L

Lindi

Har ridit min häst på ett lånat sidepull ett tag, men funderar nu på att köpa ett eget. Såg att Hööks sålde ett för 198:- (har inte råd med dyrare, vet att det är sämre kvalité osv...)
Frågan är nu, det sidepullet jag ridit på har ett rep över nosryggen och det här har endast en slät läder"rem". Min häst kan ibland bli lite, hrmm... okänslig... Han är änu inte utbildad något utan vi jobbar lite med grunder osv. (i western) Frågan är hur mycket "mildare" det är att ha en slät läderbit i stället för repet, vill ju gärna kunna hålla honom om han får ett ryck. även om dom är få... :smirk:
Blev ltie virrigt känner jag... :o Har beslutsångest och kompisen med siedpullet var den som föreslog att jag skulle köpa det, tror det var en pik att hon ville ha tillbaka sitt... :crazy: har ju bara lånat det sen i somras... :p
 
Det är skarpare med rep, hur mycket vet jag inte. Tycker att du ska köpa det från Hööks om det verkar bra. Tänk på att sätta det lika högt upp som ett hackamore bara, där det ska sitta, så att du inte trycker onödigt långt ned på nosryggen!

Min häst är alldeles för "okänslig" för side pull men fungerar ok på hackamore. Tror dock att det har mer med hanteringen och "inridningen" på det nya bettet att göra eftersom side pull kräver att hästen ska fatta att den ska ge efter för tryck på nacken/nosryggen för att fungera ordentligt.
 
Jag tycker du ska prova ett med lädernosdel.
Din häst kanske blir "okänslig" bara för att den stänger av som försvar?
Med rätt träning kommer han antagligen kunna ridas helt normalt på ett milt sidepull, även när han får ryck!
(Jag försöker använda mer ben än hand när min medryttarhäst får ryck...)
 
Jag har ett sidepull med rep, men jag brukar ha ett nosludd i fårskinn över. Det som är bra är att man kan variera sig lite då, eftersom det blir mildare med luddet. Om min lilla dam då blir "okänslig" kan jag ta av luddet ett tag....men jag tror att det med läder blir rätt OK, som ett mellanting...
 
Jag TROR att det är ganska stor skillnad mellan rep och lädernos, men vet inte säkert. Jag har oxå tänkt köpa sidepullen i hööks. Jag rider nu på remontgrimma som jag har satt tyglar på. Det kanske du kan prova om du har någon? Det borde ju vara ungefär lika skarpt som sidepull med lädernos. Om det funkar så funkar förmodligen sidepullen oxå. :idea:
:bump:
 
Jag använde ett fårskinnsludd förut, men hästen tyckte inte om det - för mkt ivägen... Hon gillar ett lite tunnare ludd bättre.
 
Ja testa att köpa det ifrån hööks tycker jag! verkligen rätt pris...jag har själv tänkt att köpa det nämligen :D Jag rider med grimma o sånt....hihi. spelar ingen roll för min pålle är så snäll.

Men det där kan ju bli jätte bra för dig. Är ju alltid värt att prova! lycka till.
 
jo, han funkar utmärkt på sidepull/repgrimma. Mycket bättre än med bett (han har haft problem med munnen).
Förhoppningsvis ska han ju bli väldigt känslig, lr han är det redan när han vill... men annars kan han va lite jobbig :smirk: fast det är väl egentligen jag som är jobbig :o
 
jo, han stänger av för att vi inte litar helt på varann, än... Jobbar hårt på det och tycker det blir bättre och bättre :) Han har även dåliga erfaernheter av både träning och ridning, så det beror lite på det med. men så fort snön försvinner ska vi börja rida igen :)
 
Bra idé!
Ska testa i helgen att rida på nosgrimma och se hur han reagerar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt att införskaffa ett lindell-, möjligen ett sidepull-träns. Om man sätter dit en läderrem på sidepullet så blir det ju ett...
Svar
6
· Visningar
3 194
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp