Sidepull i hoppning?

Är det tillåtet att tävla på sidepull med ponny i hoppning?
Verkar inte som sidepull är godkänt men du kan säkert ha ett hackmore med korta skänklar/flower typen.

”P” Moment 307 Godkända bett och nosgrimmor för ponny vid hoppning
Bettreglerna gäller på hela tävlingsområdet. Följande gäller: 1. Bett kan vara tillverkade av alla slags material (exempelvis metall, gummi, plast, läder) och ska vara i originalskick.
2. Dubbla bett är inte tillåtna.
3. Minsta diameter på ett bett är 10 millimeter.
4. Tränsbett ska vara antingen odelat, tvådelat eller tredelat. Bettet får vara mjukt böjt.
5. Gags ska vara normalt tränsbett/gags, odelat eller tvådelat.
6. Pelhambett ska vara odelat, tvådelat eller tredelat. Bettet får vara mjukt böjt.
Skänklarna på pelhamstången får ha en maximal längd av 15 centimeter. Pelhambett får endast användas med enkel tygel som ska vara fäst i en deltatygel eller i den större av de två ringarna på bettet.
7. Kimberwicksbett/Jaktstång är tillåtet.
8. Pessoabett med maximalt fyra ringar. Bettet ska vara antingen odelat, tvådelat eller tredelat. Skänklarna får ha en maximal längd
20
av 16 centimeter. Längden mäts från högst upp på översta ringen till längs ner på nedersta ringen.
9. Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 centimeter. Hackamore får inte användas i kombination med något bett. Längden mäts från översta delen där sidostyckets fästs till nedersta delen är tygeln fästs.
10. Inga bett tillverkade av metalltråd, enkel eller lindad, eller kedjebett får användas.
11. Inga bett för ponny får användas med mer än en tygel.
12. För ungponny, mellan fyra och sex år, är endast vanligt tränsbett, odelat, tvådelat eller tredelat bett med mittersta länken/ länkarna rund/runda, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar och galoppbett, tillåtna.
13. Inga träns för ponny får användas med mer än en av de avbildade nosgrimmorna. Inga kombinationer av nosgrimmor är tillåtna.
14. På bett där kindkedja används får kindkedjan vara gjord av metall och/eller läder. Kindkedjan får vara försedd med skydd. 15. Separat tungsticka är tillåten.
16. Clips på anatomiska nosgrimmor är inte tillåtna.
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: sweep
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen drog ponnyernas elitallsvenska i hoppning igång i två zoner, när totalt 16 lag kom till start under tävlingarna hos Gagnefs...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp