Bukefalos 28 år!

Sidepull/Bitless

Geysir

Trådstartare
HJÄLP vad är vad, har nån vecka kvar på dispensen att tävla i sidepull, men två uppmärksamma domare sa i helgen att det inte är sidepull jag rider i... Köpte tränset som sidepull och sökte dispens för det... Så jag undrar för jag fattar verkligen inte, vad är sidepull och vad är bitless? Har såklart kollat Internet men det stöder bara min teori om att allt som rids utan bett kommer UNDER kategorin bitless???
 
Sv: Sidepull/Bitless

Sidepull har väl ringar på sidorna och ofta tvinnat rep som nosrem. Bitless bridle går väl två remmar i kors under hakan?
 
Sv: Sidepull/Bitless

Sidepull

Bitless bridle

Problemet är att det i din dispens står det inte "bettlöst", det står "hackamore eller sidepull".
Skillnaden mellan ett sidepull och ett bittles bridel är att ett sidepull påverkar på samma sida om nosen som du tar i och ett BB sätter tryck på den motsatta ganaschen.

Nu tycker jag inte att det gjorde någon större skillnad, men vi valde att informera dig ifall du tävlar på en annan tävling där domarna är hårdare på det. Så du inte behöver bli diskad för det. :)
Är det inte enklast att söka dispens för "bettlöst" bara? Då har du ju en större valfrihet.

/Malin, en av domarna i helgen
 
Sv: Sidepull/Bitless

Aha, nu förstår jag. Jag tror du har missuppfattat vad "bitless" är.
Allt utan bett går under kategorin "bettlöst". Eller "bitless" om man pratar engelska :)
MEN ett "bitless bridle" är en produkt, ett specifikt bettlöst träns med remmar i kors under hakan.

Var köpte du ditt träns? Stod det klassat som "sidepull" alltså? Hur ser det ut?

Och Malin, får man inte rida med bettlöst? Det trodde jag :confused: Eller är det bara om man hittar munproblem som man SKALL rida på bettlöst resten av tävlingen? Är inte det lite konstigt?
Eller är det lättklass man måste ha dispens för bettlöst? :)
 
Sv: Sidepull/Bitless

Du får tävla på de flesta bettlösa lösningar (som någorlunda kan syfta till vår ridkultur) - i öppen klass.
I lätt klass måste du ha bett på hästen.
Men Geysir har dispens utfärdat av Tävlingsutskottet för att få tävla med hackamore eller sidepull i lätt klass.
Men red på ett Bitless Bridle.

Sedan är det en helt annan diskussion om sidepull faktiskt skall vara tillåtet alls på våra tävlingar då det kommer från en annan ridkultur och inte är designat att rida samlat på (därmed inte sagt att det inte går att göra det). Men det är en annan diskussion.

/Malin
 
Sv: Sidepull/Bitless

Tack Malin, det ska jag ju såklart göra. Antar vi ses igen i sommar - hoppas jag:laugh:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 460
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 385
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 437
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp