Sidepull, för och nackdelar?

Sporthorse

Trådstartare
Har tankar på att testa sidepull på min häst eftersom det är tandbyte på gång och kontakten/stöd i tygel inte är helt ärlig pga det. Men finns det några nackdelar med sidepull? Vill inte ha en häst som börjar hänga i handen.
 
Varför skulle den börja hänga i handen av att gå på sidepull, vare sig det är tillfälligt eller långvarigt?
 
Tycker som hästar jag sett med sidepull nästan går på bogarna eller väldigt tunga i formen

Jag tror det är svårt att skylla hästens form på ett huvudlag. Jag anser att det har mer med hur hästen är riden. Jag rider en av mina på sidepull, upplever henne inte tung på något sätt. Däremot är det en gammal travare och har därmed inte kroppen för ridning helt på sin sida. Så någon perfekt form går hon säkerligen inte i. Men det gör hon inte med bett heller.

I min värld sitter inte formen, tyngd eller på bogarna i huvudlaget utan hur hästen är utbildad och framförallt hur den rids. Ser lika många hästar som går på bett med samma problematik som du nämner.
 
Tycker som hästar jag sett med sidepull nästan går på bogarna eller väldigt tunga i formen
Om du rider hästen med mycket stöd i handen och på ett sätt så att den blir framtung, då kommer den bli det. Om du tycker att det barkar iväg åt det hållet så sätt dig ned och klura på en lösning. Vad kan du ändra i ridningen, varför tror du det är på väg åt fel håll, osv. Kan du bli snabbare med eftergiften? Kan du rida mer övergångar? Mer sidvärts, mer skolor - eller mer rakt fram?

Och där hamnar man ju oavsett huvudlag om ridningen inte går som man vill, oavsett om man rider på blank stång, vanligt tränsbett, eller bettlöst, så i din sits skulle jag absolut testa. :)
 
Om du rider hästen med mycket stöd i handen och på ett sätt så att den blir framtung, då kommer den bli det. Om du tycker att det barkar iväg åt det hållet så sätt dig ned och klura på en lösning. Vad kan du ändra i ridningen, varför tror du det är på väg åt fel håll, osv. Kan du bli snabbare med eftergiften? Kan du rida mer övergångar? Mer sidvärts, mer skolor - eller mer rakt fram?

Och där hamnar man ju oavsett huvudlag om ridningen inte går som man vill, oavsett om man rider på blank stång, vanligt tränsbett, eller bettlöst, så i din sits skulle jag absolut testa. :)
Har aldrig haft en framtung häst då det är det värsta jag vet ridmässigt, vill ha lagom kontakt, mot det lättare håller, vill att hästen bär sig själv så att säga. Men med unghäst inbillar jag mig att sidepul kan bli bekvämare för den unga hästen att hänga i? Men det kanske bara är mina fördomar eftersom jag inte känner någon som rider med sidepull.

Vilken sudepull är bra förresten? Är det stor skillnad på märken? Kommer nog köpa neg om det nu blir att jag testar
 
Har aldrig haft en framtung häst då det är det värsta jag vet ridmässigt, vill ha lagom kontakt, mot det lättare håller, vill att hästen bär sig själv så att säga. Men med unghäst inbillar jag mig att sidepul kan bli bekvämare för den unga hästen att hänga i? Men det kanske bara är mina fördomar eftersom jag inte känner någon som rider med sidepull.

Vilken sudepull är bra förresten? Är det stor skillnad på märken? Kommer nog köpa neg om det nu blir att jag testar

Jag har haft ett från Weaver de senaste tio åren, har funkat utmärkt. Om du tänker dig att köpa en sådan där som har ”platt” läder över nosen så kan du lika gärna rida med en tight vanlig nylongrimma (det gjorde jag i flera år, billigt och bra).
 
Tycker som hästar jag sett med sidepull nästan går på bogarna eller väldigt tunga i formen

Nu säger jag verkligen inte att den här hästen går i någon superform på något sätt, men jag skulle verkligen inte kalla henne framtung på den första bilden.
42254666_10156396933441223_6555054867558170624_o.jpg


På den här bilden är jag på väg att tappa henne, det var hennes svåra varv och vi kom precis ur ett hörn.

42244386_10156396933316223_6432425244790620160_o.jpg



Sidepullet på bilden består av något hårt material som är snurrat, väldigt stelt, vilket jag gillar då det ger större tydlighet i hjälperna. Över det så har jag ett nosludd så att det blir lite snällare. Viktigt att tänka på att ett sådant sidepull är ett skarpt verktyg!

Hästen på bilden har haft ryttare på ryggen 13 ggr om jag inte minns fel. Kan jag som är en ganska kass ryttare få en så grön häst att inte bli framtung så kan det inte vara alltför svårt. Men det är en lite annorlunda teknik, man måste vara kvickare och mer flexibel i sin hand eftersom nosryggen inte fjädrar på samma sätt som munnen kan göra.

Prova ordentligt i skritt först, så att du känner att du verkligen hittar tekniken där.
 
Har tankar på att testa sidepull på min häst eftersom det är tandbyte på gång och kontakten/stöd i tygel inte är helt ärlig pga det. Men finns det några nackdelar med sidepull? Vill inte ha en häst som börjar hänga i handen.


Sidepull är rätt likt tränsbett eg. Fördelarna jämfört med ex hack är att du kan använda ledande tygeltag och hästen slipper trycket i nacken.

Ska du finlira så behövs bett. Men ska du hobbyrida och hålla igång en period så kan jag inte se några problem. Jag tycker sidepull är en smidig variant att byta till just för att det är så likt ridning på träns. Har inga direkta negativa erfarenheter utöver att min gamla kunde utnyttja läget lite på sidepull om vi red ute och ånga på mer än annars.

Om den inte får ta stöd i handen annars så ska den inte ta stöd på bettlöst heller, men det är ju du som ryttare som bestämmer det.
 
Sidepull är rätt likt tränsbett eg. Fördelarna jämfört med ex hack är att du kan använda ledande tygeltag och hästen slipper trycket i nacken.

Ska du finlira så behövs bett. Men ska du hobbyrida och hålla igång en period så kan jag inte se några problem. Jag tycker sidepull är en smidig variant att byta till just för att det är så likt ridning på träns. Har inga direkta negativa erfarenheter utöver att min gamla kunde utnyttja läget lite på sidepull om vi red ute och ånga på mer än annars.

Om den inte får ta stöd i handen annars så ska den inte ta stöd på bettlöst heller, men det är ju du som ryttare som bestämmer det.
Jag tycker att det är viktigt att man benämner vilken typ av sidepull man menar när man pratar om hur det fungerar. Det finns väldigt många olika typer och de fungerar VÄLDIGT olika.
 
Jag tycker att det är viktigt att man benämner vilken typ av sidepull man menar när man pratar om hur det fungerar. Det finns väldigt många olika typer och de fungerar VÄLDIGT olika.

Jag hade ett billigt från H**ks helt i läder - det fungerade i realiteten som en tajt grimma, kostade några hundralappar. Samt ett med rep runt nosen, köpt på blocket, jag har har inte koll på märket.

Varianten med repet var stelare och blev därför skarpare men jag upplevde ingen enorm skillnad mellan dessa två helt ärligt. Men jag hade inte sidepullet som träningsträns, hade jag använt det annorlunda hade jag kanske upptäckt fler finesser.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 459
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
774
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp