Sidepull eller ponny-hackamore?

R

Rapid

Hej alla!

Jag har haft en tandläkare ute som gått igenom mitt stos tänder. Det visar sig att hon har väldigt nedslitna kindtänder. Kanske p g a tidigare felbetsling enligt honom, eller att hon tuggar mycket på bettet. Det bett jag rider henne på är ett vanligt tredelat tränsbett som passar henne i alla fall enligt tandläkaren.

Ok - nu till min fråga - rekommendationen jag fått är att när jag rider ut ska jag rida med sidepull i stället för bett för att motverka ev. fortsatt slitage.

Vad har ni för åsikter om sidepull? Är det endast hävstångseffekten som skiljer hackamore från sidepull? Tja.. helt enkelt era åsikter i ämnet rida utan bett och vad bäst använda?

Tack!

/R
 
jag tycker om sidepull! :bump:
Det är som att rida på bett nästan. Man kan svänga. hästen blir inte stark heller. Det enda som skiljer är att man rider mer på eftergiften, tycker jag.
 
jag rider dressyr med sidepull. Rider som vanligt i stort sett, men ger mer eftergift (jag rider med rätt långa tyglar i vanlgia fall också). Men det är ingen fara att sträcka tygel och rida som vanligt. Risken kan vara att hästen blir uttjatad och inte blir lika luhörd, om man inte ger eftergift.
 
Det man kan tänka på är att ett hackamore stänger munnen väldigt effektivt. Har man en häst med betselöverslitning, så ska man inte gärna tvinga ihop munnen på dem, därför i ditt fall borde sidepullen fungera bättre. Skärpan reglerar du efter hur högt eller lågt du sätter den. Högre - mildare, lägre - skarpare. Myten om att kunna knäcka nosbensspetsen kan läggas åt sidan, risken är väldigt liten att du skulle kunna göra det av misstag..

Alla borde variera med bettlösa alternativ på sina hästar, tänk så mycket färre skador vi skulle se då...
 
Ok, tack för jättebra svar! Nu vet jag dessutom vad jag ska säga när folk undrar varför jag inte rider på hackamore i stället (har redan fått den frågan...)

Det ska i alla fall bli spännande att prova rida henne utan bett.
 
Sv: Sidepull eller ponny-hackamore?

jag rider inte så mycket med sidepullet längre pga att jag numera grejar att rida med repgirmma (tyckte det var så svårt i början) och så ligger det jag har inte så bra på hästen, men det är ändå en bra modell på styre, så jag har byggt om en grimma till sidepull. jag satte dit ett nosrep med ringar. funkar bra! jag rider inte med tygelkontakt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 569
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp