SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Gullan86

Trådstartare
jag har en unghäst som blev inriden för ca 2månader sen han har vant sig vid bettet nu men jag har upptäckt att han har problem med munnen och ska beställa en tid till tandläkaren till dess måste jag rida bettlöst....

jag testade att rida med enbart nosgrimman(en remontgrimma som jag satte som en engelsk nosgrimma) gick bra att stanna och allt men svänga, det var ju nästan helt omöjligt.

har ni något bra tips på hur jag ska lära honom det? övningar?.
vad tycker ni är bäst? hackamoore lr sidepull.

har funderat på att köpa h**ks sidepull (det billiga) vad tror ni om det?

ni som gjort egna sidepull lr liknande skulle ni vilja förklara HUR ni gjort? skulle vara jätteintressant.

har ni tips på hur man enkelt kan göra en? finns det fler här som har ridit med en nosgrimma lr liknande? vad tyckte ni?

ett problem till: jag spännde nosgrimman där man spänner den engelska men problemet är då, hur hårt??? jag satte den även ganska långt upp, men jag tänkte att man måste ju spänna den rätt hårt annars skaver den väl om man styr i sidled???? men när jag satte den hårt tror jag den inverkar hela tiden och han blev mindre känslig då.

näe uch vilket problem hoppas nån kan hjälpa mej :bow:
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

oj.. många frågor.. kan dock bara svara på en... å det är hackamoore... jag tycker hackamorre är mycket bättre än sidepull...
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Ang hööks sidepull så köpte jag ett sånt, är nöjd med det. Fick dock ta bort käkremmen och pannbandet eftersom det inte passade alls.Men det går bra utan ändå!
Kvaliten är väl vad priset vittnar om, men det är inte dåligt på nåt sätt..

Och sidepull ska väl inte knäppas alls hårt, utan väldigt löst. Vad jag "lärt mej": tre fingrar mellan nosrygg och remmen..Just eftersom det är på eftergift man rider..
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Du kan ju gå promenader med honom och visa hur det funkar :) dvs. svänga med tyglarna osv. osv. Borde inte vara så svårt. Sedan är det bara att du gör samma övning uppsuttet.

Jag gillar hackamore bäst :)

Lycka till :banana:
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Hackamore ger ju starkare kraft att stanna hästen med, eftersom det verkar med hävstång.

Däremot kan det vara svårt att utbilda en häst på stång, eftersom man inte får samma direktverkande tygeltag som med ett tränsbett eller sidepull. Det är svårt att "visa vägen" med ledande tygeltag osv. För att kunna t.ex. svänga och böja hästen krävs att den förstår fler av ryttarens hjälper, vilket kanske inte en unghäst som är riden i 2 månader gör... Börja inte med hack, alltså! ;)

Kan du stanna hästen när du leder den i grimma? Respekterar den dig när du ber om något? Du kanske kan ha en medhjälpare som leder er och förstärker dina hjälper från marken med sitt kroppsspråk? Eller så arbetar du upp hästens lyhördhet från marken, genom att gå bredvid. Jobba även med att lära in röstkommandon, och var noga med att du verkligen får igenom dem.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Gullan86 skrev:
jag har en unghäst som blev inriden för ca 2månader sen han har vant sig vid bettet nu men jag har upptäckt att han har problem med munnen och ska beställa en tid till tandläkaren till dess måste jag rida bettlöst....

jag testade att rida med enbart nosgrimman(en remontgrimma som jag satte som en engelsk nosgrimma) gick bra att stanna och allt men svänga, det var ju nästan helt omöjligt.

har ni något bra tips på hur jag ska lära honom det? övningar?.
vad tycker ni är bäst? hackamoore lr sidepull.

har funderat på att köpa h**ks sidepull (det billiga) vad tror ni om det?

ni som gjort egna sidepull lr liknande skulle ni vilja förklara HUR ni gjort? skulle vara jätteintressant.

har ni tips på hur man enkelt kan göra en? finns det fler här som har ridit med en nosgrimma lr liknande? vad tyckte ni?

ett problem till: jag spännde nosgrimman där man spänner den engelska men problemet är då, hur hårt??? jag satte den även ganska långt upp, men jag tänkte att man måste ju spänna den rätt hårt annars skaver den väl om man styr i sidled???? men när jag satte den hårt tror jag den inverkar hela tiden och han blev mindre känslig då.

näe uch vilket problem hoppas nån kan hjälpa mej :bow:


Jag tycker att det är svårt att rida en häst i hackamore när den är under inridning, då jag vill kunna ta ledande tygeltag. Så jag föredrar då sidepull.

Jag lär hästarna att sansa sig om jag böjer in deras hals åt sidan. På så sätt behöver man inte oroa sig för att inte kunna få hejd på hästen. Det känns ju annorlunda med sidepull än med bett för hästen. Men annars så behövs det inte så mycket träning för att lära hästen, det går mer av sig själv. En del hästar har jag dock märkt gillar inte när det tar emot bara över nosryggen, som på en sidepull. Med hackamore klämmer det åt runt hela nosen istället och en del hästar föredrar det. Då kan man behöva rida med hackamore tidigt, om man nu inte kan ha bett pga tänderna.

Hälsning Maja
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Kan du inte låna en sidepull anna? jag lovar det är skitbra! men "vårat" hööks hade inte den billiga varianten hemma....men den kanske finns där nu? dem sa iaf till mig att jag fick beställa genom katalogen... :cool: vet inte vart droppens köptes in :confused:

och din häst blir det nog inga problem att lära in, han är ju lyhörd och känslig/mjuk.

berätta hur dt går!
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

hejsan tack för alla svar.

min häst:
känslig i munnen(antagligen p.g.a att han hade ont av tänderna)
inte känslig över nosryggen.
MEN det går perfekt att stanna honom med en lätt förhållning.
MEN att styra är jättsvårt det har han inte fattat.
jaf märkte det oxå att efter att jag ridit med "nosgrimman" några gånger belv han mkt mer ohyffsad och "kom på" att han kunde svänga runt o testa mej o så. han är inte heller lika villig till att gå i form som innan(även på bett).

jag har lärt honom detta:
proo(stannar direkt även om andra sticker iväg i galopp)
traaaaava(ja trav då=)
galopp(måste säja det till han annars fattar han inte galopp, idag märkte jag att han hade poblem med att fatta vänster galopp, han kan det helt enkelt inte, nåt tips?)
efter varje galopp har jag lärt han (saaaakta av) även efter trav och tölt oxå. och om vi galpperar uppför en backe vet han att vi ska stanna till stillastående då

detta har fått han att bli jättlydig och på hemvägen(även när man rider själv) går han lungt på långa tyglar och galopperar lungt och stannar snällt*glad*

men detta va ju inte så mkt om sidepull.....men du FRIDA jag kanske kan testa erat. och hoppas Hööks fått in det då? va dropis dyrt lr? hur ofta rider ni på det?.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

ja jag kan se om det inte skulle gå att du fick låna det.... ;)
Vi får prata mer om det (live :D )
jag rider ju droppen för sällan för kunna svara...men han gillar sitt sidepull. dem lär sig rätt kvickt.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Hej.
Till att börja med när det gäller sidepull och hackamore.....
För att använda hackamore så bör du vara en mycket erfaren ryttare/ hästmänniska, för ett hackamore ha ju en häv efekt och om du tar i för hårt eller på fel sätt så kan du skada nosryggen på din häst. Och du skrev att han bara har varit riden i 2 månader, vilket oxå talar för att du inte ska använda hackamore, din häst är för oerfaren.
Sidepull däremot är mycket mildare och ett bra alternativ när du ska lära din häst nya saker. Du kan oxå använda bara grimma. När du ska utbilda din häst med sidepull så är det bra att börja från marken, och visa vägen med din kropp och med ledande hand. När du rider med sidepull eller grimma och ska svänga..... Du förklarade att han inte lyssnade på ditt tygel tag....... Andvänd väldigt mycket av dina vikt hjälper för att svänga, stanna öka osv. det som är bra om du börjar med sidepull nu är att din häst inte är skolad eller 100% inriden vilket gör det lättare att lära honom nya saker.
Jag hoppas att det går bra för dig!!
Jag är helt emot hackamore som du kanske märker.... :D
/ Micki
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

om du tar i för hårt eller på fel sätt så kan du skada nosryggen på din häst

Jag tror chansen är mycket mindre än att man skadar sin häst inne i munnen med ett vanligt bett! Fast där syns ju aldrig skadorna, så det kasnke ingen ryttare tänker på... :devil:
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

bra svar från både "Micki" och "pinky"....=)
(o ni andre me såklart tack för svaren ska nog träna med grimma + nosgrimman jag har till att börja med.)

men ni svarade aldrig på vad ni tyckte om att rida med nosgrimman???hur hårt/löst ska jag sätta den m.m den knäpps ju bara vid "hakan" så de känns rätt riskabelt om den knäppes för löst(kan åka över huvudet)
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Jag skulle föredra hackamore.
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Allvarligt talat, hur många känner till någon häst som blivit skadad av sidepull/hackamore???? Jag låter gärna mina små stalltjejer rida på sidepull/hackamore då hästarna verkar mer tillfreds med detta. Jag känner inte någon häst eller enns hört talas o någon som knäckt nosryggen MEN jag vet många hästar som är stumma i munnen och har båmärken i munnen efter bett :mad:
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

jag skulle ju dock inte satt ett hack på en unghäst. Ett hack är en stång och det innebär att du inte kan ta ledande tygeltag. Hellre sidepull då!
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Visst kan du rida med en remontgrimma, men tänk på att den inte är lika kraftigt sydd som ett riktigt sidepull. Risken finns att den går sönder om du blir tvungen att ta i. Spänn den som ett sidepull, alltså som remontgrimman skulle sitta om du använde den som just nosgrimma.

Jag har köpt Hööks billiga sidepull med lädernos, och det funkar ok. Lite konstig passform (gjort för mycket smala nosar...) och ganska dåligt läder, men det duger att prova med iaf. :)
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

har en annan fråga - var 17 hittar man ett hackamore/sidepull till en b ponny med stl shetland på träns?????
min bponny har förstörda tänder och kan inte ha bett, är iofs snäll att jobba med i nosgrimma men det känns som att det inte gör helt rätt inverkan.
Nån som vet?
Mvh Louise
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Du verkar ju har rätt bra kläm på hur du ska rida iaf bettlöst.. Jag rekommenderar INTE hävstång, själv så red/rider jag alltid med remontgrimma om ja rider bettlöst. Skulle jag köpa ngt så är det en ridkapson som är tydligare än ett sidepull och lättare att utbilda med.

Det här med svänga... min hästar har alltid lärt sig det lätt, man tar i tygeln och håller fast tills de ger efter. Antingen böjer de halsen eller så vänder de. Så fort de vänder släpper man och berömmer. Böjer de bara halsen smackar man på dem lite grann, då vänder de för att hålla balansen. Brukar gå mkt fort, 1-2 ridpass sen förståre garanterat, svänger de inte sen så vill de testa och då får man ta till lite andra hjälper och rida dem mer "kontrollerat" (dvs första fasen stanna-vända-gå är "över).

Kan ju oxå lära hästen från stillastående att vända riunt när du tar i tygeln, kanske lättare på din?
 
Sv: SIDEPULL/HACKAMOORE!!!hur lära?

Jag rider på hack samt har byggt om ett par träns med hjälp av en gammal remontgrimma.
Ska du kunna rida (klassisk dressyr håller jag nu på med) så måste hästen fatta vad du vill utan att du exempelvis måste ta ledande tygeltag, många tycker det är den stora nackdelen med bettlöst medans jag tycker yviga flängiga rörelser på hästryggen ser nybörjaraktigt ut. Men det är ju min högst personliga åsikt.
Du måste alltså kunna inverka med sits, ska du svänga hästen (tar ett exempel här) så blir hästens yttersida av halsen längre, inre kortare. Jag trycker lätt med överlåret på innerskänkel, har ett jämnt stöd med ytterskänkel, länger yttertygeln och plockar åt mej innertygeln något.
Hur man lär hästen... kan jag faktiskt inte förklara... det har aldrig behövts läras nånting eftersom hjälperna är detsamma oavsett stång eller hack.
Lycka till iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! (japp nu ska jag tjata om träns igen... men det är ju så kul! :D ) Nu är det så att för några månader sen så köpte jag aurora...
Svar
3
· Visningar
1 083
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
1 962
Senast: maria_b
·
Western Snäll har någon lite tips att ge till en total novis? Jag gillar att rida på sidepull emellanåt både för att ge hästen och mig som...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: cahs
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 229
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp