Side pull?

S

sassabrassa

Det enda jag fattat är att det är bettlöst :)
Nån som har lust att berätta lite om det?
Nån som har bild?

/brassa :banana:
 
Här står en del om bettlösa (inte bara sidepull) träns och dess användning..
 
AHA :idea:
tack för svaren!

När jag fick se bilderna upptäckte jag ju att jag visst visste vad det var ;)
En häst i gamla stallet reds på det ibland :D
Men visste inte att det hette side pull..

Vad tycker ni som använder det om det?
Gillar ni det?
något att rekommendera?
 
För att rida i skogen tycker jag att det är jättebra! Kan tänka mig att dressyrridning skulle vara lite svårare?
 
gå alldeles utmärkt att rida dressyr med det.
och hoppa också :-)
 
Du som rider dressyr med det, går det att ta ledande tygeltag och så med det oxå?
Ser du någon nackdel jämfört med vanligt bett när det gäller dressyrridningen?
 
jag rider gärna med sidepull, min häst funkar bra på det.
okey första passen känns väl annorlunda, men det är innan man förstår hur man ska använda det rätt. jag som ridit på det nu sporadiskt under ett par år tycker att det funkar precis som ett bett. (fast bettlöst ändå)
hade jag fått tävla på det, hade jag hellre ridit med sidepull än med bett.
jag har även ridit ut på det och som sagt hoppat på det...
jag har ett med lädernos och nosludd över.
lädernosen är ngt mildare än repet.

bild1
bild2
bild3
bild4
 
Okej, ja men det låter himla bra.
Eftersom min häst har blivit mer och mer skramlig med bettet och huvet trots koll av tänderna så funderar jag på att prova detta.
Men nackdelen är ju att man inte kan tävla på det.
Men man kanske kan variera mellan det här, och bett.

Tack för bilderna oxå! :)
 
Det går jätte bra att ta ledande tygeltag med det. Funkar lite som en kapson.

Jag rider AR så jag använder mig inte av ledande tygeltag utan av trängande och där funkar den bra också.
 
Beror helt på hästen.
Jag valde att inte rida på side-pull under utbildning ("dressyr") i början eftersom min häst då var rätt så ohörsam. Side-pull kräver oftast att hästen är lyhörd. Nu tror jag dock inte att det kommer att vara ett problem. Ska få hem ett relativt snart hoppas jag.

I hoppning så är hon lite "bufflig", men det funkade rätt bra. Är som sagt lit lyhördare nu så jag tror att det skulle funka jätte bra nu.

Dock trivs både hon och jag bäst på stången, men det är som sagt olika frpn häst till häst. Det är bara att prova sig fram.

Side-pullen kan funka lika bra, sämre eller bättre.
 
Okej, ja min häst är väldigt lyhörd för sitsen och oftast för handen oxå. Vissa dagar kan han ligga på, men han är sällan tung.

Ska se om jag ska införskaffa ett. Bäst vore om man kunnat låna av någon så man vet hur det fungerar på min häst.

Tack för tipsen!
 
Ja det är definitivt bäst att låna ett först. Och testa det först någonstans inhägnat. ;)

Ibland kan man få sig en rejäl överaskning när det gäller bettlöst.
 
spider84- jo det kan man :o satte på sidepull barbacka på 20 årigt hbl som mestadels gått på starka körbett i flera år, hej säger jag, va fort det gick :D hon tyckte iof det var jättekul men den hästen red jag bara på sidepull 3 ggr (hann ej prova mer då hästen blev såld) så det kan ta tid i början på vissa hästar :)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Milene
·
Utrustning Hallå, Nån som har bettlöst träns, med repnosgrimma? Jag skulle behöva ha måtten för en stor häst, st. Full. 1. Längden på nosdelen...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Plantan
·
Kultur Nu är första fyra avsnitten släppta! :banana: Nån som hunnit kolla än? Nån som ska kolla? Jag tycker det ska bli jättekul men ja lite...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 217
Senast: Bon
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 484
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp