SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Riktat till trådskaparen.

Din och min svängmetod skiljer sej då vi använder böj på halsen (till ens skor) som strechmetod. Hästen ska alltså inte svänga bara för att man drar i tygeln ).
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Micki skrev:
Till att börja med när det gäller sidepull och hackamore.....
För att använda hackamore så bör du vara en mycket erfaren ryttare/ hästmänniska, för ett hackamore ha ju en häv efekt och om du tar i för hårt eller på fel sätt så kan du skada nosryggen på din häst. Och du skrev att han bara har varit riden i 2 månader, vilket oxå talar för att du inte ska använda hackamore, din häst är för oerfaren.

Varför man överhuvudtaget ger sej på ett arbetsmoment om man har sådana problem så att man "bryter näsan" på hästen fattar då inte jag.
Det är bättre att göra saker i den takt man behärskar dem.
Sen anser jag att en hästnäsa tar mindre skada om du tar i den motför om du har problem med en unghäst och sätter på den ett skarpt bett och sliter i.
Munskador uppstår varje dag i alla stall -jag har aldrig sett en häst med bruten näsa pga hack.
De största problemen jag haft med unghäst är när jag inte ger tydliga hjälper, när jag inte sett till att hästen förstår vad jag menar när jag ger den en hjälp.
Varför ska då hästen straffas med ett skarpt bett.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Bygg om ett träns själv till sidepull, eller beställ från någon som kan.
Har aldrig sett ett sånt litet hack nångång... tyvärr.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

varför kan jag inte ta ledande tygeltag på stång?/hackamore?
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Därför att vitsen med ett ledande tygeltag är att det inverkar direkt på hästens huvud och leder det åt sidan. Alltså måste tygeln vara fäst direkt mot huvudet sas. (Låter lite dumt det där, men du kanske fattar? ;) )

Med ett hävstångsbett leds ju tygeln bort från direktkontakten, och det enda som händer är att skänkeln (speciellt på ett ponnyhack) vrids om uppe vid huvudet. Mera irriterande och kanske t.o.m. smärtsamt än vägvisande, liksom.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

aha fattar nu tack för beskriviningen-så därför e det bättre med ett sidepull?


nån mer som gjort ett eget skulle va kul att kunna göra det sålänge tills ekonomin tillåter nåt annat! :banana:
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Jag har gjort ett "sidepull". Helt enkelt en lite tajtare repgrimma med ringar i sidorna, och utan ögla under hakan :)
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Hejsan!
Jag rider själv på sidepull och tycker därför att det är bäst, tycker inte alls om inverkan man av hackamore.
Min polle skulle inte trivas på det och inte jag heller.
Men det är ju upp till var och en att bestämma det :)
Man ska nog inte göra ett eget sidepull tycket att man ska köpa ett istället.
Jag har ett bra som var billigt: http://http://www.dalsjogard.se/butik/product_info.php?manufacturers_id=12&products_id=803&osCsid=putcq75f3dnsm1d4q070acfoe3.
Jag tycker att det funkar jätte bra, det är värt att testa :D
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Hackamore är INTE att föredra på en unghäst, det lär dem att knäppa av i nacken och man kan inte göra ledande tygeltag, dvs direkt oklämpluigt på unghäst...
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Det går alldeles utmärkt att ta ledande tygeltag på hackamoore, förstår inte var denna myt kommer ifrån. Har ridit så många år och hästar med hackamoore och aldrig haft problem med ledande tygeltag eller sökning ner fram eller lätt stöd, hästar bakom lod eller annat hemskt man i folkmun kan få. Därmot så ser jag många som inte sätter sitt hackamoore där hästen trivs bäst med det. De flesta hästar trivs att ha det lite längre ner och lösare än vad som är rekomenderat sen år ...............

Tror det är samma myt som att man lätt knäcker näsbenet.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Jag har aldrig sett varken sidepull eller hackamore i så små storlekar, men en side pull kan du göra ganska enkelt av en grimma du inte skall använda mer.
Klipp av nosdelen på grimman, trä ett rep el dyl genom båda sidoringarna och sätt ringar på utsidan (i repet). Ett enkelt men faktiskt funktionellt sidepull.
Det är lite pill och mätande men funkar helt okej.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! (japp nu ska jag tjata om träns igen... men det är ju så kul! :D ) Nu är det så att för några månader sen så köpte jag aurora...
Svar
3
· Visningar
1 086
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
1 969
Senast: maria_b
·
Western Snäll har någon lite tips att ge till en total novis? Jag gillar att rida på sidepull emellanåt både för att ge hästen och mig som...
Svar
6
· Visningar
1 694
Senast: cahs
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 238
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp