Sicilien, någon?

Otherside

Trådstartare
Jag drömmer just nu om en resa till Sicilien. Bara jag, bo på ett litet personligt hotell bortom turiststråken, invid havet där jag kan simma i de turkosblå vikarna... Dricka lite vin, skriva mina texter.

Någon här som varit dit? Taormina låter fint! Ser alla dessa underbara lite ensamma vikar med blått vatten, dit man får klättra lite för att komma ner.....

När åker man? Sommaren? Vill simma utan våtdräkt. Och bo litet och privat....

Suck!
 
Senast ändrad:
Jag var i Taormina i juni. Eftersom jag var där på bröllop och bara hade en långhelg hann jag inte utforska området överdrivet mycket, men det är en väldigt pittoresk och gullig liten stad i precis lagom storlek! Däremot upplevde jag den som rätt "turistig", men eftersom jag inte besökte någon annan del av Sicilien har jag inget att jämföra med.

Värt att veta är att staden ligger en bra bit ovanför havsytan, så strandbesök innebär en ganska rejäl promenad ner för trappor och/eller backar - och sen ska man hem igen... Det finns dock gott om shuttles som kan köra en dit och tillbaka för en hyfsat billig peng.

Fick definitivt mersmak för Sicilien och drömmer om att åka tillbaka för en längre resa då vi hyr bil och kör runt till olika små städer. I Taormina dör jag dock hellre än kör bil, fy tusan vilka trånga små gator!

Jag hade nog satsat på maj eller september om jag vore du, för att undvika den värsta högsäsongen men ändå få det fina vädret. Det ser dock ut att kunna regna en del i september. Överlag är vädret lite mer oberäkneligt än man kanske är van vid eftersom det är en relativt liten ö med många berg och dalar som gör att det kan gå från ett väder till ett annat väldigt fort!

På bilden nedan, som jag tog när vi vandrade upp till byn Castelmola, syns Taormina längst ner i bild, samt snett till höger. Nere vid kusten ligger Naxos.

351315991_654536073237746_5664985599892184237_n.jpg
 
Just det: Jag brukar åka till Italien kring min födelsedag i slutet av september och har märkt att många italienska kuststäder "stänger" den 1 oktober vilket innebär att t.ex. hyra av solstol/parasoll inte är möjligt samt att de flesta strandcaféerna/restaurangerna slår igen för säsongen. Vet inte om det är likadant på Sicilien, men det kan vara värt att kolla upp i alla fall!
 
Jag var i Taormina i juni. Eftersom jag var där på bröllop och bara hade en långhelg hann jag inte utforska området överdrivet mycket, men det är en väldigt pittoresk och gullig liten stad i precis lagom storlek! Däremot upplevde jag den som rätt "turistig", men eftersom jag inte besökte någon annan del av Sicilien har jag inget att jämföra med.

Värt att veta är att staden ligger en bra bit ovanför havsytan, så strandbesök innebär en ganska rejäl promenad ner för trappor och/eller backar - och sen ska man hem igen... Det finns dock gott om shuttles som kan köra en dit och tillbaka för en hyfsat billig peng.

Fick definitivt mersmak för Sicilien och drömmer om att åka tillbaka för en längre resa då vi hyr bil och kör runt till olika små städer. I Taormina dör jag dock hellre än kör bil, fy tusan vilka trånga små gator!

Jag hade nog satsat på maj eller september om jag vore du, för att undvika den värsta högsäsongen men ändå få det fina vädret. Det ser dock ut att kunna regna en del i september. Överlag är vädret lite mer oberäkneligt än man kanske är van vid eftersom det är en relativt liten ö med många berg och dalar som gör att det kan gå från ett väder till ett annat väldigt fort!

På bilden nedan, som jag tog när vi vandrade upp till byn Castelmola, syns Taormina längst ner i bild, samt snett till höger. Nere vid kusten ligger Naxos.

Visa bifogad fil 128392

Jag klättrar mer än gärna!
Så vackert!!!!!
 
Jag drömmer just nu om en resa till Sicilien. Bara jag, bo på ett litet personligt hotell bortom turiststråken, invid havet där jag kan simma i de turkosblå vikarna... Dricka lite vin, skriva mina texter.

Någon här som varit dit? Taormina låter fint! Ser alla dessa underbara lite ensamma vikar med blått vatten, dit man får klättra lite för att komma ner.....

När åker man? Sommaren? Vill simma utan våtdräkt. Och bo litet och privat....

Suck!
Har bara varit på "grannön" Sardinien och vill lyfta att den kanske också är ett alternativ?

Men dit skulle jag gärna åka igen.
Skickar med en bild på vattenfärg när vi var ut till den mindre ön Talovara längs Sardiniens kust...
Vi bodde på ett turistugt hotell, men det lär nog gå att hitta pärlor där också.
 

Bifogade filer

  • To Tavolara (13).JPG
    To Tavolara (13).JPG
    333,9 KB · Visningar: 59
Har bara varit på "grannön" Sardinien och vill lyfta att den kanske också är ett alternativ?

Men dit skulle jag gärna åka igen.
Skickar med en bild på vattenfärg när vi var ut till den mindre ön Talovara längs Sardiniens kust...
Vi bodde på ett turistugt hotell, men det lär nog gå att hitta pärlor där också.
Så vackert!!!! Jag ska kolla upp Sardinien!!
 
Jag var ganska mycket på Sicilien när jag var barn och minns Siracusa som en mysig stad. Eventuellt är den för stor för vad du söker?

Tyvärr mest varit i inlandet i övrigt (modica är trevligt!) så har inga specifika tips mer än att åka dit och ha det ljuvligt!
 
Vi var på bröllopsresa på Sicilien och höll till kring San Vito Lo Capo och Trapani. Trapani var mest vacker stad och inte så mycket möjligheter till bad, men det fanns båtturer ut till till mindre fina öar. San Vito var mer bad och stränder men staden inte lika charmig, vi bodde dock en bit utanför på landsbygden. Så vill man ha både och i samma bör man nog titta vidare runt ön! Har ju hört att Taormina är oerhört vackert men också mer turister.
 
Jag drömmer just nu om en resa till Sicilien. Bara jag, bo på ett litet personligt hotell bortom turiststråken, invid havet där jag kan simma i de turkosblå vikarna... Dricka lite vin, skriva mina texter.

Någon här som varit dit? Taormina låter fint! Ser alla dessa underbara lite ensamma vikar med blått vatten, dit man får klättra lite för att komma ner.....

När åker man? Sommaren? Vill simma utan våtdräkt. Och bo litet och privat....

Suck!
Jag rekommenderar att bo nere vid Mazzarobukten om du ska till Taormina. Därifrån kan du ta linbanan upp direkt till centrum av Taormina. Mycket trevligare och lugnare där nere, men ändå kul att kunna ta linbanan upp till staden och alla restauranger och affärer. De är
mycket turister i Taormina, men det är ändå vackert och det finns så många bra restauranger om man bara kollar förbi ställena med inkastare eller gör lite research. Väldigt mysigt att gå i gränderna och bara njuta av allt runtomkring. Eller utsikten 😍

Vi bodde på ett helt fantastiskt airbnb med en trappa ned direkt till stranden. Tog inte ens 5 minuter att ta sig till linbanan därifrån.

Finns också väldigt mycket agriturismo på Sicilien, ett hett tips! Under vår bröllopsresa bodde vi på ett underbart ställe utanför Cefalu hos ett fantastiskt värdpar. Maten var gudomlig och stället så lugnt och fridfullt och vackert (Terra di Himera).

Rekommenderar även den lilla badorten Castellammare del golfo!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp