med stela muskler i nacke) och klipper mej otroligt sällan. Ändå får hästen nya skor var 8e vecka, veterinär var 6månad (blodprov pga PPID), snordyr medicin, akupunktur en gång i månaden osv.

Nu är det inte jag som ska köpa en häst med shivering-problematik. Önskar att förtydliga det 😉
Jag fungerar på samma sätt som dig. Men, det är ju inte roligt att köpa sig kostnader, förutom de vanliga löpande utgifter som hästägandet kommer med.
Det är ju en sak om det uppstår längs vägen av hästägandet, eller om det är en engångsföreteelse, men att ständigt ha utgifter, år ut och år in för att hästen måste ha det för att må bra, då hade jag valt att avböja köpet.
 
Min gammel hade det.
Skulle inte köpa en häst med den åkomman.
Han hade det riktigt jobbigt i perioder och blev utdömd när han blev 12 år
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 643
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
989
Senast: EZMK
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
369
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp