Side-pull, hjälp en novis!

Rea

Trådstartare
Jag har införskaffat mig ett side-pull i syfte att göra min häst lycklig. Han är inte glad över att ha bett öht, så jag tänkte att nu ska vi testa bettlöst.
Så till saken, idag hittar jag ett snyggt Side-pull och införskaffar mig dylika pryl, men sen så kommer frågan....
Hur ska det sitta:o? Jag är ingen westernryttare som ni förstår av min förfrågan, jag rider med "vanligt" träns, nosgrimma och hela kalaset.
Men nu ska jag bli en god människa och försöka lära både mig och hästan att fungera med detta andra alternativet.
HUR hårt ska det sitta? Löst?
Finns det side-pull som är skarpare än andra?

Ja, jag undrar egentligen om allt och ju mer jag får veta desto bättre svar kommer jag att ha när resten av stallfolket kommer att ifrågasätta mitt nu sista "märkliga tilltag"...

Rea/ ulv i fårkläder
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Tack för länken.
Men jag skulle nog vilja ha lite mer info, eller bilder på "riktiga" hästar och inte bara tecknade.
Men det jag förstod så ska inte själva nosremmes vara åtspänd utan ganska lös.
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Dom blir lite olika skarpa beroende på vad det är för material över nosryggen. Finns tex dom med plastat rep och den finns det oxå i läder. Dom är läder är oftast mildare. Tänk på att inte hålla för hårt hela tiden i ett sidepull (inte i ett bett heller för den delen ;)). Det kan lätt bli skav på nosen om det hela tiden är tryck över nosryggen. Lycka till!! :)
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Så här skulle jag välja att sätta sidepullet, med ändringen att remmen "bakom hakan", alltså den som fortsätter från nosdelen, fortsätter i en rak linje och inte i en bruten linje som nu... Svårt att förklara, men den här höjden och tightheten skulle jag välja.
Pict0256.jpg

(Ignorera det trötta ekipaget - vi har precis avklarat 40 km.)
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Jag skulle sätta den aningens längre ner, så den går strax ovanför mungipan. Då får man också den "raka linjen" du tänker på...
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

:D Ja, tack, just den linjen tänkte jag på! Så ja, jag håller med, lite längre ner kanske blir bättre.

Blir som att tänka lite som en vanlig nosgrimma sitter på ett engelskt träns.
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Nosgrimman ska sitta på nosryggens starkaste punkt. Nosryggen är mycket känslig och genom den löper mycket nerver.

Nosgrimman på ett sidepull ska inte sitta åt. När du släpper i tygeln ska nosgrimman kunna lätta helt från nosryggen och mao ge fullständig eftergift. Luras heller inte in i fällan bland de olika sidepull-liknande varianterna av bettlösa träns som utnyttjar hävstångseffekt och inverkan bakom hästens ögon vilket inte är önskvärt på ett träns som man använder regelbundet - eller ens en gång om man frågar mig.

Jag har ett sånt som visas på bilden med det trötta ekipaget. :D Min åsikt är att just den varianten är väldigt dum då repnosen är hemskt hård och oformlig. Jag har också nosludd på min då den känns väldigt obehaglig att ha direkt mot nosryggen. Lädernos är mitt råd, eller mjuk repnos. Det på bilden kostade över 1000:- med tyglar o allt när jag köpte det men ett billigt med lädernos skulle jag hellre rekomendera idag. Tycker fö att det ser ut som att nosgrimman har en bra placering på bilden, ev hade jag sänkt den ngt.

Välj ditt sidepull med omsorg så att du hittar ett med bra passform och av bekvämt material. Nosgrimman är viktigast av allt men med ett bettlöst huvudlag påverkas hela tränset av dina tygeltag. Det fungerar för det mesta men man märker om man har ett sidepull som sitter riktigt bra eller ett som sitter illa.

När det gäller att förflytta nosgrimman på nosryggen för att få en mer eller mindre skarp inverkan avråder jag ifrån. Det är mkt sällan det finns en god anledning till detta och då handlar det i regel om att flytta den väldigt lite (att man måste göra extrahål). Placeringen ska vara där nosryggen är stark och "okänslig". Hästen känner av handens alla rörelser ändå.

Mina åsikter. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Tack alla!

Side-pullet jag har köpt är helt i läder, ganska bred rem över nosen.
Tänkte ta kort med det på hästen så kan ni hissa eller dissa passformen;).
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Puttar upp den här tråden MASSOR!

Men har kollat in länken och försökt lösa mitt problem ett tag nu utan framgång.
Håller på och rider in min treåring just nu, men under tömkörning samt uppsutten skritt (så långt har vi kommit) så har vi märkt att när/om man behöver ta i lite mer i tygeln för att visa/styra vägen pga lite okoncentration hos den unga hästen så glider liksom näsdelen över nosryggen och sidostyckena glider i i motsatt sidas öga.
Inte ok tkr jag, vad kan man göra? ge upp?

Bifogar bild på hur det sitter utan påverkan (st Full på cob huvud)
31244108.jpg
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Jag tycker det ser ut som att sidepullen är för stor, alt har en felaktig passform på det huvudet. (men det är svårt att säga) Jag skulle vilja ha ringen lite längre ner (men inte nosremmen) och käkremmen lite mer bakom käken -det är möjligt att det räcker med att spänna käkremmen något.

Men jag är ingen sidepull expert så du kan säkert få bättre råd :)
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Kan ju prova att spänna käkremmen lite mer, men tror inte det förändrar så mkt, satt och tittade lite på den, om man flyttar upp den massor, så att nosdelen hamnar ca 4-5 cm högre upp kanske det fungerar. Men då faller ju allt som man sett/hört om inpassning om sidepull...hm...men hon kan ju inte ha sidostycket i öget heller...
Någon mer?
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Du skulle behöva en rem som går från den ena övre ringen till den andra. Ska se om jag hittar en bild.
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Tycker för övrigt inte att du ska spänna käkremmen. Däremot skulle jag vilja få en bredare vinkel mellan de två sidodelarna som går från övre ringen ner till nosdelen. Eventuellt ser nosrepet lite för kort ut. Jag brukar föredra att ha tygelringen vid mungipan, på din ligger den lite framför. Jag skulle backa den bakåt några cm.

*fortsätter leta bild*


sidepull_liten.jpg
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

Aha, det där var smart, en extra lång curb att sätta där borde väl funka?
Stod och kikade på "cob" sorlek och "full" när jag köpte den, hästen är en arab med cob på allt annat men tyckte det såg så litet ut så det är en full på sidepullen. Vet inte hur man kan backa den riktigt, går ju att "backa" på ena sidan men då åker den ju fram på andra ;)
Men ska pröva med den där extra remmen på lördag (jobbar henne inte två dar i rad). Tack för tipset!
Återkommer med resultat!:laugh:
 
Sv: Side-pull, hjälp en novis!

:bump::banana:yay!!!:bump::banana:
Nyss provat med den dära extra remmen! Och det fungerad toppen bra!
Tack så mkt!
Vi tog vårna första "ridtur" och allt gick toppen bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp