Sibirisk katt som tappat "kragen"

luppa

Trådstartare
Vår 1-åriga sibiriska honkatt har tappat hela sin "krage", visst har hon päls kvar men den är korthårig?! Det började för ett halvår sedan med att hon kliade ovanligt mycket kring huvud och hals, fick t om små sår. Vi blev lite oroliga o kontaktade en veterinär som trodde på skabb ev matallergi, hon behandlades för båda....bla ätit specialfoder i åtta veckor.

Kliandet har avtagit men var är den vackra sibiriska kragen;), kommer den att växa ut igen, är detta vanligt hos dessa katter? Läste någonstans att de brukar fälla vid 1 års ålder för att sedan få sin riktiga "vuxenpäls", ??!!
 
Sv: Sibirisk katt som tappat "kragen"

Det tar månader för pälsen att växa ut. Och det är dessutom sommar, dom behöver inte direkt massa päls nu. Så vänta, den kommer säkerligen tillbaka igen framåt hösten.
 
Sv: Sibirisk katt som tappat "kragen"

Mina Ragdolls har mycket mer päls på vintern än på sommaren. Den ena har en magnifik krage på vintern och nu är den nästan ingenting. SÅ jag tror nog att den kommer tillbax
 
Sv: Sibirisk katt som tappat "kragen"

Tack för svar! Tycker bara det är konstigt att hon bara tappat kragen...ser ganska lustigt ut..?! Fäller ju inget annat?
 
Sv: Sibirisk katt som tappat "kragen"

Min birma tappade hela sin krage i våras när hon löpte väldigt tätt och intensivt. Hade fått världens lejonman under vintern som försvann fort. Blev tovor av allt som föll av (aldrig tovig annars). Kastrerade henne i mars, och nu börjar manen komma igen :). Så det tar tid, men det kommer åter :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp