Shoppingtråden: alla länkar till HM el liknande

R

Raderad medlem 6459

Eftersom @Gunnar låste min frågetråd innan jag fick en chans att ställa en följdfråga på hans svar, startar jag en ny tråd.

Innebär denna forumregel att inga webbshoppar (såsom Hööks, HM etc) får länkas till någonstans på forumet? Gunnar bad mig att triangla nästa gång jag ser sen sån länk men de är ju överallt i varenda shoppingtråd i de olika underforumen? Varenda tråd dessutom där nån frågar om olika produkter och märken etc. Att då svara ”jag köpte min på Elgiganten”, är det också strikt taget marknadsföring då? Eller bara om det är mindre webbshoppar?

Skulle uppskatta ett förtydligande och att tråden inte låses på en gång.
 
Jag har aldrig tänkt att konsument-till-konsument-tips skulle vara i farozonen att vara tillåtet.
"Reklam, annonsering och marknadsföring" innebär väl att någon med direkt eller indirekt intresse i verksamheten själv ligger bakom?

Finns ju massor av trådar av typen "var får jag tag på x?" "tips på matställe i Y" "vilken bil ska jag köpa?" vad använder ni för dammsugare" osv.
Skulle bli torftigt utan dessa, då sociala nätverk (även innan internet) är främsta sättet att få kännedom och omdömen om produkter och tjänster som inte är säljare/tillverkarnas egna.

Där är länkar och bilder är mer ett sätt att visa vilka saker det är man talar om så att alla hänger med och inte missförstår, än någon reklam i egentlig mening, uppfattar jag det som.
 
Jag har aldrig tänkt att konsument-till-konsument-tips skulle vara i farozonen att vara tillåtet.
"Reklam, annonsering och marknadsföring" innebär väl att någon med direkt eller indirekt intresse i verksamheten själv ligger bakom?

Finns ju massor av trådar av typen "var får jag tag på x?" "tips på matställe i Y" "vilken bil ska jag köpa?" vad använder ni för dammsugare" osv.
Skulle bli torftigt utan dessa, då sociala nätverk (även innan internet) är främsta sättet att få kännedom och omdömen om produkter och tjänster som inte är säljare/tillverkarnas egna.

Där är länkar och bilder är mer ett sätt att visa vilka saker det är man talar om så att alla hänger med och inte missförstår, än någon reklam i egentlig mening, uppfattar jag det som.
Ja och det är väl därför vi är så förvirrade över att det inte var tillåtet att fråga efter personer att följa på Instagram som @niphredil gjorde. Dvs hen fick inte starta en tråd och ställa den frågan då det var mot forumreglerna.
 
”Förr” fick vi länka till t ex beskrivningen av en bok, dock inte till den sida på adlibris där den gick att köpa.

På senare år verkar det där ha liberaliserats bort. Till fördel för både moderatorer och användare, tycker jag. Har svårt att se länk till en ridhjälm hos Hööks som reklam.

Om däremot en nyreggad användare länkar till det helt okända företaget toppenfoder.se och entusiastiskt berättar om ett nytt undergörande kosttillskott, så ...

Visst kan det uppstå gränsdragningsfrågor men jag tror inte det behöver vara så komplicerat.
 
@mandalaki Nä, jag tycker inte att det behöver vara så komplicerat. Men personligen ser jag inte skillnaden mellan att tipsa om att följa Lisen Bratt på Instagram mot att länka till en hjälm från Hööks. I min mening känns Instagramförbudet lite daterat.

Min fråga kommer delvis pga det, delvis pga uppmaningen att rapportera alla inlägg som länkar till webbshoppar (= jättemånga av inläggen på Buke). Därför bad jag om ett förtydligande.
 
@mandalaki Nä, jag tycker inte att det behöver vara så komplicerat. Men personligen ser jag inte skillnaden mellan att tipsa om att följa Lisen Bratt på Instagram mot att länka till en hjälm från Hööks. I min mening känns Instagramförbudet lite daterat.

Min fråga kommer delvis pga det, delvis pga uppmaningen att rapportera alla inlägg som länkar till webbshoppar (= jättemånga av inläggen på Buke). Därför bad jag om ett förtydligande.
Men jag håller med! Det kanske inte framgick. Tycker inte heller att livet på buke behöver kompliceras i onödan.
 
Jag försöker hinna med lite annat också nu när det är helg.

Reglerna gäller:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Sedan är det upp till moderatorerna och praxis vad som gäller.

"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet annat än på avsedda platser. Spam är inte tillåtet alls. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna"

Vad som ses som reklam är upp till moderatorerna och praxis.

Vi har nog blivit lite mindre strikta med tiden gällande länkar.

Listor med, i början var det hästhemsidor, sedan var det hästbloggar och numera kanske mest instagram är inte ok.
 
Jag försöker hinna med lite annat också nu när det är helg.

Reglerna gäller:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Sedan är det upp till moderatorerna och praxis vad som gäller.

"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet annat än på avsedda platser. Spam är inte tillåtet alls. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna"

Vad som ses som reklam är upp till moderatorerna och praxis.

Vi har nog blivit lite mindre strikta med tiden gällande länkar.

Listor med, i början var det hästhemsidor, sedan var det hästbloggar och numera kanske mest instagram är inte ok.
I ett sånt här fall hamnar ju dock svaren i tråden, man måste ju inte ens ta med länkar om det inte önskas, även om länkar kan vara en fördel för sökmotorranking. Sannolikheten att det även uppstår lite diskussioner kring olika konton är ju rätt stor, så det inte "bara" blir korta poster med ett namn.

Det är nog rätt många som är intresserade av att följa bra hästrelaterade konton på Instagram och kollar man trender på sökmotorer så sker det en hel del såna sökningar, inte fel att de personerna hittar till Buke. De som dessutom vill tipsa om sitt konto behöver bli medlemmar och i och med att det är hästmänniskor är ju sannolikheten relativt stor att det kan generera fler aktiva medlemmar till Bukefalos.

Borde ju heller inte vara svårt att hålla det till en tråd, så att forumet översvämmas med sånt bör inte vara nån större risk. Om man är rädd för det skulle man ju kunna göra det en tråd för hästkonton på alla sociala medier (skulle ju tro att Instagram är det mest populära, men för att undvika risken att det startas en tråd per sajt).

Det är såklart du som avgör vad du vill tillåta på sajten, men jag tror inte att en sån tråd vore negativ för Bukefalos, snarare tvärtom. :) Så jag tror det kan vara något värt att fundera på åtminstone.
 
Jag försöker hinna med lite annat också nu när det är helg.
Ja, det är nog ingen som förväntar sig eller har bett om snabbare svar från dig :). Däremot startade jag en ny tråd eftersom den andra låstes så snabbt, utan att någon fick en chans att bemöta något av det du skrev.

I övrigt håller jag med @Hedinn som uttryckte sig väldigt tydligt och väl :).
 
Jag försöker hinna med lite annat också nu när det är helg.

Reglerna gäller:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Sedan är det upp till moderatorerna och praxis vad som gäller.

"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet annat än på avsedda platser. Spam är inte tillåtet alls. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna"

Vad som ses som reklam är upp till moderatorerna och praxis.

Vi har nog blivit lite mindre strikta med tiden gällande länkar.

Listor med, i början var det hästhemsidor, sedan var det hästbloggar och numera kanske mest instagram är inte ok.
Så alla som kopierar sina instagram bryter mot reglerna, såna som @Gnist @Migo mf?
 
Och jag anser att jag i princip redan har svarat.

Reglerna är ganska generella och skall vara så, så att de kan fungera över tid. Jag kommer inte ta fram några speciella regler beroende av vilket företag eller vilken produkt det gäller.

Man får nämna företag och produkter, man får lägga in länkar om det inte anses vara reklam. Annat utan länkar kan också anses vara reklam och är då inte ok. Produkter och företag får kritiseras men kan ibland passera gränsen för vad som är ok.

I tidernas begynnelse var det inte ok med trådlistor över hemsidor, precis som det inte är ok med trådlistor för bloggar, instagram eller annat liknande som kan komma i framtiden.
 
@Gunnar Så om jag funderar på att köpa en stegräknare och ber om tips på vilken jag ska köpa och folk svarar ”Jag har en Fitbit, den är jättebra” - är det då ok eller inte ok?

Och ska vi som du skrev rapportera alla inlägg med länkar till webbshoppar eller inte?
 
Om jag svarar att det är ok att fråga om stegräknare (vilket jag normalt skulle tro att det är) är risken stor att folk skulle hänvisa till detta och säga att Gunnar har minsann sagt att det är ok trots att en sådan tråd kanske blivit till ren reklam. Eller så kanske någon skulle få för sig att det är exakt samma sak som att länka till en massa instagramkonton och hänvisa till att jag sagt det.

Ni får lita på att jag och moderatorerna hanterar detta på bästa sätt när det dyker upp, det kan vara små nyansskillnader som tippar inlägg eller trådar över regelkanten.
Det viktigaste är att ni rapporterar om ni tycker att något är över gränsen för reglerna.

Det kan som jag sagt tidigare vara helt ok med länkar i vissa fall, i andra är det olämpligt och mot reglerna.

Ibland när någon varnas för ett dåligt beteende brukar de ibland surna till rejält och rapportera en mängd inlägg som minsann också är illa. Oftast brukar dock dessa inte riktigt vara på samma nivå. Men om man anser att något skall rapporteras så bör man göra det.

Om länkar till webbshoppar finns som är väldigt "reklamiga" kan man rapportera dessa så vi får ta ställning till hur de bör hanteras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp