Landet123

Trådstartare
Hästen har varit på besök hos tandläkaren och vi har dragit ett par vargtänder. Vi ska rida bettlöst i ca 2 veckor, gärna 3. Jag har lånat ett sidepull som vi ska testa, ett vanligt i läger med en bred mjukt vadderad nosdel. Men jag blir inte klok på hur det ska användas. Jag rider vanligt engelskt, jag är alltså van vid att ha en viss kontakt i tygeln. Vissa säger att det visst går att rida med en viss kontakt i sidepull medans andra säger absolut nej. Hur gör jag? 😅
 
Hästen har varit på besök hos tandläkaren och vi har dragit ett par vargtänder. Vi ska rida bettlöst i ca 2 veckor, gärna 3. Jag har lånat ett sidepull som vi ska testa, ett vanligt i läger med en bred mjukt vadderad nosdel. Men jag blir inte klok på hur det ska användas. Jag rider vanligt engelskt, jag är alltså van vid att ha en viss kontakt i tygeln. Vissa säger att det visst går att rida med en viss kontakt i sidepull medans andra säger absolut nej. Hur gör jag? 😅

Sidepull fungerar ungefär som ett träns med tränsbett, du kan använda ledande tygeltag och rida med kontakt om du vill.

De som säger "absolut nej" vet jag inte riktigt hur de menar, men de kanske tänker på hack?
 
Hästen har varit på besök hos tandläkaren och vi har dragit ett par vargtänder. Vi ska rida bettlöst i ca 2 veckor, gärna 3. Jag har lånat ett sidepull som vi ska testa, ett vanligt i läger med en bred mjukt vadderad nosdel. Men jag blir inte klok på hur det ska användas. Jag rider vanligt engelskt, jag är alltså van vid att ha en viss kontakt i tygeln. Vissa säger att det visst går att rida med en viss kontakt i sidepull medans andra säger absolut nej. Hur gör jag? 😅
Jag var på dressyrläger för många år sedan och red en häst som hade sidepull. Jag red som vanligt. Men den hästen var ju van vid sidepull, vet inte om det spelar någon roll.
 
Det är nytt både för mig och hästen..

Vi får väl testa oss fram då vad som funkar bäst helt enkelt 😁
 
När jag använt sidepull på min stora har jag ridit med kontakt i tygeln, hon tog mer stöd på det än vanliga bettet men det varierar nog mellan individerna.
 
Beror ju lite på exakt vilket slags sidepull det är.
41118.jpg

På ett sådant här rider jag som vanligt bara. Men om det har cross ties under käken skulle jag inte rida med kontakt på samma sätt. Men jag vet inte om sådana ens heter sidepull längre.
 
Beror ju lite på exakt vilket slags sidepull det är.
41118.jpg

På ett sådant här rider jag som vanligt bara. Men om det har cross ties under käken skulle jag inte rida med kontakt på samma sätt. Men jag vet inte om sådana ens heter sidepull längre.
Nä, alltså detta är ett helt vanligt sidepull (som ett vanligt träns fast utan bett typ, med en bredare nosgrimma) med två ringar på nosdelen att fästa tygeln i.
 
Beror ju lite på exakt vilket slags sidepull det är.
41118.jpg

På ett sådant här rider jag som vanligt bara. Men om det har cross ties under käken skulle jag inte rida med kontakt på samma sätt. Men jag vet inte om sådana ens heter sidepull längre.
Är det ett sidepull om det är cross ties? Har själv aldrig kallat cross ties för sidepull.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 045
Senast: Bri
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp