Sidepull en egen variant?

D

diny

Har gett upp och hitta ett bra passande sidepull i cob och funderar att få ett uppsytt i egen konstruktion. Mitt sto är känslig men med en del bus i och då räcker inte sidepullen med en bred läderrem som nosdel.

Hade tänkt mig något liknande som den här jag ritat. Nosdelen är tänkt i stabilt rundsytt läder. Innan jag börjar skramla ihop pengar så tänkte jag höra från dom som är bra på sidepull om modellen ser ok ut eller om jag tänkt fel

eget-sidepull-1.gif
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Såna där finns väl i massor fast med rep istället för rundsytt läder. Min kompis har ett sånt på sitt travsto tex :)
 
Sv: Sidepull en egen variant?

De finns få i cob och de jag hittat har sidstyckena legat nära ögonen och saknat remmen under för att stabilisera från att åka ännu närmare ögonen.

Vill ha mer åt tärnsjöhållet
sidepull.jpg
 
Sv: Sidepull en egen variant?

På dom billigare som åker upp mot ögat har jag satt på den sista remmen själv, ringarna finns ju oftast där. Har fungerat bra och betydligt billigare.
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Jag har köpt min från www.karinshastkollektion.com och är jättenöjd. Har du några specifika önskemål kan hon säkert ordna det, så var det iaf när jag beställde. Har haft mitt i drygt 3 år nu om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Där fanns vad jag sökte. Tackar!

Har inte varit in på sidan på ett bra tag och förut fanns bara en variant som var knyten som jag inte alls gillade. Grov och klumpig men nu fanns en smalare och nättare som var riktigt snygg :bow:
 
Sv: Sidepull en egen variant?

en gammal tråd, men jag undrar hur det gick för dig? köpte du sidepull från den sidan? Blev du nöjd?

psychogrrl
Är du fortfarande nöjd med ditt sidepull?
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Jag har ett sådant också och är helnöjd :) Och hästarna också. rider vår hingst med det och gärna unghästarna också. Det är tydligt och blir inte otäckt skarpt.
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Härligt! Då kanske jag köper ett sånt inom en snar framtid till tanten som inte vill ha bett i munnen..

Du har ingen bild när det sitter på häst?
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Jodå :) Gör ett försök att lägga in annars kan du kolla på min hemsida

sidepull.jpg
 
Sv: Sidepull en egen variant?

*KL*

Ni som rider på sidepull, vilken variant är "bäst" eller mildast/skarpast? Läderrem, rep, dubbla rep (sett på någon amerikansk sida) etc.

Letar sidepull till min häst. Rider honom oftast på hack, ibland på repgrimma och ibland på bett. Men vet inte vad som skulle vara bäst av läderrem eller rep över nosryggen, för- och nackdelar?
 
Sv: Sidepull en egen variant?

Rep: skarpare då det är smalare.

Läderrem: mildare.

Skärpan kan också regleras genom att sänka/höja sidepullet - ju lägre det är desto skarpare är det. Tänk också på att du kan skada hästen (nosbenet) om det är för långt ner och med största sannolikhet också hindra andningen.
 
Sv: Sidepull en egen variant?

jag äger bara ett sidepull m. rep över nosen, ville ha ett mildare med läder men hittade inget i affärerna, så jag gjorde en egen helt enkelt.

remontgrimma (lite större än vanligt) och sen käkremmen och pannbandet från sidepullet. nu har jag tagit bort pannbandet för att sidostycket ska hamna bättre.



funderar även på att sätta dit deltat som jag har på sidpullet för det ska sitta stadigare :) deltan sitter i ringen, och går strax under ganacherna


 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Lilltjejen är lite känslig och har fungerat super med hoppgjorden (magplatta) men har nu bytt tillbaka till dressyrsadeln som verkar...
Svar
9
· Visningar
2 748
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 684
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp