Shortchaps eller strumpor?

gulakatten

Trådstartare
Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.

Kriterier:

Jag vill inte spendera för mkt pengar (så lite som möjligt)
Jag vill inte få skav av stiglädret
Jag vill inte få skav av chapsen

Mina gamla chaps (strl M) är för höga egentligen, de liksom klämde på insidan av knävecken på mig. Mindre storlek (strl S) sitter obekvämt tajt runtom. Jag har provat olika chaps men det är samma problem med alla. Hööks-tjejerna har då sagt att chapsen blir mjukare och kommer säcka mer sen men min gamla gjorde aldrig det. Är det en dålig idé att rida med ridskor och långa ridstrumpor? Stor risk för skav?

Hjälp mig gärna med era tankar :). Ridstövlar är inte ett alternativ på den här resan.
 
Vilken typ av ridresa, dvs vilken typ av häst och sadel?

Håller med om att det är nyp i vaden och inte skav som är problemet.
Jag har aldrig haft besvär av nyp när jag ridit islandshäst oavsett typ av sadel, använder varken chaps eller höga strumpor utan bara ridbyxor och ridskor med vanliga strumpor. Tror det beror på att jag sitter mer stilla på islandshäst jämfört med halvblod och att jag sällan rider lätt (tycker det kan nypa mer då).
Har aldrig ridit i westernsadel men tänker att de nog inte heller nyper.
 
Jag utgick ifrån att det var nyp i vaden som menades med skav. Har aldrig förstått hur man kan rida utan stövlar/shortchaps men vet att det finns massor med folk som gör det. Hursomhelst, jag håller med om att shortchaps brukar sätta sig i vecken nere vid vristen, men det varierar säkert också beroende på material.
 
Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!

Aldrig hört talas om det. Bara att folk gillat stabiliteten stövlar ger.

Jag har för övrigt aldrig har några problem med shortchaps heller.
 
Jag skulle säga shortchaps. Jag får skav DIREKT av att bara rida i strumpor. Oavsett typ av stigläder eller vilken häst jag rider. Jag äger ett par långa chaps som är helt fantastiska, men de skulle säkert kunna bli för varma på en ridresa om det är söderut du ska åka.
 
Tack för alla svar! Jag förstår att vissa klarar sig utan skav/nyp men jag har tidigare ridit många timmar i sträck (distansridning) och vet att vissa typer av skav uppkommer först efter ridning i högt tempo i flera mil. Jag vill inte riskera att dag två har jätteont i av skav eller nyp i benet.

(Om chaps av ett märke är för långa, testa annat märke?)
Jag har testat så många olika och problemet är att jag är lite snål. När jag rider i Sverige gör jag det med ridstövlar, så jag vill inte lägga så mycket på chapsen heller. Men jag ska fortsätta titta runt!
Vilken typ av ridresa, dvs vilken typ av häst och sadel?
Lättare hästar av fullblodstyp, sadlarna är McClellan.
Jag skulle säga shortchaps. Jag får skav DIREKT av att bara rida i strumpor. Oavsett typ av stigläder eller vilken häst jag rider. Jag äger ett par långa chaps som är helt fantastiska, men de skulle säkert kunna bli för varma på en ridresa om det är söderut du ska åka.
Ja, det är precis det jag är rädd för! Jag kanske får lägga lite mer energi på testandet av chaps helt enkelt. Jag har ett par hela chaps som är underbara men ridresan är i Afrika och det går inte, det blir för varmt. Strumpor känns skönast i och med vädret men det vore supertråkigt med skav.
 
Tack för alla svar! Jag förstår att vissa klarar sig utan skav/nyp men jag har tidigare ridit många timmar i sträck (distansridning) och vet att vissa typer av skav uppkommer först efter ridning i högt tempo i flera mil. Jag vill inte riskera att dag två har jätteont i av skav eller nyp i benet.


Jag har testat så många olika och problemet är att jag är lite snål. När jag rider i Sverige gör jag det med ridstövlar, så jag vill inte lägga så mycket på chapsen heller. Men jag ska fortsätta titta runt!

Lättare hästar av fullblodstyp, sadlarna är McClellan.

Ja, det är precis det jag är rädd för! Jag kanske får lägga lite mer energi på testandet av chaps helt enkelt. Jag har ett par hela chaps som är underbara men ridresan är i Afrika och det går inte, det blir för varmt. Strumpor känns skönast i och med vädret men det vore supertråkigt med skav.
Inte för att jag kan tipsa om storlek men jag har ett par shortchaps från Jacson som är i grovt tyg (canvas?) som jag använder när det är varmt och som snabbare borde anpassa sig i längd?

https://hast-hundsportbutiken.webnode.se/products/shortchaps-jacson-l/
 
Tack för alla svar! Jag förstår att vissa klarar sig utan skav/nyp men jag har tidigare ridit många timmar i sträck (distansridning) och vet att vissa typer av skav uppkommer först efter ridning i högt tempo i flera mil. Jag vill inte riskera att dag två har jätteont i av skav eller nyp i benet.


Jag har testat så många olika och problemet är att jag är lite snål. När jag rider i Sverige gör jag det med ridstövlar, så jag vill inte lägga så mycket på chapsen heller. Men jag ska fortsätta titta runt!

Lättare hästar av fullblodstyp, sadlarna är McClellan.

Ja, det är precis det jag är rädd för! Jag kanske får lägga lite mer energi på testandet av chaps helt enkelt. Jag har ett par hela chaps som är underbara men ridresan är i Afrika och det går inte, det blir för varmt. Strumpor känns skönast i och med vädret men det vore supertråkigt med skav.
Jag har ett par skitgamla stövlar med snörning i något syntetmaterial som är helt magiska, jag vet inte om det går att få tal på något liknande?
 
Konstigt att jag aldrig upplevt det nån gång. Uppvuxen på ridskola till 15 års ålder och sen 2 år till som vuxen. Så har ju ridit många olika hästar och sadlar.
Jag kan inte minnas att jag fick det heller som barn (innan jag hade chaps/stövlar) men som vuxen har jag flera gånger blivit blå på vaderna😉
Vet inte om det inte hände vid ”nybörjarridning” eller om jag bara inte tänkte så mkt på det?
 
Jag får varken skav eller nyp av att rida utan shortchaps men föredrar ändå att rida med chaps. Inbillar mig att man får lite bättre stöd och sen tycker jag det håller vaden varmare, renare och framförallt torrare när det rengar ute.

Har "Shortchaps Georgia CRW" från Hööks och upplever inte att de åker upp i knävecket på mig men de sitter förstås olika på alla. Värt att tillägga är dock att jag inte provat rida 5 timmar i sträck så kan tyvärr inte svara på hur det känns efter så många timmar.

Om du lyckas hitta några som sitter någorlunda bra så rekommenderar jag nog att ta med chaps så du kan variera mellan att rida utan och med.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte minnas att jag fick det heller som barn (innan jag hade chaps/stövlar) men som vuxen har jag flera gånger blivit blå på vaderna😉
Vet inte om det inte hände vid ”nybörjarridning” eller om jag bara inte tänkte så mkt på det?

Det har aldrig hänt i vuxen ålder heller. Red 2 år på ridskola och sen 6 år som medryttare på några olika hästar. Jag förstår inte ens hur det skulle gå till att bli nypt på vaderna när man rider.
 
Jag rider med både stövlar, hellånga chaps och med bara strumpor och det funkar för mig, men skulle jag iväg så som du ska hade jag nog velat ha stövlar, eller i ditt fall då chaps. Du kanske kan hitta begagnade? Som redan är lite "inridna" och har satt sig lite? Och inte lika dyra som nya! 😊
 
Det har aldrig hänt i vuxen ålder heller. Red 2 år på ridskola och sen 6 år som medryttare på några olika hästar. Jag förstår inte ens hur det skulle gå till att bli nypt på vaderna när man rider.
Jag tänkte inte så mycket på ålder utan på ridvana. Man rider ju lite olika och inverkar på olika sätt med skänklarna sina första nybörjarår jämfört med senare när man ridit mer.

Nypet sker mellan stigläder och kåpa. Kan bli lite hud som blir klämt ibland.
Det har inte hänt mig på väldigt många år, men jag har alltid stövlar om jag ska göra mer än bara skritta..
 
Jag tänkte inte så mycket på ålder utan på ridvana. Man rider ju lite olika och inverkar på olika sätt med skänklarna sina första nybörjarår jämfört med senare när man ridit mer.

Nypet sker mellan stigläder och kåpa. Kan bli lite hud som blir klämt ibland.
Det har inte hänt mig på väldigt många år, men jag har alltid stövlar om jag ska göra mer än bara skritta..

Jag började rida som 3-åring. Totalt 14 år på ridskola och 6 år som medryttare. Jag är definitivt ingen nybörjare.

Det borde ju vara vanligare för nybörjare iom att de inte lärt sig vara stilla med skänklarna. Menar du att du lyfter dina skänker ut från hästens kropp och när du tar tillbaka dem så nyps det? Inte för att jag förstår varför man skulle röra skänklarna på det sättet. Annars förstår jag inte hur man skulle kunna bli nypt. Jag har nästan hela tiden ridit med ridskor+ridstrumpor. I perioder har jag haft shortchaps och nån gång som litet barn hade jag såna plastiga ridstövlar.

Men alla är ju byggda olika. Mina vader är väldigt smala, skulle det kanske kunna vara det?
 
Jag började rida som 3-åring. Totalt 14 år på ridskola och 6 år som medryttare. Jag är definitivt ingen nybörjare.

Det borde ju vara vanligare för nybörjare iom att de inte lärt sig vara stilla med skänklarna. Menar du att du lyfter dina skänker ut från hästens kropp och när du tar tillbaka dem så nyps det? Inte för att jag förstår varför man skulle röra skänklarna på det sättet. Annars förstår jag inte hur man skulle kunna bli nypt. Jag har nästan hela tiden ridit med ridskor+ridstrumpor. I perioder har jag haft shortchaps och nån gång som litet barn hade jag såna plastiga ridstövlar.

Men alla är ju byggda olika. Mina vader är väldigt smala, skulle det kanske kunna vara det?
Jag vet inte. Det har inte hänt mig på jättelänge så kan inte säga varför det nyps. Men det normala är ju att skänkeln rör sig och att den ligger intill men ändå ”löst”. Man har den inte klistrad mot sadeln, då sitter man ju och klämmer och det är ju rätt kasst.

Jag har också smala ben så nej jag tror inte det har med saken att göra.
 
Jag vet inte. Det har inte hänt mig på jättelänge så kan inte säga varför det nyps. Men det normala är ju att skänkeln rör sig och att den ligger intill men ändå ”löst”. Man har den inte klistrad mot sadeln, då sitter man ju och klämmer och det är ju rätt kasst.

Jag har också smala ben så nej jag tror inte det har med saken att göra.

Mina skänklar ligger löst men intill och jag klämmer definitivt inte. Som sagt, det är helt nytt för mig att stigläderna kan nypa en på vaderna :confused: Jag förstår inte hur det går till. Aldrig upplevt det.
 
Mina skänklar ligger löst men intill och jag klämmer definitivt inte. Som sagt, det är helt nytt för mig att stigläderna kan nypa en på vaderna :confused: Jag förstår inte hur det går till. Aldrig upplevt det.
Nä men bara för att du aldrig upplevt det betyder ju inte det att det inte händer andra? Är ju uppenbart fler i tråden som varit med om det, så varför ens ifrågasätta?
 

Liknande trådar

Utrustning Maken ska köpa ridstövlar. Han rider minst 5 ggr i veckan och har hittills klarat sig med stadiga jodphurs och shortchaps av stadigare...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: pemattias
·
Utrustning Kommer åka på ridresa i vår till Spanien, kommer rida ca 7 timmar varje dag i varierad terräng (berg, stränder, skog mm) Jag funderar...
2
Svar
20
· Visningar
4 311
Senast: Ramona
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 097
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp