Side-pull: Djurplågeri eller snällt "hjälpmedel"?

Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

Poängen med sidepull är ju att man ska ha lite längre tyglar och att hästen ska bära sig själv. Westerntyglar är ganska tunga och då blir det tryck på nosryggen ändå men inte så mycket som när man tar i hästen själv. Ett sidepull med platt lädernos är ju som ett hackamore fast utan skänklarna så det borde ju fungera bra då de flesta "engelska" tränare anser att hackamore är ok. Jag tror att det är "djurplågeri" med hackamore helt enkelt för att 1. de vet inte hur det används och 2. westernsporten är så hårt sågad av de som endast rider engelsk så blotta tanken på att western eller westernprylar kan vara bra på en häst får det att krypa längs ryggarna dem och därför måste man genast döma ut det som tex djurplågeri. Det är iaf min uppfattning, sen är ju såklart inte alla så men rent generellt så verkar det vara den allmänna uppfattningen.
 
Re: Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"?

dom med rep är jag lite skeptisk emot då jag sett brännsår.
jag har ett helt i läder, och oftast med nosludd på.
aldrig haft problem av sår! men det är viktigt att svampa unde,r eftersom det kan bli varmt och på så sätt bildas skavsår om man ej tar bort gammal svett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 465
Senast: Ramona
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 735
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 667
Senast: Domino_s
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 186
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp