SI-leder på hund

Lena_B

Trådstartare
Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter.

Min hund Nike har en lång historia av skador och rehab. Hon är en jaktavlad golden som var drygt 1 1/2 år när vi tog över henne. Hon har bl a haft skadade böjsenor på mittårna bak i två omgångar och båda gångerna har det tagit väldigt lång tid att läka och hon har avlastat så hon fått muskelproblem som vandrat runt i kroppen. Mellan skadorna har hon haft långa perioder helt utan yttre problem, men vi har tillsammans med fysioterapeut jobbat med att bygga upp lite för svaga småmuskler i ryggen.

I höstas sprang hon ihop med andra hunden under lek och fick fruktansvärt ont i ena bakbenet. Veterinären misstänkte att höften var ur led eller diskbråck. Vanlig röntgen visade att både höft och rygg såg OK ut, men även om det akuta snabbt gick över blev hon inte helt OK. Hon ömmade mellan två kotor i ryggen och rörde framför allt ena bakbenet väldigt knepigt när hon gick lite långsamt, men OK i trav. Vi fick remiss till ortoped och CT. Svaret på röntgen var betydligt mer positivt än ortopedens svar efter den inledande undersökningen. Hon har ett litet diskbråck med inga nerver i kläm och inga pålagringar. Dessutom var bäckenet snett och ev kunde kortisonbehandling av lederna hjälpa.

På vår klinik fick vi i stället förslag om manuell behandling och för drygt en vecka sedan fick hon sina SI-leder justerade. Jag var väldigt skeptisk innan, men direkt efter behandlingen gick hon nästan rakt igen i stället för att lyfta bakbenen i båge. Jag tror hon fick rejäl träningsvärk, men jag tycker jag har en gladare hund igen så jag hoppas verkligen det håller i sig.
 
Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter.

Min hund Nike har en lång historia av skador och rehab. Hon är en jaktavlad golden som var drygt 1 1/2 år när vi tog över henne. Hon har bl a haft skadade böjsenor på mittårna bak i två omgångar och båda gångerna har det tagit väldigt lång tid att läka och hon har avlastat så hon fått muskelproblem som vandrat runt i kroppen. Mellan skadorna har hon haft långa perioder helt utan yttre problem, men vi har tillsammans med fysioterapeut jobbat med att bygga upp lite för svaga småmuskler i ryggen.

I höstas sprang hon ihop med andra hunden under lek och fick fruktansvärt ont i ena bakbenet. Veterinären misstänkte att höften var ur led eller diskbråck. Vanlig röntgen visade att både höft och rygg såg OK ut, men även om det akuta snabbt gick över blev hon inte helt OK. Hon ömmade mellan två kotor i ryggen och rörde framför allt ena bakbenet väldigt knepigt när hon gick lite långsamt, men OK i trav. Vi fick remiss till ortoped och CT. Svaret på röntgen var betydligt mer positivt än ortopedens svar efter den inledande undersökningen. Hon har ett litet diskbråck med inga nerver i kläm och inga pålagringar. Dessutom var bäckenet snett och ev kunde kortisonbehandling av lederna hjälpa.

På vår klinik fick vi i stället förslag om manuell behandling och för drygt en vecka sedan fick hon sina SI-leder justerade. Jag var väldigt skeptisk innan, men direkt efter behandlingen gick hon nästan rakt igen i stället för att lyfta bakbenen i båge. Jag tror hon fick rejäl träningsvärk, men jag tycker jag har en gladare hund igen så jag hoppas verkligen det håller i sig.

Hittar också extremt lite om det på hund. Min hund har haft problem som låter väldigt lika de din hund haft. Är justerad i SI-leden en gång och blev mycket bättre men fick ett bakslag i måndags ☹️. Är inte utredd av ortoped än, ska dit om ca två veckor. Sen ryggröntgen och ev. CT eller MR. Hoppas verkligen de hittar något som går att behandla.
 
Nu har vi varit på återbesök och Nike har bra svikt i ryggen och ingen smärta längre. Däremot är hon fortfarande spänd och lite öm i musklerna på ena höften och kort i bakre lårmusklerna.

Ingen mer medicin, bara att köra på och vara väldigt noga med uppvärmning och stretching, gärna stretcha innan hon ska hoppa eller t ex runda kon (det går fort...)

Så i stället för en hund som nog skulle behöva stå på smärtstillande resten av livet har jag alltså en hund som ska kunna tränas och tom tävla igen.
 
Hittar också extremt lite om det på hund. Min hund har haft problem som låter väldigt lika de din hund haft. Är justerad i SI-leden en gång och blev mycket bättre men fick ett bakslag i måndags ☹. Är inte utredd av ortoped än, ska dit om ca två veckor. Sen ryggröntgen och ev. CT eller MR. Hoppas verkligen de hittar något som går att behandla.

Hur har det gått med din hund?
 
Nu har vi varit på återbesök och Nike har bra svikt i ryggen och ingen smärta längre. Däremot är hon fortfarande spänd och lite öm i musklerna på ena höften och kort i bakre lårmusklerna.

Ingen mer medicin, bara att köra på och vara väldigt noga med uppvärmning och stretching, gärna stretcha innan hon ska hoppa eller t ex runda kon (det går fort...)

Så i stället för en hund som nog skulle behöva stå på smärtstillande resten av livet har jag alltså en hund som ska kunna tränas och tom tävla igen.

Härligt! Skönt att läsa att det kan bli helt bra.
 
Hur har det gått med din hund?

Vi var hos ortoped i måndags och hon tyckte samma sak som sjukgymnasten, att han är öm vid SI-leden. Så nu har de skickat förfrågan till försäkringsbolaget om CT-röntgen. Det kommer vi nog göra oavsett vad de säger men det vore ju skönt om de betalade 75%.

Hur påverkad han är varierar, vissa dagar mer och andra mindre.

Igår var vi på rehab igen och han fick laser, manuell behandling och vattentrask. Nu på morgonen stod han faktiskt riktigt rakt så det verkar ha hjälpt. Vi ska öka promenaderna till 30 minuter men undvika att han hoppar upp i och ner från sängen (ledsen hund som är utestängd från sovrummet på natten) och bilen.

Jag hoppas att CT visar något som blir bra med rätt träning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
761
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 355
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 262
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp