Sifs dåliga ekonomi

Ajda

Trådstartare
I nya Islandshästen stod det på lera ställen om Sifs dåliga ekonomi.

Det jag undrar är, hur länge har det varit så? Och varför?
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

I nya Islandshästen stod det på lera ställen om Sifs dåliga ekonomi.

Det jag undrar är, hur länge har det varit så? Och varför?

Hur länge det har varit vet jag inte men min personliga fundering har helt klart med de dyra tävlingarna att göra. Skulle det vara billigare och tävla så tror jag vi skulle få betydligt fler (nya)tävlande och därmed dra in mer pengar. Som det ser ut idag verkar blåbärstölter och träningstävlingar vara helt överbelastade med anmälningar av folk som vill tävla men som annars kanske tycker att det är för dyrt eller för allvarligt att tävla. Jag tror helt klart på en lite omorganisering i tävlandet. Det ska vara billigare och enklare att komma till start som ny tävlingsryttare.

Sedan är det säkerligen en hel del annat som gör att sif har dålig ekonomi men kanske är tävlingarna en del i det. Kollar man över sifs samtliga områden för att finna sätt att förbättra kanske ekonomin också följer. Det är min teori
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag tror många förbund som baseras på människors "lyxkonsumtion" slåss med samma problem. Är aktiv inom kattsporten och där är det samma sak, vikande medlemstal, vikande utställningsanmälningar, sämre ekonomi i förbundet.

Mósa kan nog vara något på spåret. Att tänka kvantitét istället för dyra anmälningsavgifter kan nog öka intresset för tävling och i längden öka intäkterna, pga ökat deltagande.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Här kan man läsa SIFs årsredovisning för 2012.
http://www.icelandichorse.se/Portals/0/Förbundet/pdf/Årsredovi...pdf

Utifrån den tycker åtminstone inte jag att man kan skylla den dåliga ekonomin på sviktande intäkter eller minskade intäkter från medlemsavgifter - intäkterna är det ju inget fel på, snarare är det kostnaderna som skenar i höjden. Kolla posten "övriga externa kostnader" i resultaträkningen. T.ex. har man under 2012 lagt ca 726 000 kr på advokatkostnader (96 000 kr år 2011) vilket motsvarar nästan 40% av intäkterna från medlemsavgifter. Vad de övriga kostnaderna består av är tyvärr inte specificerat.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Advokatkostnaderna antar jag handlar om allt de där med MJ. Trist att övriga kostnaderna inte är specificerade men kanske har det något med att göra att vi anordnande NM 2012? Plus att det ju står att Sverige var värdland för FEIF-konferensen som säkert kostade lite. Men det är ju ett väldigt stort negativt resultat om man kollar på föregående år.

Vad jag vet ang. att öka intäkter så vill man ju satsa på att fler ska tävla. Bland annat kommer man att kunna lösa engångslicens from nästa år.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag kan ändå känna att man inte gör så och tar 40% av förbundets pengar och spelar sådär. Då känns det nästan larvigt att skriva en hel artikel om hur dålig ekonomin är när det beror på det.

Ang tävlandet håller jag helt med. Känns som många inte vill betala licenser och x antal hundra kronor för att tävla 1-2 ggr per år utan då ska man vara en aktiv tävlande för att känna att det är värt det.
Sen att få in fler ridskoleelever i förbundet är säkert jättebra, bara dom själva (eleverna) får ut något av det också.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Det är väl den där MJ historien som skulle drivas till varje pris i något slags prestige-syfte.
SIF är för litet och inskränkt. Jag tror också på utveckling av tävlingarna!!
En prenumerations möjlighet för Tidningen tror jag skulle ibtressera MÅNGA, risken är väl att folk prenumererar istället för att köpa medlemskap men håller man priset tillräckligt högt så jämnar det nog ut sig.
Särskilt om fler får möjlighet att tävla och därmed måste vara medlemmar.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag kan ändå känna att man inte gör så och tar 40% av förbundets pengar och spelar sådär. Då känns det nästan larvigt att skriva en hel artikel om hur dålig ekonomin är när det beror på det.

Nja, nu var jag nog lite otydlig, det är inte 40% av de totala intäkterna (som tur är) utan bara av medlemsavgifterna. Mot de totala intäkterna är det ca 5,5%. Men ändå! Tycker också att hela grejen var skum, varför spendera MASSOR av förbundets pengar på att överklaga när domen sa att det inte fanns stöd för uteslutning i förbundets stadgar. Bra mycket billigare att acceptera att det är så det är och sen föreslå en stadgeändring för att säkra sig för framtiden istället.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Som jag uppfattade det på årsmötet i våras så var större delen av de pengar som lagts på advokatkostnader 2012 grundade på att MJ stämt förbundet, dvs den första rättegången. Men jag kan minnas fel.

Överklagan skulle som jag förstod det betalas av skänkta pengar och inte den ordinarie ekonomin.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Hur länge det har varit vet jag inte men min personliga fundering har helt klart med de dyra tävlingarna att göra. Skulle det vara billigare och tävla så tror jag vi skulle få betydligt fler (nya)tävlande och därmed dra in mer pengar. Som det ser ut idag verkar blåbärstölter och träningstävlingar vara helt överbelastade med anmälningar av folk som vill tävla men som annars kanske tycker att det är för dyrt eller för allvarligt att tävla. Jag tror helt klart på en lite omorganisering i tävlandet. Det ska vara billigare och enklare att komma till start som ny tävlingsryttare.

Sedan är det säkerligen en hel del annat som gör att sif har dålig ekonomi men kanske är tävlingarna en del i det. Kollar man över sifs samtliga områden för att finna sätt att förbättra kanske ekonomin också följer. Det är min teori

Vet du vad en tävling kostar idag att ordna. Om den skall vara officiell.
SIF få bara licens pengarna alla andra tävlingsavgifter går till klubbarna.

Snabbt räknat kostar en domare ca 2000 kr i avgifter om den inte har eget företag + resa och ev boende. Du måste har minst 3 ( skulle du välja en Nationell eller FEIF domare kostar det mer).

Sen ska du har en veterinär: ca 4000 kr (här i alla fall för den bor nära)

Sen har du banhyran och den kosta väll hos de flesta från 5000 och upp.

Boxar kostar lika mycket att hyra som man ta av de tävlande.


Sen ska man har rosetter, papper, pärmar, dator ... .

En enkel tävling/kval som är officiell kosta från ca 20.000 att ordna.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Sen bero den sämre ekonomin till stor del på att aveln inte längre betala största delen av SIFs verksamhet. Den går ju inte egen stiftelse nu.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Det "låter" lite som att MJ beskylls när du skriver så. Hon hade ju fullt fog för att stämma SIF, de gjorde fel.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Menar du juridiskt eller moraliskt?
Dra inte upp denna debatten igen, hon blev inte frikänd från anklagelserna, de blev inte ens prövade förutom brott mot djurskyddslagen. Domslutet visade bara att våra stadgar inte kan agera om överträdelserna sker utanför tävlingsområdet vilket är rent åt helsike.
Det var det som skulle prövas och SIF tog hästens parti i denna fråga vilket jag tycker är helt rätt.
Som någon nämnde tidigare kom det donationer till SIF för att täcka dessa kostnader.

Men som sagt, jag kommer inte att debattera detta igen, ville bara förklara för nytillkomna ;)

För övrigt så instämmer jag i vad Valvis skrev med tillägget att tävlingarna är den största källan till inkomster i lokalföreningarna, inte medlemsavgiften. Så inkomsterna går till stor del till lokalföreningarna som arrangerar tävlingar vilket jag anser är helt rätt då det läggs ner oerhört mycket jobb och tid i lokalföreningarna för de större tävlingarna.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Nä vi skulle inte dra upp debatten igen men jag måste bara få HÅLLA MED! Tycker det är förkastligt att SIF fick ta så mycket stryk när de handlade utifrån hästens bästa. JAG personligen är stolt över att vara medlem i ett förbund som handlar så och att det kostade, ja må så vara, jag tycker det var värt det, SIF satte ner foten helt enkelt.

End of discussion:D
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag tycker att det är helt sinnessjukt att ett så stort förbind som
SIF ändå är- tar parti för den enslilda hästens räkning.
Samtidigt som man ser genom fingrarna på avel av hästar med eksem.

Donationen för att driva det där vidare tycker jag också är rent sjuklig.
Det tar för stora proportioner.
Ja- en häst skadades. Hästar skadas hela tiden, för att de är hästar, av okunskap och av slarv och otur, både i hage och i träning.
Med tanke på det stora antalet hästar MJ tränat, tävlat och visat så tycker jag att det framgår att det var ett olycksfall i arbetet (ja- jag vet vad som hände, utifråm den offentliga information som finns i ämnet)

Tänk om SIF istället fick en donation till att utveckla tävlingar som föreslagits ovan....
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag tycker att det är helt sinnessjukt att ett så stort förbind som
SIF ändå är- tar parti för den enslilda hästens räkning.
Samtidigt som man ser genom fingrarna på avel av hästar med eksem.

Donationen för att driva det där vidare tycker jag också är rent sjuklig.
Det tar för stora proportioner.
Ja- en häst skadades. Hästar skadas hela tiden, för att de är hästar, av okunskap och av slarv och otur, både i hage och i träning.
Med tanke på det stora antalet hästar MJ tränat, tävlat och visat så tycker jag att det framgår att det var ett olycksfall i arbetet (ja- jag vet vad som hände, utifråm den offentliga information som finns i ämnet)

Tänk om SIF istället fick en donation till att utveckla tävlingar som föreslagits ovan....

Så du anser att en enskild får behandla hästar precis hur som helst, bara det inte är på tävling, utan att SIF ska kuna gripa in? Att allt inte är perfekt i andra avseende spelar mindr roll, två fel gör inte ett rätt direkt.

Vad folk vill donera pengar till är väl rimligen upp tel dem, inget du kan sitta och styra över och inte SIF heller för den delen.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag har inte för avsikt att sitta och styra däremot så är det väl min fulla rätt att yppa min åsikt?

nej, jag tycker inte att SIF ska lägga sig i enskilda angelägenheter på det viset.

Jag menade inte att donatorn skulle skänka pengar till nåt annat. Jag menade att det vore väl vettigare om pengar skänktes till tex. utveckling av tävlingarna.

ska man nu nödväntigtvis stötta ett förbund och dess medlemmar vore det väl trevligare om man gjorde det till något konstruktivt?
det skulle jag göra, men alal har vi ju våra laster ...
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Vad en donator anser vara vettigt att skänka pengar till, är väl upp till denne att avgöra. Och det är väl upp till var och en att avgöra om de anser att det är konstruktivt eller inte. Det finns inget facit i frågan.

Vill du vara med i ett förbund som inte bryr sig om hästarnas välfärd under träning? Det vill åtminstone inte jag och jag hoppas verkligen att det på ett eller annat vis blir möjligt att stänga av de som bryter mot reglerna och att eventuella framtida överklaganden rör sakfrågan och inte formaliteten om man får stänga av.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 891
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 343
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp