Bukefalos 28 år!

Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Hagstadius

Trådstartare
Jag får 500kr i månadspeng och minst 400kr av dem går varje månad till nya halsband, selar, koppel eller godis till min hund. Jag har haft henne i lite över 1år fast hade valphalsband till henne tills hon var ca 6månader så jag har haft ungefär 10månader på mig att köpa nya halsband, selar, nosgrimmor, koppel och liknande till henne! Vilket är ungefär 4000kr som enbart gått till min hund. Jag har säkert köpt för mer, när jag fått extra pengar så har det blivit något över så har jag köpt nya saker.
Jag har ca 20 hundhalsband, 2 selar, en nosgrimma, 5 koppel, 3 täcken och precis handlat godis på Ullared för ca 600kr till henne.
Är jag shoppinggalen till vovven eller vad? Jag har allt från halsband för 10kr på Ullared till Hurtta till specialbeställda med hennes namn på!
Och täckena behöver hon egentligen bara när det är som kallast på vintern, jag har nyligen köpt ett reflextäcke, och har tidigare köpt ett Back On Track täcke (ca 700kr nytt i hennes strl) och ett regntäcke från Limex för ca 400kr. Regntäcket använder vi när det regnar men BoT täcket använder vi inte alls på sommaren då det blir för varmt för henne.
Men nu kommer vi fram till saken.
Hur mycket har DU till din hund? Har du ett halsband eller några stycken att välja mellan? Jag vet min syster, hon har ett helstryp, en sele, ett vanligt och ett halvstryps halsband till sin hund, ett flexi-koppel och ett vanligt och några täcken.
Men såfort jag ser en djuraffär och har pengar så MÅSTE jag in i den och handla något. Jag kan min hunds mått exakt och kan nästan se med bara ögonen om det skulle passa eller inte.

Tycker du att det är KUL eller TRÅKIGT att handla till din hund och köper du ett halsband och har det tills det går isönder eller har du några stycken?

Jag vill också tilläga att ALLA halsband jag köpt är hela och har inte gått sönder, så jag är egentligen inte i behov av mer än 1-2 halsband till henne.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag har två halsband tre selar (en slit och släng, en lädersele som jag lånar och en allsafebilsele) ett läderkoppel och ett rullkoppel som sjunger på sista versen till tibben.

Sen har jag en hel del prylar till rottweilern kvar.

Jag kommer köpa ett halvstryp i läder närjag hittar något bra och som inte ruinerar mig. Jag köper i princip bara prylar om jag behöver något. Jag har aldrig handlat saker för handladets egen skull.
Men saker har ändå en tendes att samlas på hög under åren. Jag fick tex en hel pappkasse med hundprylar en gång.

Jag vet inte riktigt var alla mina hundprylar jag ägt genom åren har tagit vägen. En hel del verkar ha gått upp i rök, förmodligen så har jag skänkt/gett bort en hel del.
Jag gav till exempel bort en del av rottweilerns grejor till några förbipasserande ett par dagar efter att han dött.
 
Senast ändrad:
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag handlar såfort jag får chansen. Jag kollar på blocket varje dag (har appen), jag kollar med jämna mellanrum på tradera, jag klickar runder på olika online-butiker dagligen och jag håller koll på alla Hööks erbjudanden :O Det jag väntar på är att få pengar att handla och efter en vecka så är alla pengarna slut fast jag egentligen har saker som kommer hålla hela hennes livstid! Jag har tänkt på att ge bort ett halsband till min mosters hund vars gick isönder för ett tag sedan, men det är bara det att jag inte kan bestämma vilket jag ska ge bort. Det är precis som att jag "behöver" alla men använder oftast bara ett i läder som jag köpt på Teba (av märket Nobby Design).
Mamma däremot går ut med henne på morgonen och hon har alltid samma halvstryp som kostade 50kr och det "gamla" kopplet då jag alltid tar läderhalsband och läderkoppel. För henne så gör det inget men jag vill att hunden ska se snygg ut när man är ute och går.
Men tittar man på alla andra så har de flesta vanligt svarta läderhalsband och vanliga läderkoppel, totalt booring enligt mig!
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag vet inte när jag köpte hundgrejer sist ... jag fick med en massa när jag fick terriern. Och när mormors och morfar avlivade sin sista så fick jag allt deras, halsband, koppel, borstar osv. Så jag har nog inte köpt några grejer till de hundarna jag har nu, men jag har massor med hundgrejer ändå så jag kommer nog inte behöva köpa heller.

När jag hade praktik hos en sadelmakare sydde jag ett halvstryp i läder, ett jättefint, men det är tyvärr försvunnet nu. Kanske nackdelen med att ha mycket grejer?

Jag bryr mig mer om funktionen än utseendet. Det kanske finns roliga nylonkoppel, men jag har hellre läder för det glider inte ur handen. Men visst är terriern snygg i sitt strasshalsband ;-) valpen är långhårig så när han börjar få sin vuxenpäls så blir det halvstryp för det tovar inte pälsen då som ett vanligt i läder gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Okej, men jag vet exakt vart alla är, har t.o.m några jag tkr är fula och använd 1-2ggr bara för att jag någongång var "tvungen" att köpa något för jag hade pengar men hittade inget jag egentligen ville ha xO

Jag använder däremot mest läderhalsband och läderkoppel, använder syntet/neoprene till henne när det regnar för att lädret inte ska bli blött så jag måste smörja det.
Att göra hemma är ju också en bra möjlighet.
Vet du vad en symaskin som kan sy i läder ungefär kostar och vart man kan köpa "läderstycken" till ett bra pris? Gärna i vitt, brunt och svart läder! Gärna även vart man kan köpa saker såsom knäppen och sådant till halsbanden!

Jag köper "kristaller" (fejk såklart) på biltema som är självhäftande som man kan sätta i princip på allting, jag sätter de såklart bara på halsbanden men de är egentligen till bilar, de håller i vått och tort fast de ramlar av rättså lätt om underlaget är blött och man rör på dem. Fast annars sitter de på i flera användningar, ser snygga ut och man kan designa precis hur man vill.
Finns i vanliga kristaller, i olika färger (olika färger i samma "paket") och vanliga i olika storlekar. Kostar ca 70kr för 112st.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Ingen aning om vad en sån symaskin kostar. Antagligen en hel del. Jag sydde halsbandet för hand och sadelmakaren sa att det håller bäst då. Han syr selar själv och syr bara stora saker på maskin.

Jag har aldrig behövt smörja ett koppel eller halsband.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Kul med strass man kan sätta på själv! Trodde bara det fanns till naglarna :D
Min hund är 1 år hon har 1 sele, 5 halsband, 1 flexikoppel, långlina, 2 vanliga koppel och 1 täcke.
Behöver handla fler täcken men va lite försiktig iom att hon växte så mycket. Sen har hon massa "prylar" som reflexväst och halsband, en egen ryggsäck :p klickers m.m
jag älskar att handla nya grejer till henne och byter nog ganska ofta ut saker handlar för ca 5-1000 kr i månaden i snitt.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Måste bara lägga till att hon inte har en ryggsäck på sig utan jag har köpt en rygga till hennes grejer som jag bär på :p
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag skulle tycka det var urtråkigt att lägga så mycket tid på att shoppa. Då är det ju roligare att göra saker. Jag lägger hundra gånger hellre pengar på en kurs än på halsband om de halsband jag redan har fyller sin funktion.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

5 halsband, 2 promenadselar, 2 nome(drag)selar, 3-4 utställningskoppel, något valphalsband, 8 koppel, 3 täcken varav ett reflextäcke.

Har 7 hundar och handlar extremt sällan något.

Annat var det när jag hade häst och Börjes låg mellan hemmet och stallet...
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag skulle tycka det var urtråkigt att lägga så mycket tid på att shoppa. Då är det ju roligare att göra saker. Jag lägger hundra gånger hellre pengar på en kurs än på halsband om de halsband jag redan har fyller sin funktion.

Instämmer!

Trots det så har jag väldigt mycket prylar. Det är väl 6 "vanliga" selar, 1 dragsele, 3-5 halvstryp, 3 specialhalsband, ett gäng koppel, två retrieverkoppel, 3 overaller, 5-6 täcken, lite prylar som verkligen behövs till lure coursing, 3 utställningskoppel, apportbock och ett gäng leksaker, reflexer osv...

Mycket kommer sig av att jag har haft två hundar och då blir det ju dubbel uppsättning selar, koppel och täcken. Jag sparar allt, även om jag bara har en hund nu, för jag vet att jag någon gång kommer få användning för sakerna igen. När vet jag inte, men det känns fel att sälja dem.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag förstår at ni hellre lägger pengar på t.ex bruksklubb osv men jag har inte sett någon mening med att gå med i en då min hund ändå inte håller för någon speciell träning. Hon har anmärkning på båda armbågarna fram, alltså hon kommer nästan helt säkert få ledproblem på båda frambenen när hon blir äldre. Så jag vill inte överanstränga henne eller ta "onödiga" risker med träning såsom agility eller något liknande. Jag tycker att vi har klarat oss bra utan en bruksklubb fast vi gick bruksklubb med förra hunden så blev hon både agressiv och drog som in i.
Så en bruksklubb hade nog inte kunnat göra det bättre för varken mig eller min nuvarande hund. Plus att hon ska inte gå för långa runder då det också "sliter" på frambenen och närmsta bruksklubb ligger typ en halvtimme ifrån oss (gåavstånd) så bara rundan dit och tillbaka är en hyfsat bra runda för henne och sen 1-2 timmars träning där hade inte varit speciellt bra för henne.
Jag tränar såklart lite hoppning, lydnad och sådant i vardagen för skojs skull men inget seriöst!
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Nja.. När jag precis blivit hundägare igen efter några års uppehåll så köpte jag väldigt mycket både onödigt och onödigt dyrt. Svindyra koppel i rundsytt läder som bara var tungt och klumpigt att använda, onödigt många halsband m.m. Så för några år sedan så sålde jag bort massor på tradera och grät över hur mycket pengar jag slösat bort.

Sen blev det förstås ett uppsving i shoppandet när jag skaffade valpen.. Mycket onödiga saker / onödigt dyra som hon ändå växte ur på en gång.

Det jag använder idag är: Varsin sele. Varsitt halsband + att den vuxna har ett "vinterhalsband" med hennes namn på. Varsitt koppel. Sen har jag ett utställningskoppel också om det nu skulle behövas någongång.

Det jag har men inte använder är ett retriverkoppel, ett regntäcke, några lyshalsband.

Det som kommer att köpas till vintern är varsitt reflextäcke.

Sen lägger jag rätt mycket pengar på hundarna ändå, men mer på godis, leksaker, apporter, dummys och liknande.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Halsband, där har vi ett nylonstryp, två kättingstryp, tre läderhalsband (varav ett som hon aldrig växte i...), ett halvstryp och ett nylonhalsband. Tre koppel, två i läder och ett i reflexband. Två spårselar. En dragsele (nome). Oräkneliga reflexvästar (två hänger i hallen ser jag, sen tror jag vi har minst en i vardera bilen också).
En klövjeväska, ett täcke (Back on track), fem skor (hmm, hon har såvitt jag vet bara fyra ben?!). Och en jädrans massa leksaker.

Jag tycker inte det är särskilt kul att köpa "kläder" till henne, däremot har jag svårt att motstå leksaker :D Någonstans finns den optimala leksaken, som är skitrolig, hållbar, ryms i fickan, inte blir slemmig, inte piper om man råkar klämma den i fickan men gärna när hon leker med den... Haha, jag letar än...
 
Senast ändrad:
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag har väldigt svårt för att köpa leksaker då jag inte vill ha pipleksaker till min hund då de gärna stressar hundarna, ger de onödoiga moderskänslor eller "jakten" på att döda förstärks. Så inga pipleksaker är det jag letar efter utan leksaker utan pip i och de är jäkligt svåra att hitta! Numera är det pip i allt! Bollar, gosedjur och fan vet allt. Så hittar jag en bra leksak utan pip så köper jag den såklart :)
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Håller med dig om jakten på den optimala leksaken! :D Själv är jag otroligt nöjd med mitt senaste fynd: två tennisbollar av märket Kong, med snöre och pip inuti! Min hund är helsåld och kan helt plötsligt gå ett helt fritt följ utan belöning, bara jag har den i fickan och gör ett litet pip med den först :D Just pipleksaker har jag inte använt mig av tidigare, men sen jag fick veta om hans höftdysplasi och jag försöker begränsa kampandet/bollkastandet så är ju pipleksaker helt fenomenala! Skonsamma och ändå motiverande. Så jag är helt klart för pipleksaker (dock rätt störande när folk använder det på allmänträningar... :angel:)

kl

Jag skulle väl vilja påstå att jag inte är speciellt prylgalen när det kommer till min hund. Han hade för bara några veckor sedan bara ett halsband och två koppel. Dessa två koppel lyckades dock min sambo förstöra på samma vecka (!!), som tur var hade jag några retrieverkoppel i reserv tills jag hunnit köpa nya.

Så just nu ser Sunes "garderob" ut på följande vis:
1 Hurtta halsband
1 halsband med hans namn på (nytt för veckan faktiskt!:love:)
2 läderkoppel
2 spårlinor (en skitkass och en bra)
1 Hurtta sele
ett gäng retrieverkoppel (som typ aldrig används)
2 Back on track-täcken (ett fodrat, ett nät)

Måste bara visa mitt senaste förvärv:
001.jpg
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag har bara grejer jag använder. Ett brett halsband i tyg, ett i läder, en spårsele, en bilsele och nåt reservhalsband. Matchande koppel. Jag avskyr att ha grejer som inte har sin plats.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Kan nog köpa en leksak då och då och ibland nåt fint halsband, men överlag är jag rätt duktig på att hålla mig från att köpa onödiga prylar.

Lagotton har nog 5 halsband totalt, varav 2 används....
Labbevalpen har 1 halsband som är nytt, annars har han fått ärva ett koppel.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag gillar att shoppa hundsaker. Har inte koll på hur mycket jag har men har en hel del koppel, olika typer av halsband, selar, reflexer, täcken och annat spännande.
 
Sv: Shoppinggalen! Hur många hundhalsband har du?

Jag har bara det som behövs, dvs ett halvstryp var till hundarna samt en sele var. Jag har så mycket viktigare saker att lägga pengarna på än accessoarer till hundarna. Min första hund (när jag var singel och levde billigt) fick betydlig mer "jox".
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 199
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Har alltid haft fästinghalsband på hunden och det har funkat bra, plockat några fästingar per säsong och men inte mer. För 2 veckor...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Övr. Hund Hej! Jag har en tik på 1½år och har 19 halsband, 2 selar, 1 halti, 8 koppel, 3 täcken (använder bara det ena), aktivitetsbrädor/bollar...
Svar
16
· Visningar
1 690
Övr. Hund Kom å tänka på Hästvärldens Shopping nojer och prylar i över flöd i desse alla färger och sorter. Hur är det i Hundvärlden finns det...
Svar
15
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp