Sidoförflyttnigar vänster

Trasten

Trådstartare
Vi tävlar inte men det är ändå smidigt att hämta inspiration från tävlingslydnad nu när aktiveringen till viss del måste ske i mörker och regn. Så vi slipar på fotgåendet. Hon har blivit riktigt bra på att hålla positionen och det går även rätt bra med sidoförflyttningar åt höger. Men sidoförflyttningarna åt vänster blir kaos. Hon fattar inte att hon ska röra sig åt sidan precis som åt höger, när jag närmar mig henne. Utan det blir lätt krock eller att jag trampar henne på tassen och så flyger hon iväg. Sen skuttar hon tillbaka för att hamna rätt. Men det känns inte som att mina övningar kommer leda oss till en fokuserad och lugn förflyttning åt vänster.
Jag behöver bryta ner det på något sätt så att hon förstår vad det handlar om och utför rörelsen medvetet istället för att desperat försöka hålla positionen fast jag "förstör" genom att trampa åt vänster.

Funderar på att lära in sidoförflyttningar framför mig, åt bägge håll, för att öva på rörelsen innan vi gör det i fotposition. Men jag är osäker på om det kommer hjälpa.

Hur har ni gjort? Har ni några tips?
 
Jag har lärt min yngsta att göra sidoförflyttningar framför mig först med hjälp av en handrörelse och sen flyttat in vid sidan. Då har jag kunnat hjälpa henne med förflyttningen med min handrörelse i början för att slippa tasstramp och liknande.
 
Jag har lärt min yngsta att göra sidoförflyttningar framför mig först med hjälp av en handrörelse och sen flyttat in vid sidan. Då har jag kunnat hjälpa henne med förflyttningen med min handrörelse i början för att slippa tasstramp och liknande.
Shejpade du in det helt fritt eller tog du hjälp av en vägg eller liknande för att få till sidoförflyttningen?
 
Jag brukar lära in det genom att ha hunden stående vid min vänstra sida och sen försiktigt trycka lite på hundens högra sida med mitt vänstra ben, så att hunden flyttar sig åt lite lite åt vänster, räcker med att den flyttar en tass till att börja med, så får den belöning. Jag brukar använda ett speciellt ljud som jag bara gör vid just denna rörelse och som jag börjar med ganska så snart när jag märker att hunden förstår att den ska flytta sig undan från mitt tryck. Det gäller förstås att inte knuffa hunden åt sidan utan jag vill bara lägga lite tryck som får hunden att förstå att den ska flytta sig lite åt vänster.

När hunden börjar förstå och villigt flyttar sig åt vänster när jag gör ljudet (går säkert lika bra med ett ord, det bara råkade bli ett ljud första gången jag testade detta på en tidigare hund och sen har det blivit enklast för mig att använda det ljudet eftersom det sitter inlärt hos mig ;) ) så börjar jag göra det från sittande hund och då förenklare jag ofta lite så att det blir väldigt lätt för hunden. Sen är det bara att uveckla det vidare. Jag vill att hunden ska vara lugn men aktiv, dvs villigt flytta sig åt vänster utan att det blir skutt och snedvridningar för att hunden går upp i varv.
 
Jag brukar lära in det genom att ha hunden stående vid min vänstra sida och sen försiktigt trycka lite på hundens högra sida med mitt vänstra ben, så att hunden flyttar sig åt lite lite åt vänster, räcker med att den flyttar en tass till att börja med, så får den belöning. Jag brukar använda ett speciellt ljud som jag bara gör vid just denna rörelse och som jag börjar med ganska så snart när jag märker att hunden förstår att den ska flytta sig undan från mitt tryck. Det gäller förstås att inte knuffa hunden åt sidan utan jag vill bara lägga lite tryck som får hunden att förstå att den ska flytta sig lite åt vänster.

När hunden börjar förstå och villigt flyttar sig åt vänster när jag gör ljudet (går säkert lika bra med ett ord, det bara råkade bli ett ljud första gången jag testade detta på en tidigare hund och sen har det blivit enklast för mig att använda det ljudet eftersom det sitter inlärt hos mig ;) ) så börjar jag göra det från sittande hund och då förenklare jag ofta lite så att det blir väldigt lätt för hunden. Sen är det bara att uveckla det vidare. Jag vill att hunden ska vara lugn men aktiv, dvs villigt flytta sig åt vänster utan att det blir skutt och snedvridningar för att hunden går upp i varv.

Okej, det låter rimligt. Det finns också ett tydligt steg ett för oss här. Nämligen att få fram ett frivilligt stående på vänster sida. Som det är nu sitter hon alltid när hon är där. Men det borde vara en bra start för att få till en koncentrerad lugn situation.
 
Kan hon flytta sig åt båda hållen på pall? Dvs att hon "följer ditt ben" åt både vänster och höger? Om inte skulle jag börja där. Hunden behöver ha kroppsmedvetenhet och förståelse för sina egna bakbensrörelser för att stegförflyttningarna ska bli bra. Till vänster börjar jag med höger ben och lyfter det över/framför mitt vänstra ben, och till höger börjar jag med vänster ben vilket är det vanliga benet som jag alltid startar fotgående med. En del hundar verkar förstå enklare om en istället flyttar benet bakom det andra benet (dvs åt vänster = höger ben bakom vänster ben som ett första steg, åt höger = vänster ben bakom höger ben).

Enklast att göra framför en spegel så du inte behöver titta på hunden utan kan belöna när den är rak vid din sida. Vissa hundar tycker det är enklast att inte flytta helt diagonalt utan snett framåt/åt höger resp framåt/åt vänster för att förstå själva rörelsen.

Edit: och gör långsamma rörelser så hunden hinner uppfatta vad som händer, så blir det inga tramp på tassar etc. :)
 
Kan hon flytta sig åt båda hållen på pall? Dvs att hon "följer ditt ben" åt både vänster och höger? Om inte skulle jag börja där. Hunden behöver ha kroppsmedvetenhet och förståelse för sina egna bakbensrörelser för att stegförflyttningarna ska bli bra. Till vänster börjar jag med höger ben och lyfter det över/framför mitt vänstra ben, och till höger börjar jag med vänster ben vilket är det vanliga benet som jag alltid startar fotgående med. En del hundar verkar förstå enklare om en istället flyttar benet bakom det andra benet (dvs åt vänster = höger ben bakom vänster ben som ett första steg, åt höger = vänster ben bakom höger ben).

Enklast att göra framför en spegel så du inte behöver titta på hunden utan kan belöna när den är rak vid din sida. Vissa hundar tycker det är enklast att inte flytta helt diagonalt utan snett framåt/åt höger resp framåt/åt vänster för att förstå själva rörelsen.

Edit: och gör långsamma rörelser så hunden hinner uppfatta vad som händer, så blir det inga tramp på tassar etc. :)

Hon är jätteduktig på att gå runt åt både höger och vänster med frambenen på kloss. Så om jag testar att hon har frambenen på en typ planka och bakbenen på marken och så gå sidvärtes åt både höger och vänster så får hon nog in rörelsen snabbt. Att ha framtassarna på något associerar hon redan med aktivt bakbensarbete så det borde gå snabbt. Ska nog testa redan idag.

Både frivilligt stående vid vänster sida och så sidvärtes förflyttning med tassarna på räcket på parkeringsplatsen. Jag tror det kan bli bra när vi sätter ihop det!

Under tiden kan jag passa på att fundera över hur jag ska flytta fötterna. Har inte ens tänkt på att jag borde göra det enligt något bestämt mönster.
 
Hon är jätteduktig på att gå runt åt både höger och vänster med frambenen på kloss. Så om jag testar att hon har frambenen på en typ planka och bakbenen på marken och så gå sidvärtes åt både höger och vänster så får hon nog in rörelsen snabbt. Att ha framtassarna på något associerar hon redan med aktivt bakbensarbete så det borde gå snabbt. Ska nog testa redan idag.

Både frivilligt stående vid vänster sida och så sidvärtes förflyttning med tassarna på räcket på parkeringsplatsen. Jag tror det kan bli bra när vi sätter ihop det!

Under tiden kan jag passa på att fundera över hur jag ska flytta fötterna. Har inte ens tänkt på att jag borde göra det enligt något bestämt mönster.
Angående vilken fot en börjar med och hur en rör sina egna ben så är det sånt där lydnadsnörderi som jag tycker är kul. ;) Men om en tänker efter är det ganska logiskt - hundar läser ju av våra kroppsrörelser hela tiden och i fot/stegförflyttningar måste ju hunden få någon cue i vilket håll ni ska åt, så det inte blir en överraskning varje gång. Säkert inte nödvändigt för att få hunden att förstå men kan kanske hjälpa till både för förare och hund (åtminstone för mig är det en tankehjälp).
 
Angående vilken fot en börjar med och hur en rör sina egna ben så är det sånt där lydnadsnörderi som jag tycker är kul. ;) Men om en tänker efter är det ganska logiskt - hundar läser ju av våra kroppsrörelser hela tiden och i fot/stegförflyttningar måste ju hunden få någon cue i vilket håll ni ska åt, så det inte blir en överraskning varje gång. Säkert inte nödvändigt för att få hunden att förstå men kan kanske hjälpa till både för förare och hund (åtminstone för mig är det en tankehjälp).

Alltså jag tror nog att det är nödvändigt för att hundar som är som min hund ska förstå. Hon är nämligen en äkta nörd som analyserar sönder varje situation. Så hon ser små rörelser och små vanor jag har som kommandon och lyder dem tvångsmässigt oavsett vad jag tycker. Så det underlättar ju enormt om hon och jag tänker lika dant om mina signaler annars jobbar vi liksom åt olika håll.

Edit: Att lära känna henne har verkligen fått mig att förstå vidden av att lättlärdhet är på gott och ont. Hon lär sig alltid snabbt, det svåra är att ligga steget före så att man har kontroll på VAD.
 
Än så länge har jag inga följdfrågor men jag tänker att jag skriver lite träningsdagbok här i ett försök att få lite struktur på träningen.

Vi har haft två korta pass nu igår och i förrgår på några minuter vardera.

Vi övar nu att hon ska stå mitt emot mig med framtassarna på ett räcke och baktassarna på marken. Testade åt (hennes) höger och det gick rätt bra direkt. Men att gå åt sidan åt vänster finns inte riktigt på hennes karta just nu tydligen. Jag förstår att det varit svårt att få till mitt i fot-gåendet eftersom hon tydligen inte greppat motoriken.

Första målet är att få övningen att fungera genom att hon ska förstå att bakbenen ska vara på marken, framtassarna på räcket och att övningen handlar om att flytta bakbenen (ingen idé att krafsa med framtassarna). Än så länge har jag belönat alla rörelser med bakbenen. Har hon krafsat eller försökt gå upp med bakbenen på räcket har jag visat att det är fel genom att gömma belöningshanden bakom ryggen när hon gör det. Det räckte med ett pass på några minuter för att hon skulle fatta galoppen. Hon kommer nog ta upp baktassarna några gånger till nästa pass, men det är ändå så att vi kan fokusera på att gå åt sidan med bakbenen snarare än att få till rätt position. Så det har väl gått lagom mycket framåt.

Sen så har vi även belönat frivilligt stå vid sidan. Hon är ju van vid att sitta vid sidan och bjuder bara på frivilligt stå i andra positioner vanligtvis. Men attackerade henne med belöning innan hon hunnit sätta sig några gånger så nu finns stå vid sidan i den frivilliga reportoaren.

Tredje delen är att jag ska bestämma mig för hur jag ska flytta fötterna för att det ska vara en tydlig signal för henne. Jag får väl testa utan hund vid något tillfälle.

Hon är så rolig att träna med! Hon älskar motoriska tankenötter. När hon förstår att det är nån slags motorisk problemlösning det handlar om så börjar svansen vifta på det koncenrerade sättet och hon har verkligen full fokus på att klura ut vad det handlar om. Ser fram emot vårt pass ikväll, hoppas vi får till några fina rejäla steg åt höger då.
 
Jag fortsätter att skriva hur träningen går.

Nu har vi gjort ännu ett pass. Även om det nog hände att hon tog upp en baktass på räcket så var det i princip ett ickeproblem nu, utan vi kunde fokusera på bakbensrörelser. De fåtal gånger hon försökte kliva upp med alla tassar på räcket gömde jag godishanden bakom ryggen som fel-signal.

Jag började med att gå ett steg åt hennes vänster och belöna henne när henens framdel följde mig några gånger så hon skulle fatta galoppen.
Bakdelen kom ju efter så att hon hamnade snett när hon följde mig med framdelen.
Så när hennes framdel var framför mig stod jag still och väntade på bakbensrörelser. Hon kom ihåg från förra gången att detta är ett problem som ska lösas med baktassarna på något sätt så hon kämpade på och jag belönade så fort hon tog steg åt höger med baktassarna. De gånger hon lyckades räta upp sig helt så att hon stod rakt framför mig med bakdelen rakt bakom sig fick hon jackpotbelöning (nåja, glada tillrop och 5 torrfoderkulor efter varandra, mer motiviation än så vill jag helst inte ha i en sån här övning).

Jag hoppas att nästa pass startar med att hon har hyfsad förståelse för vad det går åt på, dvs att följa med så att hon är mitt emot mig och att bakdelen hänger med i rörelsen. Jag hoppas att det blir ett pass till under lunchpromenaden.
 
En rolig grej med planerad shaping är att man ofta gör framsteg mellan passen. Jag förstår ofta inte hur man kommer vidare men ändå händer det. Det underlättar att min hund tycker att det är självklart att om hon förstår så ska hpn också göra det så snabbt som möjligt, hehe.

Så idag värmde vi upp med att belöna bakbensrörelser åt hennes vänster. Men efter några stycken foderkulor fick hon bara belöning när hon rätade upp sig så att hon stod rakt framför mig.

Sedan tog jag ett litet steg åt sidan för att göra om. Nu fick hon jackpott för att följa så hon var framför mig genom att flytta både bakben och framben samtidigt.

Körde några minuter, med kattfoder idag, kanske minns hon ännu bättre av det.

Tror hon går fint åt sidan nästa pass och efter det flyttar vi ner på marken.
 
@Trasten Så kul att höra om era framsteg! Har ni provat att backa vid sidan (dvs i fotposition)? Kräver också lite tankemöda och kroppskontroll hos hunden, och sen är utmaningen att det ska gå långsamt Så hunden inte backar ifrån föraren utan med föraren.
 
Jag lärde in det på plankan. Först mittemot mig och han fick följa med till höger och vänster. Sedan ställde jag mig på han sida plankan med honom i fotposition. Och med ett litet handtecken med min vänstra hand åt vänster, så följer han det fint. Sen är det ju att banta bort handtecknet eller byta till ett kommando om man vill. Men tycker din hund att targets är kul och om din hund kan shejping så var det i vårt fall inte särskilt svårt att lära in.
 
@Trasten Så kul att höra om era framsteg! Har ni provat att backa vid sidan (dvs i fotposition)? Kräver också lite tankemöda och kroppskontroll hos hunden, och sen är utmaningen att det ska gå långsamt Så hunden inte backar ifrån föraren utan med föraren.

Ja det är ett jättebra tips!! Just vi har backat en del. Lärde in den när hon var valp för att kunna använda det för att balansera upp olika situationer. Har sedan repeterat backa där det lätt blir jobbigt att hunden flyttar sig framåt. Som vid ytterdörren. Eller när en människa kliver över ett kompostgaller in till hunden. Även när vi tränat ligg och sitt från gåendes har vi kört några back-repetitioner först för att få tanken åt rätt håll.
(Men mest tränar hon på att backa under vår vardags-fot då hon ständigt kommer för långt fram och måste backa tillbaka när jag saktar in för att påminna henne).
 
Vi har kört några pass till men jag har jobbat massor och inte varit så engagerad så vi har inte gjort det så mycket svårare än sist jag skrev.

Detta är nog min variant av @Wille s En kvart om dagen kom jag på! Men jag har siktat på fem minuter om dagen. Att faktiskt göra det varje dag och att acceptera att man inte alltid hinner det man vill, och att man itne alltid orkar fokusera och förbättra som man vill, men om man bara fortsätter och lägger fem minuter om dagen så gör man ju framsteg, helt klart!

Förutom några belöningar i början för att få henne på rätt spår så har vi nu fokuserat på att hennes kropp ska vara rak. Det innebär att hon måste flytta bakdel och framdel samtidigt. Men mitt kriterium nu det sista har varit rakheten, mittemot mig. Som sagt så har jag inte orkat fokusera tillräckligt för att ha lust att gå vidare utan vi har övat på detta och lagt till olika situationer. Vi har använt träd i skogen och andra objekt istället för räcket. I skogen går marken upp och ner och det kan ligga pinnar och stenar ivägen. Det gör uppgiften kluriga och varje gång hon löser den genom att behålla rakheten och gå åt sidan över pinnen eller vad det nu är så får hon massor av beröm. Den här typen av övningar tycker hon är jättekul. Och jag hoppas att det skapar en förståelse för att vi ska göra samma sak oavsett omständigheter.

Idag hoppas jag att dagen har kommit då jag ska ta det vidare. Tillbaka till vårt första räcke som vi övat mest på. Börja med några repetitioner och sen kliver jag över räcket så jag är brevid henne istället. Hoppas att det ska gå rätt smidigt av sig självt. Om det inte gör det så får jag iaf något att utgå ifrån när jag planerar nästa övning.
 
Man kan ju undra om jag lägger mer tid på att beskriva våra träningar än på att genomföra dem. Men det är lite det som är meningen med den här tråden. Att se om vi får ut mer av träningarna om jag tänker mer på dem och inte bara kör.

Egentligen hade jag tänkt flytta ner övningen på marken som nästa steg. Men jag gillar inte att följa varken mina egna eller andras order så idag gick jag vidare på annat sätt.

Jag klev över räcket med ena benet så att jag var vänd rakt emot hennes sida. Och gick mot henne och då gick hon åt vänster. Det fungerade precis lika bra som när jag stod framför.

Jag fick också facit på att denna vägen varit en bra väg framåt för oss. Som sagt har alla andra riktitningar kommit av sig självt när jag tränat på att hålla position genom att försöka smita iväg från henne och belöna så fort hon sökt upp rätt ställe. Men just att gå mot henne upplever hon som lite hotfullt. Inte så väldigt hotfullt, hon litar ju på mig och vi har inga problem så sett. Men vi har en väldigt positiv och trevlig känsla i hela fria följet och när jag gått mot henne så har hon uppfattat det som att något är fel på något sätt. Pressat ner öronen och flygit iväg istället för att kliva iväg.

Nu efter att ha gjort ett trick av det och kört lite kravlös och rolig shaping så tolkar hon att jag går in i hennes personliga sfär mer som en vanlig störningsträning och något hon ska klura ut och tolkar det inte socialt på samma sätt. Hon såg ut att ha precis lika kul nu när jag klev emot henne och hon gick åt sidan på ett fundersamt och kontrollerat sätt istället för att flyga iväg med ett ryck som hon gjort innan. Öronen var lagom spetsade hela tiden.

Vi är inte där än men jag tror nog att vi kommit såpass långt att det skulle ha positiv effekt även om jag avbröt träningen nu och återgick till att bara gå mot henne vid sidoförflyttning åt vänster.

Men jag ska göra det ordentligt och flytta ner det på marken mittemot mig och sedan ställa mig brevid och sen har vi kanske äntligen ett komplett fritt följ. Det vore kul. Alla mina hundar har kunnat fot men ingen har kunnat alla delar av ett riktigt fritt följ så det är ändå som en milstolpe i mitt liv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp