Side-pull: Djurplågeri eller snällt "hjälpmedel"?

alice

Trådstartare
Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Efter att lite oturligt ha hamnat lite i kläm mellan en fodervärd, tränare och ägare behöver jag ha kött på benen ang side-pull.
Enligt tränaren och ägaren är side-pull rena djurplågeriet! Det gör så ont på hästen och det är därför man upplever att hästen "går bra". Det är även en stor risk att knäcka näsbenet på hästen om hästen försöker "slå sig fri". Ägaren har enligt uppgift pratat med os-landslagets vet och han förkastade side-pull ganska hårt. Enligt den vetrinären ska hästen ha så otroligt mycket nerver och nervändar (vilket jag eg inte tvivlar på) där att det ska vara fruktsansvärt plågsamt för hästen.
Fodervärden och jag anser att hästen går mycket bra på side-pull. Den är avslappnad och kommer till arbete. Med bett upplever vi att hästen tjaffsar mycket i munnen grejar med tungan konstant samt ibland försöker lägga tungan över bettet. Det är svårt att öht ställa hästen med bett. Hästen kryper gärna bakom hand och spänner ryggen och blir statisk. Så vi upplever att side-pullet funkar bättre eftersom där är hästen mycket mer ridbar. Enligt ägaren är det bara för att det gör så otroligt ont på hästen.

Nu behöver jag veta lite. Jag behöver veta sanningen om side-pull! Hur fungerar det? Är det verkligen så att det är ett mycket skarpt redskap? Jag vill att ni som verkligen vet hur ett side-pull inverkar på hästen förklarar för mig! Gärna med att ge bra referenser. Jag känner att jag behöver lära mig mer om detta "bett".

//Alice
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Jag har sett exempel på hästar som efter bara ett ridpass haft sår på nosryggen, så nog är det skarpt. Den ryttaren anses dessutom som duktig och inte särskilt hård mot hästar.
På det side-pull-tränset jag har är repet smalt (relativt) och hårt. Det måste göra ont på hästen att gå och hänga på det (stöd). Prova själv att gnugga repet hårt mot tex smalbenet, där man har ganska lite känsel. Jag har satt ett skavskydd (art nr 44122 på H**ks) runt repet som gör att det blir mjukare.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Tärnsjös sidepull har en rundsydd läderrem ist för rep.

Undrar vad OS-lagets vet. säger om hackamore?
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

jag låter inte min häst bli hängande i side-pullet. Jag använder det på samma sätt som om jag skulle haft bett. Min häst får inte bli hängande i bettet heller och om det är det ni dressyrnissar menar med "stöd" så är nog inte dressyrbanan något för mig och min häst.

Jag rider så att min häst ska bli stark nog att bära sig själv med mest stöd från skänklarna.
Mer likt western kanske........

Bild
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Oj, där tror jag minsann det ploppade ut en liten fördom som inte ens hör hit...

Inte är jag nån dressyrnisse men tillräckligt mycket har jag fattat för att begripa att ingen vill ha sin häst hängandes på bettet.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Jo det var nog en liten en ;)

Men hon skrev, citerar; "Det måste göra ont på hästen att gå och hänga på det (stöd)."

Och det är inte så jag rider på mitt side-pull (tärnsjö med lädernos), och jag visste inte ens att folk lät sina hästar hänga på side-pull/bett och kallar det stöd :smirk:
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Jag använder ett sidepull som jag tillverkat själv, med en läderrem över nosen istället för stenhårt lassorep. Jag gör också sidepull med hamparep över nosen, som blir mjukare av att användas. Framför allt så använder jag en MUDD över remmen på nosen och allt gör jag för att SKONA hästen - blev jättepaff av att höra att det skulle kunna vara djurplågeri! Men tänker jag efter så har jag nog undrat över det där stenhårda lassorepet - och tänkt att det skulle jag inte vilja använda på min gullegris... Fram för muddar och mjukare/bredare remmar över nosen när det gäller sidepull, det är väl vad jag vill tillföra i frågan. Min häst tycker INTE om bett - utan flyr när jag försöker tränsa, däremot sidepullet sträcker han fram huvudet emot när jag kommer med det. Hästens talan tydlig nog? Fast å andra sidan är han unghäst och har inte upplevt högre dressyrkrav ännu... Men i vilket fall så ska man väl inte "hänga" i vare sig bett eller sidepull ens vid högre drsssyr - vi strävar ju i alla fall eftergift, eller hur...? Rätt använt kan de flesta hjälpmedel vara just ett hjälpmedel, i fel händer kan nog det mesta vara ett "stjälpmedel"... Hästen är den ende som kan avgöra den saken, så verkar den trivas och gå bra så gör den nog det. :)
MVH Karin & Geisli
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Detta resonemang gäller i så fall all utrustning som vi använder till hästar. Har man inte kunskap om hur utrustningen skall anpassas och användas så skall man låta bli.

Ett vanligt tränsbett kan vara djurplågeri.
En felinpassad sadel som man rider i dag efter dag är djurplågeri. Hackamore är defenitivt djurplågeri om det används fel.
Ett felaktigt pålagt stallbandage kan vara djurplågeri.
Ett felanpassat sele är djurplågeri.
Jag kan göra listan hur lång som helst.

Man skall först skaffa sig kunskapen om hur utrustningen skall användas. Sen skall man även vara sann mot sig själv och sin egen förmåga. Är jag tillräckligt duktig som ryttare/kusk för att använda den här utrustningen.
Den största risken för djurplågeri ligger i vår egen okunskap.

Sen så är det så att veterinärer inte är allvetande på allt som gäller hästar. Även veterinärer har eget personligt tyckande som inte alltid är genomtänkt.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Knäcka nosryggen? Hur då? Snarare nacken som går av i så fall...

Nä sidepull är inte skarpare än något annat, man sparar på hästens mun.

Jag har en med lädernos, rund som jag dessutom sätter ludd på och min ponny fungerar mycket bättre på det än på bett och hänga sig gör hon inte, däremot kan hon pulla när vi är ute men det är hennes val. Inga märken på nosryggen någon gång alls.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

bra skrivet.

Jag tänkte bara lägga till som jag kom att tänka på också..
Vi kanske bör tänka på vad ordet "djurplågeri" betyder. Det är ett väldigt starkt ord.
Ett mänskligt misstag kan leda till "djurplågeri" i någon annans (duktigare eller annan åsikts) ögon.

Jag vet inte riktigt om man ska kalla vissa hästgrejer för tortyrredskap. KAN man använda sakerna på rätt sätt så kanske det finns någon häst här och en häst där som faktiskt funkar bäst/enbart på detta "tortyrredskap".

Nu är inte jag själv duktig nog att säga att det och det bettet är inte utformat för hästens mun osv.. för jag vet inte det, jag är inte så duktig.
Jag får ju lita på den som vet. Om den gör ett misstag (det är mänskligt) och ger mig ett felaktigt bett som jag sitter och rider på... Det kan ju då leda till "djurplågeri".
Ska jag bli dömd i andras ögon för det då?

Jag ska avsluta med att skriva att jag är en riktig tänkare... jag funderar alltid på allt mellan himmel och jord.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Jar rider min häst med side-pull och jag tycker inte det är djurplågeri. Min häst lyssnar inte bättre på det bara för det gör ont. sen jag började rida bettlöst så har min häst slappnat av mer . om det hade gjort ont så tycker jag att min häst borde varit mer spänd med side-pull än med bett. Om side-pull är djurplågeri vad är då hackamore? :confused:
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Det är precis min tanke. Vi, både jag och fodervärden, upplever just att hästen slappnar av och kan tänka på ryttaren istället för bettet. Men enligt ägaren upplever vi detta för att hästen har så ont och "inte kan" bråka för då "vet" den att den bryter nosryggen.... :confused: Har jag ont när jag tränar så är jag allt annat än avslappnad...

//Alice
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Oj, där tror jag minsann det ploppade ut en liten fördom som inte ens hör hit...

Inte är jag nån dressyrnisse men tillräckligt mycket har jag fattat för att begripa att ingen vill ha sin häst hängandes på bettet.

Vad ni hakar upp er på ordet 'hänga'. Det var mer som en bildlig beskrivning. Har man kontakt hela tiden så att tygeln inte glappar var vad jag menade. Hänga var väl ett för stakt ord, men jag ville förstärka lite. tänk också på att en häst inte alltid gör som man vill, ibland behöver man hålla lite hårdare (hästen kanske är under utbildning och inte svarar för sätet än).

/Susanne - som måste jobba lite med mina formuleringar...
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Jag skulle vilja påstå att sidepull är ett av det mildaste du kan rida din häst med, det är ju ungefär som en grimma, men sen beror det ju på vad nosdelen består av för material, men det går ju alltid att sätta ett nosludd på så är det problemet löst!
Självklart kan det bli skav, eftersom inte sidepullet inte ligger blixtstilla, sätt på ett nosludd då med, så var även det problemet löst. Undra hur mycket skav hästarna får i munnen som vi inte upptäcker?

Men däremot anser jag att det är oftast ganska svårt att rida på sidepull, det beror också på hur hästen reagerar på det.

Att lära hästen svänga och stanna på sidepull är inte speciellt svårt men sen att försöka hitta en form är desto svårare, att lära hästen att ge efter för trycket på nosen, vissa fattar det antagligen direkt, vissa inte.

Jag håller på och rider in min 3-åring med sidepull, han går helst i sin naturliga form och har haft svårt att lära sig att tryck på nosen betyder att han ska ge efter. Men nu börjar det släppa..

MEN en häst hänger sig gärna i sidepullet/bosal och det är där det ganska svåra sitter. För att förhindra detta får du aldrig GE HÄSTEN ett stöd att hänga sig i. Det är så man måste rida på bosal, och det samma gäller sidepull.
Alltså, ge ett tryck mot hästens nos, ger han efter, GER DU EFTER fort, och gärna överdrivet mycket i början. Så fortsätter du sådär och tillslut lär sig hästen att det inte är nån ide att hänga sig på det och får en belöning genom att ge efter så ger du efter!
Så funkar det!
:D
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Min häst gör precis som vissa andras hästar; flyr vid åsynen av ett bett men KRYPER in i det bettlösa. Mitt bitless bridle verkar extra trevligt även jämfört med mitt specialsydda lindell, eftersom BB kräver lite mera "krypa in i" än de andra huvudlagen, och han verkligen söker sig in bland alla remmar. Fast mera korrekt är att min häst inte flyr huvudlag förrän gången efter att man har ridit med bett. De få gånger han har haft bett i munnen på sistone verkar det nästan som att han har glömt hur mycket han hatar det, och det märks inte förräns vid nästa ridtur, då han helst går och gömmer sig (oavsett vilket huvudlag jag kommer dragandes med; han spanar inte för att kolla om det är bett eller inte, han bara följer instinkten, "det var obehagligt i munnen sist, det KAN hända idag igen"). Då har jag bara SKRITTAT honom i bettet, på lång tygel.

Har du läst på Dr. Cooks hemsida? http://www.bitlessbridle.com/about/articles.phtml
Där har du en veterinär som vigt sig åt att samla ihop material om varför hästar ska slippa få ha bett i munnen. Så skriv ut och ta med dig om du känner att du saknar pondus. Är det sansade människor så vill de läsa, om de inte ens är intresserade så säger det mera om dem än om bettlöst.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

de med tunnt rep är skarpare än de i tjockare/platt läder, tex.
Hästar uppfattar sidepullen olika, men SÅ skarpt är det inte (låter som de tänker på värsting-hackamore..).

Jag tränar min häst en del med sidepull (repnos med tunn päls över).
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Förresten, kolla upp om vad Anders Eriksson säger om bettlöst! Han använder ju kapson och sidepull till väldigt stor del i sitt arbete (tömkör hästar mest).
Han är ju "välkänd", så det passar väl bra som "referens"?
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Ett tips till - kolla in http://w1.472.telia.com/~u47202999/boken12.html för mera info om sidepull.

Jag instämmer med övriga talare som är positiva till sidepull. Hur skarpt det blir avgörs av den som tar i tyglarna. Om hästen får skav av repet/remmen är man antingen för hårdhänt eller så är det fel material. Nosrem i rep som skaver kan kläs med eltejp, skinn eller ludd.

Sidepull är inte till för att hästen ska ta stöd i det utan är ett redskap för att kommunicera med hästen. Om man har svårt att bromsa hästen oavsett bett eller sidepull bör man lära den att sakta av/stanna för tag i en tygel och undanflyttning av bakdelen. Är förresten bra att ha som nödbroms på andra kusar också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Ramona
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 734
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 663
Senast: Domino_s
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp